سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰

مرور فیلم های مهم روز دوم جشنواره حقیقت

یازدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت

سینماپرس: دومین روز از جشنواره سینما حقیقت برگزار شد. در این روز مستندهای پرمخاطبی مهمان پردیس سینمایی چارسو بودند. قائم مقام به کارگردانی علی صدری نیا بیشتر از همه سر و صدا کرد.

به گزارش سینماپرس، روز دوم سینما حقیقت با اکران مستندهای «سربازخانه» به کارگردانی هادی معصوم دوست، «اشرف همزاد شاه» به کارگردانی سعیده نیک اختر، «ادوارد» به کارگردانی محمدباقر شاهین، «در گرداب انقراض» به کارگردانی فتح‌الله امیری، «راه دل» به کارگردانی مهدی زمان‌پور کیاسری، «قائم مقام» به کارگردانی محمدعلی صدری نیا و ... برگزار شد.  در این نوشتار، گزارشی از مستندهای اکران شده در روز دوم جشنواره، حواشی اکران و مهمانان را ارائه می‌دهیم: 

پر حاشیه و جنجالی مثل خود حاج شیخ

پر حاشیه‌ترین و جنجالی‌ترین فیلم یازدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت را بدون شک باید مستند «قائم مقام» دانست. مستند زندگی پر فراز و نشیب آقای منتظری به اندازه‌ای پر مخاطب بود تا سالن شماره ۲ چهارسو را از نیم ساعت قبل از آغاز اکران پر کند. جمعیت حاضر در سالن به حدی بود که بسیاری از علاقه‌مندان که فکر می‌کردند اگر یک ربع قبل از نمایش به سالن بیایند، می‌توانند صندلی خوبی را برای نشستن پیدا کنند، هیچ جایی را پیدا نکردند و مجبور به نشستن روی زمین و یا ایستادن در انتهای سالن به مدت ۱۰۰ دقیقه شدند.  

نکته‌ی جالب توجه این اکران، حضور افراد گسترده با طیف‌های مختلف فکری در سن و سال‌های متنوع بود. سخنان زیر لب، صحبت‌ها، تشویق‌ها و ... حاضران در سالن که برای اولین بار این مستند را می‌دیدند، گواه جنجالی بودن این فیلم است. این مستند علیرغم اکران در ساعت پایانی شب به خوبی توانست مخاطب را تا آخرین لحظه در سالن نگه‌دارد.  

ماجرای زندگی سرباز ادوارد چه بود؟  

دیگر فیلم پر مخاطب روز دوم جشنواره را باید مستند «ادوارد» نامید. این مستند که به کارگردانی محمدباقر شاهین ساخته شده است، روایت زندگی پر فراز و نشیب ادوارد است. او در جنگ ۸ ساله ایران و عراق اسیر شده، به اردوگاه اشرف می‌رود، در زندان ابوغریب حصر می‌شود و در نهایت سر از کلن آلمان در می‌آورد. این فیلم برای اولین بار در جشنواره حقیقت رونمایی شد در حالی که سالن اکران را پر از مخاطبان علاقه‌مند می‌دید.  

صحبت‌ها و نقل خاطرات زندگی ادوارد از زبان خود او به قدری جذاب و مهیج بود که مخاطبان خود را تا آخرین لحظه در سالن نگه دارد و پس از اتمام فیلم، دقایق زیادی را به تشویق خود و فیلم محمدباقر شاهین وا دارد. این فیلم را می‌توان یکی از بهترین مستندهای روز دوم نامید. یکی از حاضران در سالن پس از اتمام فیلم به خبرنگار باشگاه خبرنگاران پویا گفت: «تاکنون صحبت‌های کمی را از ادوارد شنیده بودم. اما در این فیلم با جزئیات زندگی او آشنا شدم. دلم برای سختی‌هایی که او در زندگی خود کشیده بود واقعا سوخت».

خنده و قهقهه در سالن جشنواره؛ نگران نباشید شما هم روزی به سربازی می‌روید!

ساعت ۲۰:۴۵ دقیقه، سالن شماره ۲ پر از جوانانی بود که آمده بودند روایت زندگی سربازان را در مستند «سربازخانه» ببینند. روایت هفته به هفته زندگی در یک اردوگاه آموزشی کاملا جذاب بود و مخاطبان را با خود همراه کرده بود. دیالوگ‌های خنده‌دار سربازان با اعتقادات و فرهنگ‌های مختلف، سالن سینما را به وجد آورده بود و مخاطبان لحظه‌ای نبود که نخندند. این فیلم که به کارگردانی هادی معصوم دوست تهیه شده است، مخاطبان زیادی در سالن داشت و می‌توان آن را مستندی خوش ساخت و دقیق نامید.  

لحظه به لحظه با عملیات تروریستی داعش؛ «عماد» چگونه معروف شد؟ ‌

مستند «شرح یک عکس» به کارگردانی ساتیار امامی با یکی از به‌روز ترین سوژه‌های کشور در چند ماه اخیر به روی پرده سالن شماره ۵ پردیس چهارسو رفت.

خرداد ماه امسال یکی از تلخ‌ترین روزهای تهران بود. جایی که یک گروه تروریستی با ورود به ساختمان فرعی مجلس شورای اسلامی، برای چند ساعتی توجه رسانه‌های دنیا را به خود اختصاص دادند و البته صحنه‌های تلخ و دردناکی را رقم زدند.  

این روز هر چه قدر تلخ بود، برای عماد اسماعیل زاده خاطره‌انگیز بود. چرا که موجب شد او معروف شده و توجه افراد زیادی را به خود جلب کند. عماد اسماعیل زاده از یک بیماری نادر رنج می‌برد و پدر و مادر او قادر به تامین هزینه بیماری نیستند. مادر عماد همراه بااو به تهران سفر کرده تا به مجلس برود و راهگشایی کند. حضور او در مجلس همزمان با وقوع حادثه‌ی تروریستی در مجلس است. مادر عماد از لحظه به لحظه‌ی حضور تروریست‌ها در مجلس روایت می‌کند و عکاسان حال و هوای بیرون از مجلس را بیان می‌کنند.

«شرح یک عکس» ماجرای عکسی است که باعث می‌شود عماد معروف شده و همه از مشکل بیماری‌اش آگاه شوند. همان افرادی که چند روز قبل از این حادثه اعتنایی به نامه‌ی کمک این خانواده نمی‌کردند، حالا مکررا به او زنگ زده و کمکش می‌کنند. عکسی که موجب شد که کودک بی‌گناه از مرگ نجات پیدا کند.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.