دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲

با حضور هنرمندان سینما و فعالان فرهنگی؛

کتاب های «منشور سینما» و «درآمدی بر سینمای استراتژیک» رونمایی شد/ از انتقاد به مدیران سینمایی تا خبر انتشار کتابی پیرامون رویکردها و ناگفته های شمقدری در مدیریت سینما

رونمایی از کتاب های «منشور سینما» و «درآمدی بر سینمای استراتژیک»

سینماپرس: صبح امروز با حضور تعدادی از هنرمندان فرهنگی کشور از کتاب های «منشور سینما» و «درآمدی بر سینمای استراتژیک» که نشر جامعه اسلامی هنرمندان به تازگی آن ها را منتشر کرده است رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس در این مراسم که صبح امروز در تالار امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد سینماگرانی همچون: جواد شمقدری، جمال شورجه، سیداحمد میرعلایی، هوشنگ توکلی، جهانبخش سلطانی، مهدی عظیمی میرآبادی، حسن علیمردانی، اکبر حر، مهدی فیوضی، سعید الهی، حبیب الله بهمنی و... حضور داشتند.

سعید الهی که اجرای این مراسم را بر عهده داشت در ابتدای این مراسم با بیان اینکه خلاء سینمای استراتژیک و تحقیق و پژوهش در رابطه با این سینمای مهم همیشه در کشور ما وجود داشته است اظهار داشت: متأسفانه مراجع مختلف از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی این خلاء را هرگز جبران نکرده اند اما از سوی دیگر ما شاهد نام گذاری های متعدد مسئولان فرهنگی کشور در رابطه با مسأله تحقیق و پژوهش هستیم اما در واقع پژوهش در سینمای ما هیچ گاه متجلی نشده است.

وی ادامه داد: عدم بهره گیری مطلوب و مناسب از فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در حوزه سینما باعث شده تا ما همواره نسبت به سینمای استراتژیک مغفول واقع شویم. خوشبختانه دکتر پرویز فارسیجانی چند سالی است که با تلاش های شبانه روزی شان علیرغم موانع فراوانی که جلوی راه شان بوده سعی کردند با نشر این کتاب تاحدودی این خلاء را جبران نمایند. همه ما آگاهیم که عدم آشنایی مدیران و فعالان با واژه های مورد نیاز سینما از جمله واژه استراتژیک باعث شده تا توجه جدی در این زمینه صورت نگیرد. استراتژیک مفهوم جامع و گسترده ای است و هر مولفه ای برای بقای یک جامعه استراتژی نام گذاری می شود. ما نباید این مفهوم را به یک یا دو نوع سینما محدود کنیم.

جمال شورجه سینماگر نام آشنای کشور نیز در ادامه این مراسم با ابراز انتقاد از عدم حضور مسئولان فرهنگی و دولتی در این مراسم گفت: بنده انتظار داشتم تعدادی از مسئولان در این جلسه شرکت کنند که متأسفانه حضور نداشتند و باز هم نشان دادند به سینمای استراتژیک بی توجه هستند. ما موظف هستیم فرمایشات امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری در حوزه سینما و فرهنگ و هنر را بازنشر کنیم که خوشبختانه این اتفاق در کتاب «منشور سینما» انجام شده است.

وی افزود:  اینک نزدیک به ۴۰ سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی گذشته و ما باید از خودمان سوأل کنیم که چه تعداد آثار سینمایی قابل توجه در حوزه انقلاب داریم؟ هرچند طی این سال ها تلاش هایی از سوی افراد مذهبی برای رونق سینمای ارزشی و استراتژیک صورت گرفته اما متأسفانه این تلاش ها به اندازه تأثیرگذاری انقلاب اسلامی در منطقه و جهان نبوده است. متأسفانه در سینمای استراتژیک ما تعریف درستی ارائه نکرده ایم و این یکی از واجباتی است که باید به زودی صورت بگیرد.

این فیلمساز برجسته خاطرنشان کرد: اگر ما نیم نگاهی به سال های گذشته و تولیدات سینمای کشور بیندازیم متوجه عقب نشینی جدی مان نسبت به دهه اول انقلاب می شویم و این اتفاقی بسیار تلخ و دردآور است. با توجه به این شرایط بنده به صراحت عنوان می کنم که نسبت به آینده سینمای کشور کاملاً بیمناک و ناامید هستم و آینده روشنی را برای سینمای کشور متصور نمی شوم و تنها امید بنده این است که افراد مذهبی، مومن و متعهد جهادگونه عمل کنند و سپاه پاسداران و بسیج به صورت جدی وارد عرصه تولید در حوزه آثار استراتژیک شوند.

رئیس هیات امنای هیات اسلامی هنرمندان سپس با تأکید بر اینکه همه دستگاه ملزم و موظف هستند تا افراد مومن و مذهبی و متدین را ساماندهی کنند و برای آن ها بودجه های لازم را فراهم نمایند اظهار داشت: هر شخصی به انقلاب اسلامی و ولایت فقیه اعتقاد دارد باید شرایط حضور و فعالیتش در حوزه سینما فراهم شود. متأسفانه نیروهای مذهبی امروزه خانه نشین شده اند و کسانی که نباید کار کنند مرتب سرکار هستند. در واقع نوعی مدیریت وارونه در سینمای کشور وجود دارد؛ این یک ترفند انگلیسی-اسرائیلی است که مدیران توانمند و هنرمندان توانمند کنار گذاشته می شوند و کسانی کار می کنند که اعتقادی به نظام و انقلاب و رهبری ندارند.

شورجه در ادامه اظهاراتش گفت: باید حداقل سالانه ۳۰ اثر استراتژیک در سینمای کشور تولید شود. در این رابطه مجلس شورای اسلامی باید اهتمام داشته باشدو  بودجه لازم تصویب کند. سوأل بنده این است که چرا برای استقرار سینمای استراتژیک و فرهنگ استراتژیک بودجه ای اختصاص نمی دهند؟ امیدوارم سیاست گذاران فرهنگی کشور تدبیر جدی برای این اتفاق داشته باشند. باید کسانی که بودجه فرهنگی دارند همگی هماهنگ با هم و نه منفعل و جزیره ای این سینما را کلی و کلان نگاه بکنند. متأسفانه تئاتر وضعیتش بدتر است و ما در تئاتر هم افول فرهنگی را به شدت شاهد هستیم و تاریکی فرهنگ کشور را در بر گرفته است.

پرویز فارسیجانی گردآورنده کتاب «منشور سینما» نیز در ادامه این مراسم گفت: خوشحالم در حوزه سینمای انقلاب اسلامی تلاش جدی صورت گرفته است. ما در سینما به شدت دچار پسرفت و عقبگرد شده ایم و حال سینمای مان خوب نیست. سینمای ارزشی و انقلابی این روزها از کم رمقی و بی توجهی شدید در رنج است. تعریفی برای سینمای ارزشی و انقلابی در کشور وجود ندارد و ما در فضایی غم انگیز به جشنواره هایی نزدیک می شویم که به اسم سینمای انقلاب اسلامی برگزار می شوند اما اثری از انقلاب اسلامی در آن ها دیده نمی شود.

وی افزود: ما در اندیشه های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری شاه بیت هایی داریم که متأسفانه به شدت از این شاه بیت ها غافل شده ایم و حتی قوانین کهنه مجلس شورای اسلامی و دولت هم نتوانسته در این راستا برای ما گره گشایی کند.

فارسیجانی خاطرنشان کرد: خوشختانه موسسه تنظیم نشر و آثار حضرت امام (ره) و موسسه تنظیم و نشر آثار مقام معظم رهبری ضمن تشویق به ما کمک کردند تا این کتاب ها به سرانجام برسد و ما در سال ۱۳۹۲ با سختی و مرارت های فراوان این کار را به سرانجام رساندیم و امید داشتیم که بنیاد سینمایی فارابی آن را چاپ کند اما بعد از روی کار آمدن دولت آقای روحانی بی توجهی شدیدی به این کتاب ارزشمند شد و ما هرچه منتظر شدیم دیدیم آقایان هیچ کاری انجام نمی دهند و در نهایت با پیگیری های متعدد بنده اعلام کردند که چاپ این کتاب در اولویت شان نیست و حقوق چاپ و نشر کتاب را رسماً و کتباً به بنده واگذار کردند.

این کارشناس فرهنگی در خاتمه این گفتگو افزود: ما با ناشران مختلف صحبت کردیم و در نهایت این امر را جامعه اسلامی هنرمندان بر عهده گرفت؛ این مجموعه با زحمت طبقه بندی و فصل بندی شد. ما از ابتدای صحبت های حضرت امام (ره) در بهشت زهرا (س)   تا پایان عمرشان هرآنچه در رابطه با سینما فرموده بودند را در این کتاب گردآوری کرده ایم و در رابطه با مقام معظم رهبری فرمایشات ایشان تا پایان سال ۱۳۹۰ گردآوری و منتشر شده است.

هوشنگ توکلی بازیگر پیشکسوت کشور نیز با ابراز انتقاد شدید از بی توجهی به مسائل استراتژیک در سینمای کشور گفت: مدیران فرهنگی عامل اصلی این بی توجهی ها هستند و ما نیاز به حضور مدیران اصلحج و انقلابی برای اداره سینمای کشور داریم.

محمدرضا شاه حسینی نیز در رابطه با کتاب «درآمدی بر سینمای استراتژیک» گفت: این کتاب پژوهشی در باب چیستی و چرایی و چگونگی سینمای استراتژیک است که البته به سبب آنکه درآمدی بر سینمای استراتژیک است، ابعاد چیستی و چرایی به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه این مسیر پژوهشی و در کتاب هایی دیگر بحث چگونگی بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در این کتاب به صورتی مختصر در باب چگونگی سینمای استراتژیک به ظهور و بروز فکت ها، المان ها و سیمبل ها اشاره موجز شده است. به عبارت دیگر این کتاب سعی دارد تا بیش از هر چیز ادبیات سینمای استراتژیک را تبیین نموده و البته پیش از آن به مباحثی نظیر استراتژی سینمایی، هنر استراتژیک و استراتژی هنر و فرهنگ استراتژیک و استراتژی فرهنگی بپردازد و آنها را تبیین نماید تا مخاطبان به ادبیاتی استاندارد برسند،  ادبیاتی که سبب می شود تا گفتمان سینمای استراتژیک بر بستر دکترین های انقلاب اسلامی و فرموده های بنیانگذاران این دکترین یعنی امام خمینی و امام خامنه ای شکل یابد و به گفتمان اجتماعی بدل گردد. گفتمانی که دیگر به واسطه تغییر و تحولات مدیریتی دستخوش تغییر نشود و فهم ادبیات آن باعث شود تا برخی از دست اندرکاران سینما، حوزه سینمای استراتژیک را با فیلم های فاخر و پر خرج خلط نکنند و با اعلام عدم داشتن بودجه، بی توجهی خود را به سینمای استراتژیک توجیح ننمایند.  این کتاب با همکاری روح الله شمقدری و فاطمه نمازدوست تدوین شده و ما تمام سعی مان را به کار بردیم تا در رابطه با مفهوم شناسی و ماهیت شناسی سینمای استراتژیک در این کتاب بپردازیم.

لازم به ذکر است در خاتمه این مراسم با حضور هنرمندان از این دو عنوان کتاب رونمایی شد و در ادامه سامانه تعاملی نشر آنلاین nashronline.com که توسط جامعه اسلامی هنرمندان به عنوان یک سامانه اینترنتی برای عرضه کتب ارزشی در عرصه فرهنگ و هنر راه اندازی شده معرفی و آغاز به فعالیت آن نیز اعلام شد. این دو کتاب برای خریداری عمومی مردم از طریق این سامانه مهیا می باشد.

در انتهای مراسم اعلام شد که کتاب بعدی نشر جامعه اسلامی هنرمندان که بزودی رونمایی خواهد شد به رویکردها و ناگفته های چهارساله جواد شمقدری در مسند ریاست سازمان سینمایی خواهد پرداخت که توسط خود وی به نگارش درآمده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.