جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳

لابی گری در سینمای ایران از منظر اهالی سینما/۳

فرح مرزی: فضای سینما رفاقتی و خانوادگی شده و شایسته سالاری جایی در سینمای کشور ندارد/ این روزها سینمای ایران شبیه به بازار سهام شده است

نوید فرح مرزی

سینماپرس: نوید فرح مرزی عضو ۲ انجمن «چهره پردازان» و «طراحان فنی و مجریان صحنه» خانه سینما در رابطه با لابی گری های رایج در سینمای کشور گفت: لابی گری پدیده ای جدی در سینمای کشور است که از سال ها قبل وجود داشته و این روزها میزان آن به اوج رسیده و فضای سینما رفاقتی و خانوادگی شده و شایسته سالاری هیچ جایی در سینمای کشور ندارد.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «چند متر مکعب عشق» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه سینمای امروز ایران به گونه ای شده که داشتن تخصص برای حضور افراد در سینما اصلاً اهمیتی ندارد و اینکه یک هنرمند در هر رشته ای که فعالیت می کند توانمندی و تجربه داشته باشد اصلاً مهم نیست و ما شاهد ایجاد گعده ها و گروه هایی در سینما هستیم که مرتب به یکدیگر نان قرض می دهند و از این فیلم به آن فیلم کوچ می کنند و از سوی دیگر بسیاری از پیشکسوتان و بزرگان و هنرمندان ارزنده و مطرح که آثار شایسته ای در کارنامه هنری شان دارند بیکار و خانه نشین هستند و شرایط برای حضورشان در سینمای کشور فراهم نیست.

وی ادامه داد: ما اگر نگاهی به آمار صنوف زیرمجموعه خانه سینما بیندازیم تعداد کثیری از اسامی هنرمندان برجسته را می بینیم که سال ها است در سینمای ایران خبری از آن ها نیست اما هریک از آن ها وزنه ای مهم و ارزشمند برای سینمای کشور محسوب می شوند. معلوم نیست مبحث مهم تأمین امنیت شغلی اهالی سینما که سال ها است مسئولان خانه سینما دم از احقاق آن می زنند کجا است و چرا وضعیت به گونه ای شده که هیچ امنیتی در سینما وجود ندارد؟

فرح مرزی خاطرنشان کرد: گویا سینمای کشور تقسیم اراضی شده و کسانی که به عنوان پدرخوانده امور سینمای کشور را در دست گرفته اند سینما را زمین پدری شان می دانند که هر کاری دوست دارند در سینما انجام می دهند و به صورت بی محابا و محسوس جلوی فعالیت تعداد کثیری از هنرمندان برجسته و ارزشمند را می گیرند.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «میگرن» با بیان اینکه نیازمند تدبیر جدی از سوی مسئولان هستیم اظهار داشت: ساختار سینمای ایران هیچ قاعده ای ندارد و به همین دلیل است که نه سیستم خانه سینما می تواند و می خواهد کاری برای رفع امور بحران عجیب لابی گری در سینما انجام دهد و نه مسئولان و مدیران سازمان سینمایی توجهی به این اوضاع اسفبار دارند. من نمی دانم آیا مسئولان سینمایی هرگز از خود این سوأل را نمی کنند که چرا فقط تعداد انگشت شماری از بازیگران و عوامل پشت صحنه در فیلم ها حضور دارند و چرا هیچ خبری از خیل عظیم دیگر هنرمندان در سینما نیست؟

وی در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: این روزها سینمای ایران شبیه به بازار سهام شده و تهیه کنندگان از عوامل دعوت می کنند تا با سرمایه گذاری در فیلم ها بخشی از سهام فیلم را خریداری کنند و اگر هر سینماگری پولی برای سهام دار شدن در یک پروژه نداشته باشد خیلی راحت کنار گذاشته می شود فردی که پول دارد اما شایستگی ندارد جای او را در فیلم ها می گیرد. این اتفاق هم در بخش بازیگری و هم در بخش پشت صحنه سینما حضور دارد و امیدوارم آقایان تدبیری برای این اتفاق شوم داشته باشند.

طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی «در مدت معلوم» در خاتمه این گفتگو افزود: خانواده سینما خانواده گسترده ای است که باید کارها و بودجه ها و امکانات رفاهی و... به صورت یکسان و عادلانه در اختیار یکایک آن ها قرار بگیرد نه اینکه به واسطه زد و بند و یا دوستی ها و... کارها تنها در بین عده ای افراد خاص تقسیم شود و بقیه افراد سرشان بی کلاه بماند! مسئولان سازمان سینمایی و وزارت ارشاد باید حقوق مادی و معنوی یکایک هنرمندان را به درستی و به بهترین شکل ممکن تأمین کنند برای همه اهالی سینما حق بیمه های تأمین اجتماعی، درمانی و... در نظر بگیرند و در طول سال به فکر معیشت آن ها باشند و با تخصیص امکانات رفاهی گسترده کمی از دردها و آلام هنرمندان را کم کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.