چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰

تحلیل وضعیت مستندسازی در کشور/۲

کیوان نیا: مدیران سینمایی و مرکز گسترش از فیلمسازان جناح متبوع شان حمایت می کنند/ نظام فرهنگی ما بر اساس سلیقه اداره می شود و نه استراتژی!

شاهرخ کیوان نیا

سینماپرس: شاهرخ کیوان نیا مستندساز همزمان با برگزاری جشنواره سینماحقیقت در رابطه با وضعیت مستندسازی در سینمای کشور گفت: متأسفانه مدیران سینمایی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از فیلمسازان جناح متبوع شان حمایت می کنند و در این میان فیلمسازان ارزشی هیچ جایگاهی ندارند و اغلب خانه نشین شده اند.

کارگردان مجموعه مستند «موزه های جنگ دنیا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این اتفاقات در حالی رخ می دهد که مسئولان فرهنگی کشور موظف هستند بر اساس اهداف و استراتژی های نظام جمهوری اسلامی ایران مبادرت به تولید آثار و کالاهای فرهنگی و هنری کنند اما هیچ گونه استراتژی و راهبردی در کارهای آن ها دیده نمی شود که نشانی از آرمان ها و اهداف و دغدغه مندی های نظام و حکومت در آن وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه نظام فرهنگی ما بر اساس سلیقه اداره می شود و نه استراتژی تأکید کرد: برخوردهای سلیقه ای مدیران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با سینماگران و مستندسازان باعث شده است تا حتی بسیاری از آثار این قبیل مستندسازان به هیأت های انتخاب هم نرسد و حتی قبل از تماشای هیأت انتخاب فیلم های آن ها بایکوت شود. متأسفانه ما چند سالی است شاهد آن هستیم که فیلم هایی توسط مسئولان جشنواره سینماحقیقت انتخاب می شوند که چه از منظر مضمون و محتوا و چه از منظر تکنیک و ساختار حرف جدی برای گفتن ندارند و بسیار پایین تر از فیلم هایی هستند که فیلمسازان ارزشی آن ها را ساخته اند و توسط مسئولان بایکوت شده است.

کیوان نیا اظهار داشت: جای سوأل است که چرا مدیران فرهنگی کشور اینطور با سینماگران ارزشی و متعهد و دغدغه مند برخورد می کنند؟ وضعیت در حوزه فرهنگی و هنری کشور آنقدر آشفته شده است که مقام معظم رهبری بارها و بارها طی یکی دو سال گذشته در رابطه با حوزه فرهنگی تأکید کرده اند که ما دچار ولنگاری شده ایم و بایستی آثار فرهنگی بصیرت افزا تولید کنیم اما دریغا که هیچ گوش شنوایی در میان مسئولان فرهنگی کشور حتی برای شنیدن فرمایشات مقام معظم رهبری نیز وجود ندارد.

کارگردان مستند «از کربلا تا قدس» در خاتمه این گفتگو خاطرنشان کرد: متأسفانه رویکرد مدیران سینمایی کشور منطبق با ارزش های انقلاب اسلامی نیست و آن ها به فاصله بسیار زیادی با آرمان های انقلاب و خواسته های مقام معظم رهبری و ارزش هایی که شهدا برای آن جان دادند دچار شده اند. اسفا که فرهنگ و هنر کشور ما دستخوش تشتت هایی شده که برخی افراد حامی جناح های سیاسی خاصی آن را به وجود آورده اند که این امر مانع از آن می شود که آنطور که باید و شایسته است دغدغه های مقام معظم رهبری و نظام به مفهوم واقعی در حوزه های فرهنگی و هنری پیاده سازی شود.

نظرات

  • علي ۱۳۹۶/۰۹/۲۳ - ۰۲:۵۱
    0 0
    فرخنده كيش تنهارمدير مستند بود كه فرا جناحي برخورد ميكرد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.