جمعه ۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶

مدیرکل هنرهای تجسمی:

نبود فضای مناسب از بزرگترین مشکلات بخش تجسمی است

مجید ملانوروزی*

سینماپرس: مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد یکی از مشکلات ما در بخش هنرهای تجسمی نبود یک مکان مناسب برای هنرهای معاصر و مدرن است.

به گزارش سینماپرس، مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای سیاستگذاری دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در حاشیه بازدید از جلسه انتخاب اولیه آثار این دوره از جشنواره گفت: جشنواره تجسمی فجر به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای تجسمی کشور، امسال نیز با دبیری مجتبی آقایی برگزار می شود و از مهمترین استادان حوزه هنرهای تجسمی در رشته های مختلف دعوت شده است تا در کنار وی به انتخاب آثار جشنواره بپردازند.

وی افزود: در دوره دهم جشنواره بیش از ۱۰ هزار اثر از ۵۳ کشور به دبیرخانه ارسال شده است که امیدوارم با همکاری شورای انتخاب و داوری، جشنواره امسال نتیجه خوبی داشته باشد.

ملانوروزی با تاکید بر اینکه مهمترین معیار برای انتخاب آثار، شیوه اجرا، تکنیک، نگاه بر خلاقیت و ایده است، اظهار کرد: همانند سال های گذشته کارهای ایده محور و مفهومی را در بخش نمایشگاهی این جشنواره داریم و آثار بینارشته ای و تلفیقی بین رشته های تئاتر، موسیقی و تجسمی نیز برایمان مهم هستند زیرا امروزه موضوع هنرهای بینارشته ای در همه جای دنیا ملموس است و ما هم امیدواریم با تعامل بین این سه حوزه شاهد تاثیرات مثبتی باشیم.

وی افزود: به طور معمول مهمترین کاری که در این جشنواره اتفاق می افتد تجلیل از مفاخر و فعالان این حوزه در بخش های خصوصی، عمومی و دولتی است که در سال ۹۶ توانستند بر حوزه تجسمی کشور تاثیرگذار باشند.

دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره تجسمی فجر با اعلام این موضوع که نبود فضای مناسب یکی از بزرگترین مشکلات بخش تجسمی است، عنوان کرد: یکی از مهمترین بخش های هنرهای تجسمی مکان است. هنرمند، مخصوصا هنرمند هنرهای مفهومی و هنرهای نو، کار خود را براساس مکان و بخشی از اثر خلق می کند تا بر اساس آن فضا بتواند عناصر خود را طراحی کند. یکی از مشکلات ما در بخش هنرهای تجسمی نبود یک مکان مناسب برای هنرهای معاصر و مدرن است.

وی در پایان تصریح کرد: موزه هنرهای معاصر تهران، تنها براساس نقاشی طراحی شده است و بسیاری از کارهای چیدمانی و معاصر جایگاه مناسبی در آن ندارد. موسسه صبا از لحاظ اندازه یک امکاناتی دارد ولی معتقدم ایده های نو نیاز به مکان های نو دارد. پیشنهاد ما این است که اگر به نتیجه برسیم باغ کتاب می تواند با توجه به وسعت فضا یکی از گزینه ها باشد و این امکان وجود دارد که روی این نوع محیط ها کار کنیم اما همچنان برای ارایه آثار خاص، بزرگ، معاصر و حرفه ای نیاز به مکان حرفه ای داریم که نور و عناصر محیطی بتواند برای نمایش آثار هم افزایی کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.