چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰

سید محمود رضوی:

سازندگان «قائم مقام» حرفه ای عمل کردند

سیدمحمود رضوی

سینماپرس: سید محمود رضوی، تهیه کننده فیلم هایی چون «سیانور» و «ماجرای نیم روز»، با انتشار یادداشتی به تمجید از مستند «قائم مقام» پرداخت.

به گزارش سینماپرس؛ متن یادداشت رضوی که به بهانه نمایش مستند «قائم مقام» در یازدهمین دوره جشنواره فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» به نگارش درآمده، به این ترتیب است:

چند وقتی بود مصمم بودم برای مستند قائم مقام مطلبی بنویسم و مترصد فرصتی بودم که اکران فیلم در جشنواره سینما حقیقت را فرصت را غنیمت شمردم.

در سالهای اخیر اشتیاق به تماشای مستند پس از تولید Docudrama یا همان مستند داستانی  آخرین روزهای زمستان و تاثیر اجتماعی آن افزایش چشمگیری داشت.

خواه یا ناخواه فیلمسازان هم با دیدن این تاثیر به سراغ تولید آثار جدید میروند و الحق مستندهای اثربخشی هم در این سالها تولید شده است،

قائم مقام یکی از آن آثار تاثیرگذار و خوش ساخت است که چند هفته قبل به تماشای آن نشستم.

احتمالا توقع شما از من اظهار نظر در خصوص جنبه های هنری و فنی اثر میباشد، اما خودم ترجیح میدهم به جنبه های دیگری از قوتهای این اثر اشاره کنم و در ایام جشنواره سینما حقیقت همراه با شما چشم انتظار نظر داوران این جشنواره در مورد آن باشم.

تاریخ انقلاب اسلامی مقاطع و شخصیتهای جذاب، مهم و پیچیده فراوانی دارد که حال پس از نزدیک به ۴۰ سال این امکان وجود دارد که فارغ از فضاها و فشارهای سیاسی و اجتماعی در مورد آن سخن گفت و یقینا هر فیلمساز از منظر و از زاویه دید خود موضوع خود را روایت میکند و نمیتوان از فیلمساز توقع داشت علایق خود را در اثر دخیل نکند. اما میتوان توقع داشت که فیلمساز برای روایت خود سخنان همه ی صاحبان تفکر را فارغ از نزدیکی و یا دوری به نظر فیلمساز شنیده و امکان بیان نظرات را برای آنها فراهم نماید.

در سالهای اخیر که فیلمسازان جبهه انقلاب اسلامی سراغ سوژه های سیاسی در تولید مستند رفته اند اما بیشتر روایت خویش را از کلام هم نظران خود به تصویر کشیده اند و از منظر جامعیت مخاطب و قدرت جذب مخاطب دچار نقصان بوده و صرفا با طبقه هم نظر خویش همراه شده اند و طرف مقابل نظر فیلمساز نیز صرفا به منظور نقد اثر و با ذهن بسته به تماشای اثر آنها مینشیند و اثرگذاری خود در بخشی از جامعه را از دست‌میدهند، اما سازندگان قائم مقام خلاف رویه های معمول عمل نموده و سراغ همه صاحب نظران رفته و علاوه بر ساخت مستند امکان گفتگو را با صاحب نظران دیگر جناح سیاسی غیر هم فکر خود فراهم نموده اند، قدمی مهم که شاید زمینه ساز گفتگوهای در خصوص اختلاف نظرهای دو جریان با یکدیگر باشند.

غنای تحقیقاتی اثر دیگر شاخصه ی مهم قائم مقام است، تا حدی که تا کنون مخالفان آن نیز تنوانسته اند بخش تحقیقاتی آن را زیر سوال ببرند

با آغوش باز و روی خوشی که سازندگان اثر نسبت به نقد آن دارند پیشنهاد میکنم همه ی آن کسانی که حتی نسبت به اثر ذهنیتی دارند به تماشای آن بنشینند وبعد از آن به نقد آن اقدام کنند.

لازم است در انتها خداقوت بگویم به علی صدری نیا کارگردان، مهدی صفار هرندی تهیه کننده،  محمدامین فرج اللهی پژوهشگر این اثر مهم،  

منتظر آثار بعدی شما هستم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.