یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸

لابی گری در سینمای ایران از منظر اهالی سینما/۷

سجادی حسینی: عده معدودی اجازه فعالیت به دیگران را نمی دهند/ بی سوادی سینمایی و بی ثباتی اجتماعی علت اصلی باندبازی در سینماست

کاوه سجادی حسینی در نشست خبری فیلم سینمایی«بوفالو»

سینماپرس: کاوه سجادی حسینی کارگردان سینما در رابطه با لابی گری های رایج در سینمای کشور گفت: عده معدودی که اداره سینمای کشور را در دست گرفته اند اجازه فعالیت به دیگران را نمی دهند و متأسفانه سیستم نظارتی دقیقی هم در سینمای کشور وجود ندارد که جلوی این افراد را بگیرد و یا اینکه ما قانونی نداریم که تهیه کنندگان سینما را موظف کند تا از عوامل مختلف سینما برای حضور در پروژه های شان بهره بگیرند و کارهای خود را تنها به عده معدودی نسپارند.

کارگردان فیلم سینمایی «شب بیرون» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده شخصاً ۴ سال است که فیلم نساخته ام و قطعاً در زمره افرادی قرار دارم که وابسته به هیچ فرد، گروه، دسته و جریانی نیست و به همین دلیل هم از سینما که حرفه اصلی اش دور مانده و شرایط حضور و فعالیت و تولید ندارد.

وی ادامه داد: متأسفانه لابی گری در سینمای ایران این گونه تعریف می شود که رفقا تنها برای رفقای شان کار می خواهند؛ شایسته سالاری هیچ معنا و مفهومی در سینمای ما ندارد. اگر شما رفیق فلان مدیر یا فلان تهیه کننده نباشید به هیچ عنوان اجازه فعالیت و کار به شما داده نمی شود. رفتار این قبیل افراد که سینما را ملک شخصی شان می دانند به حدی زننده و مشمئز کننده است که حتی نمی خواهند به شما در جای دیگری هم اجازه کار و فعالیت بدهند و مرتباً با سنگ اندازی می خواهند راه شما را سد کنند.

سجادی حسینی خاطرنشان کرد: حسادت، رشک و ناآگاهی سینمای ایران را در بر گرفته است؛ بنده معتقدم بی سوادی سینمایی و بی ثباتی اجتماعی علت اصلی باندبازی در سینما است و متأسفانه شرایط آنقدر پیچیده و بغرنج شده که رسماً هیچ چیز سر جای خودش قرار ندارد. ما رسماً شاهد خانه نشینی بخش اعظمی از اهالی فرهیخته، باتجربه و پیشکسوت سینما هستیم و از سوی دیگر شاهد کار و فعالیت متعدد و مستمر افرادی هستیم که اندک دانش، تجربه و سواد سینمایی ندارند و تنها به واسطه زد و بندهای شان مرتب کار می کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «بوفالو» در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه طی ۲ سال گذشته بارها اتفاق افتاده که مرا برای کار دعوت کرده اند اما در روزهای پایانی پیش تولید ناگهان کنارم گذاشته اند تصریح کرد: بعد از اینکه از این پروژه ها کنار گذاشته شده ام افرادی به من گفته اند که با توصیه دیگران تهیه کننده قول داده که از شما به عنوان کارگردان استفاده نکند!

سجادی حسینی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: متأسفانه ما همواره شاهد آن هستیم که برخی افراد از رانت های آنچنانی در سینما بهره مند می شوند و همواره و در هر شرایطی می توانند کار کنند و فعالیت داشته باشند اما از سوی دیگر بسیاری از سینماگران نه رانتی دارند و نه شرایط کار و حضور در سینما برایشان مهیا است. از سوی دیگر برخی از فیلم های سینمایی حتی قبل از ساخته شدن شان بهترین زمان اکران نصیب شان می شود اما بسیاری از فیلم ها مدت ها خاک می خورند و به اکران نمی رسند و همه این ها نشان از باندبازی در سینمای کشور دارد و مسئولان ذیربط باید تدبیری برای ربرون رفت از این شرایط بحرانی داشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.