جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۱

بازجویی‌های «ترور سرچشمه» در شبی که «بانو قدس ایران » ناگهان به جشنواره آمد

یازدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت

سینماپرس: پنجمین روز جشنواره سینما حقیقت، شلوغ‌ترین روز آن تا این‌جا بود. در روزی که مستند «ترور سرچشمه» اکران شد و فیلمی که از جشنواره کنار گذاشته شده بود، ناگهان اکران ویژه گرفت.

به گزارش سینماپرس، پنجمین روز از جشنواره سینما حقیقت با اکران مستندهای «ترور سرچشمه»، «بانوی قدس ایران»، «راه دل»، «پنج‌شنبه سوری»، «وازاریه»، «محیط‌بان و پلنگ»، «ابوایست»، «کویرس، وطن کوچک من»، «قصر قند»، «آقای دادستان»، «زنانی با گوشواره‌های باروتی»، «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» و ... اکران شد. این روز از جشنواره را می‌توان شلوغ‌ترین روز جشنواره نامید.  

شلوغ‌ترین اکران در جنجالی‌ترین مستند

بی شک پر جمعیت‌ترین اکران تا به این‌جای جشنواره یازدهم را باید مستند «ترور سرچشمه» به کارگردانی محمدحسن مهدویان بدانیم. از ساعت‌ها قبل، صف طولانی در برابر سالن شماره‌ی ۱ تشکیل شده بود به‌گونه‌ای که برای پیدا کردن انتهای صف حدودا ۵ دقیقه باید پیاده‌روی می‌کردید تا به انتهای آن برسید. اکران به قدری شلوغ بود که علاوه بر پر شدن سالن ۱۰۰۰ نفره پردیس چارسو، بسیاری نیز بر روی زمین نشستند و یا در انتهای سالن ۹۰ دقیقه ایستادند.  

داستان فیلم روایت ماجرایی است که هنوز پس از گذشت ۳۶ سال، رمزآلود است. افراد مختلف در یک اتاق پر از عکس و نوشته و فیلم حاضر می‌شوند و به نوعی مورد بازجویی قرار می‌گیرند. صحبت‌های آنها با واکنش‌های تماشاگران رو به رو می‌شود؛ عده‌ای دست می‌زنند و عده‌ای تاسف می‌خورند. باید اذعان کرد که مستند خوش ساخت است و همانند کارهای دیگر مهدویان به خوبی مخاطب را با خود همراه می‌کند و تا انتها بدون لحظه‌ای خستگی می‌کشاند.  

اکران ناگهانی فیلمی که از جشنواره کنار گذاشته شده بود؛ اعلام اکران ویژه نیم‌ساعت قبل از اکران اول!

عجیب‌ترین فیلم جشنواره، مستند «بانو قدس ایران» است. این فیلم که قرار بود در روز اول و به عنوان افتتاحیه اکران شود، با شکایت عروج فیلم، تهیه‌کننده‌ آن به صورت کلی از جشنواره و داوری کنار رفت. با این اوصاف به نظر می‌رسید که اکران دوم آن که روز پنج‌شنبه ساعت ۱۹ بود نیز کنسل باشد. اما در همین روز و نیم ساعت قبل از اکران آن، یعنی حدود ساعت ۱۸:۳۰ اعلام شد که به دلیل استقبال مخاطبان، این مستند در اکران ویژه و در ساعت ۲۲:۴۵ اکران مجدد خواهد داشت. این موضوع در حالی است که در آن زمان هنوز اکران اول نیز صورت نگرفته بود تا محدوده جمعیت استقبال کننده مشخص شود.  

البته نباید از این مستند خوش‌ساخت به راحتی گذشت. علیرغم حواشی‌های بسیار رخ داده برای آن، مستند به شدت خوش ساخت و خوش ریتم است و مخاطبان پر شمار خود را تا ساعت ۰۰:۱۰ بامداد در سالن شماره‌ی ۱ نگه داشت. این مستند نگاهی متفاوت به زندگی بانو خدیجه‌ی ثقفی، همسر مکرمه‌ی امام خمینی (رحمت‌الله علیه) است. روایت ایشان از بنیان‌گذار انقلاب با استقبال مخاطبان همراه شد. زندگی پر و پیچ خم امام همراه با صبوری آن بانوی بزرگوار است و در نهایت امام خمینی با اتکا به همین صبوری، جمهوری اسلامی را بنیان‌گذاری می‌کند. مستند «بانو قدس‌ایران» را باید رقیبی جدی برای دیگر مستندها برای دریافت جایزه‌ی بهترین فیلم و پژوهش دانست.  

ماجرای آن پنج‌شنبه فاجعه انگیز/ از آتش‌نشانان تقدیر شد

مستند «پنج‌شنبه سوری» به کارگردانی محمدحسن فردوسی زاده، دیگر مستند این روز بود که با استقبال بسیار زیاد مخاطبان مواجه شد. این مستند راجع به ماجرای آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو است. روایت لحظه به لحظه‌ی ماجرا از زبان آتش‌نشانانی که در نزدیک‌ترنی نقطه به اتفاقات بودند، روایت جذابی را رقم می‌زند. ماجرای داستان از همان ثانیه‌های اول آتش‌سوزی تا زمانی که نیمی از ساختمان می‌ریزد، راه های دسترسی برای خروج آتش‌نشانان بسته می‌شود و شهادت آقای امینی همگی روایت می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تا مخاطب تا آخرین لحظه در سالن بماند.

نکته‌ جالب توجه این اکران را باید گریه‌های مردم دانست. جایی که برای فداکاری این آتش‌نشانان اشک ریختند. علاوه‌براین خانواده های تعدادی از این آتش‌نشانان نیز در سالن حضور داشتند و پس از اکران، این فداکاران به روی سن آمده و تشویق و تجلیل شدند.  

ماجرای قصر قند؛ همراه با یک عملیات، دلهره و ترس

مستند قصر قند به کارگردانی محسن اسلام‌زاده، آخرین اکران این روز بود. این مستند که در روزهای قبلی رونمایی شده بود، باز هم شلوغ و پر مخاطب بود و افراد زیادی برای دیدن آن آمده بودند. روایت داستان از انجام یک عملیات در استان‌های شرقی کشور است که منجربه هلاکت شرور جنوب شرق کشور می‌شود. روایت دلهره‌آمیز داستان، بسیار جذاب است و تصاویر گرفته شده از استاندارد خوبی برای این ژانر مستند برخوردار است.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.