دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱

«همشهری جنگ»؛ نمایش رنج کودکان سوریه +عکس

احمد زائری

سینماپرس: کارگردان مستند «همشهری جنگ» داستان سه کودک سوری را به تصویر کشیده است. غزل دختربچه ژیمناستیک کاری است که با اصابت خمپاره فلج می‌شود و پایش را از دست می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، احمد زائری کارگردان و مستندساز است. او تاکنون کارهای داستانی و مستند زیادی را تولید کرده است که می‌توان به فیلم‌های «گلوله کاغذی»، «سایه»، «پنجره» و «درخت زیتون سعد» اشاره کرد. او این روزها ساخت جدیدترین فیلم مستند خود را به پایان رسانده است. اسم این مستند «همشهری جنگ» است. این فیلم داستان ۳ کودک سوری آسیب دیده از جنگ است. این مستند در بخش شهید آوینی جشنواره سینما حقیقت حضور دارد.

زائری به معرفی سوژه‌های این فیلم پرداخت و از سختی‌های مستندسازی در مناطق جنگی صحبت کرد.

زائری درباره‌ مستند جدید خود گفت: این مستند، داستان ۳ کودک سوری است که هر ۳ آسیب دیده‌ی جنگ هستند و بازتاب زندگی آن‌ها در مستند «همشهری جنگ» به تصویر کشیده شده است. در مدت زمانی که در سوریه زندگی می‌کردم، با این دست کودکان در ارتباط بودم و این چنین کودکانی را مشاهده می‌کردم. بعضی اوقات هست که ما در عین سلامتی اما به دلیل فشارهای وارده، از زندگی ناامید می‌شویم اما در سوریه افراد و کودکانی را دیدم که شرایط به مراتب سخت‌تری نسبت به ما داشتند.

وی به معرفی سوژه‌های این مستند پرداخت و گفت: من در دمشق با دختر بچه‌ای به نام غزل آشنا شدم. غزل دانش‌آموز است و علاقه‌ی زیادی به ورزش ژیمناستیک دارد. او با سن کمش در رشته‌ ورزشی خود موفق و پر تلاش است. در آن زمان به دلیل این که موشک‌های نیروهای مسلحین به مدارس شلیک می‌شده است، مادرش به او اجازه نمی‌دهد که به مدرسه برود. این دختر بچه در خانه در حال بازی کردن است، مادر از خانه بیرون می‌رود اما زمانی که برمی‌گردد با صحنه‌ی هولناکی مواجه می‌شود. موشک به خانه‌شان برخورد کرده و غزل به دلیل ترکش‌های آن موشک فلج می‌شود و پایش را از دست می‌دهد.

او ادامه داد: با خانواده‌ی دیگری مواجه شدم. این خانواده شامل یک مادر به همراه ۳ فرزندش است. در ماجرای تبادل اسرا بین فوعه و کفریا با داعش و انفجار منطقه‌ی راشدین، مادر فرزند بزرگش را گم می‌کند و دو بچه‌ی دیگر او نیز غرق در ترکش می‌شوند. همین اتفاق موجب می‌شود که آسیب زیادی به آنان وارد شده و چشم یکی از این دو کودک را خالی کنند. این کودک دیگر هیچ وقت از خانه خارج نمی‌شود و تمام آینه‌هایی که در خانه دارند را می‌شکند چرا که نمی خواهد صورت خود را ببیند.

کارگردان فیلم مستند «همشهری جنگ» به سوژه‌ی سوم این فیلم پرداخت و گفت: سوژه‌ی دیگر من، پسر بچه‌ای است که عاشق فوتبال است. اما پای او بر اثر ترکش‌های یک موشک قطع شده است و او دیگر نمی‌تواند فوتبال بازی کند. وقتی این ۳ کودک را در کنار هم قرار دادم، دیگر نمی‌توانستم بگذرم و باید به تصویر کشیده می‌شد. شاید آن گروهی که این بلا را بر سر این کودکان آورده است، خوش‌حال باشد. من می‌خواهم جهانیان رنج این کودکان را ببینند تا بدانند که چه دست پرورده‌ خطرناکی را تولید کرده‌اند. این ۳ کودک را در کنار هم و در قالب یک فیلم مستند قرار دادم و این فیلم را ساختم.

او درباره‌ی روند تولید این فیلم گفت: تصویربرداری این کار در دمشق صورت گرفت و ۲ هفته به طول انجامید. در حین کار با مشکلات زیادی برخورد کردیم چرا که به لحاظ امنیتی، جنگ است، تصویربرداری سخت است و شما هم فیلم مستند تولید می‌کنید و به همین دلیل باید تابع شرایط منطقه باشید. تدوین این کار به مدت یک ماه طول کشید.  این مستند در بخش شهید آوینی جشنواره حقیقت حضور دارد و به رقابت با دیگر آثار می‌پردازد.

محمد رحیمی فیلم‌برداری این کار را انجام داده است و محمدرضا فرطوسی آن را تدوین کرده است. مهدی مطهر تهیه‌کنندگی این مستند را انجام داده است و از جمله تولیدات مرکز روایت فتح است. احمد زائری کارگردانی این مستند را انجام داده است.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.