سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳

تلاش امارات برای جذب نویسندگان ایرانی عرب‌زبان

جذب نویسندگان

کیهان: یک نویسنده از تلاش دولت امارات برای جذب نویسندگان عرب‌زبان ساکن در ایران خبر داد.

کامران پارسی‌نژاد، نویسنده و منتقد ادبی در نشست‌ تخصصی ادبیات در هفته پژوهش و هنر انقلاب اسلامی که روز گذشته (دوشنبه ۲۰ آذر) در حوزه هنری برگزار شد، با ‌اشاره به بی‌توجهی نهادهای دولتی به ادبیات داستانی گفت: داستان بر ساختار و بافت جامعه و حتی امنیت و تمامیت ارضی کشور تأثیر می‌گذارد.

ادبیات داستانی در غرب به عنوان یکی از ابزارهای قدرتمند چه برای اعمال سیاست‌های استعماری و چه اجتماعی به کار می‌رود. به طوری که یک سال قبل از تهاجم نظامی آمریکا به عراق، رمان‌هایی علیه عراق، مسلمانان و حتی ادعای وجود سلاح هسته‌ای در آن کشور در آمریکا منتشر شد تا ذهن مردم برای این جنگ آماده شود.


وی همچنین از تلاش دولت امارات برای جذب نویسندگان عرب‌زبان در ایران خبر داد و اظهار کرد: حتی کشور کوچکی مثل امارات نیز اهمیت ادبیات داستانی را درک کرده است و در این زمینه فعالیت می‌کند. آنها حتی درحال اجرای برنامه‌هایی برای جذب نویسندگان عرب‌زبان در کشور ما هستند و با دادن وعده حمایت، آنها را به کار در امارات دعوت می‌کنند.


پارسی‌نژاد، سیاست‌زدگی را یکی از آفت‌های ادبیات داستانی دانست و گفت: حتی در جبهه] شبه‌[روشنفکری که مدعی دموکراسی و آزادی هستند سیاست‌زدگی دیده می‌شود. به طوری که در جلسه داوری یکی از جوایز ادبی، رمان منتشر شده توسط یکی از نویسندگان جوان و مستعد فقط به این دلیل که توسط حوزه هنری منتشر شده از داوری نهایی کنار گذاشته شد و حتی یکی از داوران این جایزه در جلسه داوری، این کتاب را با دستمال کاغذی برداشت و به سطل آشغال انداخت!


این منتقد ادبی با ابراز تأسف از نوشتن علیه منافع ملی توسط برخی از نویسندگان، تصریح کرد: نویسندگانی که علیه امنیت و تمامیت ارضی و منافع ملی خود می‌نویسند در هر کشوری به عنوان «وطن‌فروش» شناخته می‌شوند. گاهی داستان‌هایی به قلم برخی از نویسندگان ایرانی درباره جنگ تحمیلی می‌خوانیم که گویی توسط یک نویسنده رژیم بعث عراق نوشته شده است!


گفتنی است، محمد رودگر نویسنده و مدرس دانشگاه و هادی خورشاهیان نویسنده نیز در این نشست سخن گفتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.