چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰

هادی منتظری:

ای کاش موسیقی شبکه تلویزیونی داشته باشد

هادی منتظری

سینماپرس: برنامه «چشم شب روشن» دوشنبه شب میزبان یکی از پیشکسوتان موسیقی دستگاهی و موسیقی اصیل ایرانی بود.

به گزارش سینماپرس؛ منتظری در این برنامه با مروری بر فعالیتهای گروه شیدا که هنوز هم دانشجویان، آثار این گروه را برای اجراهای گروهی خود استفاده می کنند، یادی از خانواده کامکار کرد و گفت: این خانواده منسجم، مهربان و خالص و مادر گرامی شان زمانه خانم که این بچه ها روی دامن پاک او بزرگ شدند. هوشنگ تعریف می کرد زمانی که اردوان مریض شده بود، برای رفتن به بیمارستان پول نداشتند. هر کدام از بچه ها، قدری پول آورد و وسط گذاشت، رفتیم بیمارستان و حال اردوان خوب شد و برگشتیم. آن وقت از هر کدام از بچه ها از اردشیر و ارژنگ گرفته تا ارسلان که سوال می شد تو چقدر پول گذاشته بودی، کسی نمی دانست. موسیقی ما به چنین ساختاری نیاز دارد.

وی افزود: خانه و خانواده، ورزش، فیلم و... در صداوسیما دارای شبکه تلویزیونی هستند اما موسیقی و اصلا هنر کانالی در تلویزیون ندارند. ای کاش آموزش های لازم داده شود و ساز هم نشان داده شود.

این نوازنده کمانچه و ویولن تصریح کرد: در آموزشگاه هایی که حضور دارم، افراد بیشتر یا گیتار دستشان است یا دنبال آموختن پیانو هستند! نه کسی تار را می شناسد، نه سه تار، نه کمانچه، تنبک، نی و... این یک فاجعه عمومی است.

منتظری یادآور شد: هنر هر مملکتی شاخصه آن ملت است. از طرف سازمان فرهنگ و ارتباطات سفرهای زیادی می روم. مثلا در زمان جنگ با آقای افتخاری به اکسپویی در ژاپن رفتیم. اولین سفرای هر کشوری هنرمندان آن کشور هستند. بنابراین جا دارد بیشتر به هنر و به ویژه موسیقی توجه شود.

این مدرس کمانچه افزود: موسیقی ما ریزه خوار شعر فارسی است. اشعاری که انسان را به تعالی می رساند. به غلط می گویند موسیقی ایرانی غم انگیز است. بله من هم قبول دارم که موسیقی ایرانی غم دارد. اما تعریف غم با غصه متفاوت است. غصه مادی است، غم معنوی است و فضیلت دارد.

وی که دارای نشان درجه یک هنری از وزارت ارشاد است، تاکید کرد: جا دارد آموزشگاه هایی که در سطح شهر فعالیت دارند، پالایش شوند. خیلی از این آموزشگاه ها صلاحیت تدریس ندارند و ای کاش بازرسانی بر کار اینها فعالیت داشته باشند. همچنین دلم می خواهد ساز در این رسانه ملی که حضرت امام (ره) گفتند دانشگاه است، نشان داده شود.

منتظری همچنین برگزاری جشنواره ها را مثبت ارزیابی و اظهار کرد: برگزیدگان جشنواره ها نباید بعد از اختتامیه رها شوند. متاسفانه این افراد بازار کار ندارند و موسیقی را رها می کنند یا منزوی می شوند. دانشجویی را می شناسم که یکی از بهترین نوازندگان این مملکت است اما در سفره خانه ساز می زند.

این پیشکسوت موسیقی با تمجید از فعالیتهای مهدوی و آرزوی اینکه امثال او در موسیقی کشور بیشتر باشند، در پایان گفت: موسیقی کامل کننده است. اما متاسفانه اکنون ذائقه مردم عوض شده است. مافیایی پشت این قضیه است که خیلی خوب با برنامه ریزی کار می کنند و تا اینجا موفق بوده اند؛ جوانها را با یک سری ادا اطوارهای تقلیدی از آن ور به سمت خودشان کشیده اند. به ما ماشین و موبایل و همین نوع موسیقی را داده اند اما فرهنگش را نداده اند. این موسیقی بی هویت بلایی است که بر سر ما آمده است، باید ریشه یابی شود و این مافیا را از بین برد. ریشه این موسیقی نیز مادیات است.

«چشم شب روشن» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.