سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱

پاسداشت نادر طالب زاده در محفل «اوج هنر»

مراسم بزرگداشت نادر طالب زاده

سینماپرس: مراسم تجلیل از نادر طالب زاده پژوهشگر و مستندساز در سازمان اوج برگزار شد و به دلیل همزمانی با تولد وی هدایایی توسط شاگردانش به وی اهدا شد.

به گزارش سینماپرس، ششمین محفل «اوج هنر» که به پاسداشت نادر طالب زاده اختصاص داشت، ظهر ۴ دی ماه در نخلستان اوج برگزار شد.

بیژن نوباوه، محمدرضا هنرمند، رضا برجی، نصرالله پژمان فر، گلعلی بابایی، علیرضا قزوه، محسن مومنی شریف، محمد حمزه زاده، مسعود شجاعی طباطبایی،  یوسفعلی میرشکاک، مسعود ده نمکی و ... در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام محمد قائم مقامی ضمن گرامیداشت یاد شهدای مدافع حرم گفت: ولادت حضرت عیسی را تبریک می گویم و امیدوارم خداوند معرفت ائمه را به همه ما بدهد.

وی افزود: فکر می کنم سخن گفتن درباره کسانی که ربطی به خداوند پیدا می کنند و به مقام دوستی با خدا می رسند، نزد خودشان خوب نیست و آنها از تعریف کردن در حضورشان خوششان نمی آید اما باید از آنها سخن گفت. طالب زاده ربط خوب و درستی با خدا دارد و کسی است که درک عمیق، روشن و روشنفکرانه درستی از حقیقت انقلاب دارد ولی نه درک روشنفکرانه التقاطی.

حجت الاسلام قائم مقامی عنوان کرد: من قبل از انقلاب رابطه ام را با هنر قطع کرده بودم ولی از جمله کسانی که باعث شد دوباره به پدیده هنر نگاه کنم آقای طالب زاده بود. من در او این حالت را می دیم که هنر و فرهنگ و تجدد را می بیند ولی درنهایت از منظر دین و ولایت به آن نگاه می کند. امیدوارم او برای این انقلاب سالم بماند و موفق باشد.

سپس رضا برجی عکاس جنگ پشت تریبون قرار گرفت و گفت: من سی و چند سال است که شاگردی حاج نادر را می کنم و خدا را بابت این موضوع شاکرم. برگزاری این مراسم ارزشمند است ولی بهتر بود ۲۰ سال پیش انجام می شد یعنی آن موقع هایی که او در کشورهای مختلف دوربین به دست بود.

وی افزود: او همه فیلم هایش را خودش فیلمبرداری کرده است به جز یک فیلم که من آن را فیلمبرداری کردم و از این موضوع بسیار خوشحالم. نادر جزو کسانی است که باید می رفت ولی نمی دانم چرا ماند. اتفاقی که باعث شد بماند این بود که شاگردان زیادی تربیت کند. او هرکجا که می رود سبب خیر است و کمتر آدمی را دیده ام که مثل او منشأ خیر باشد. نادر حدود ۲۰ نفر را سرپرستی کرده و آموزش داده که آنها الان شبکه المنار را تشکیل داده اند.

برجی با اشاره به اینکه نادر طالب زاده یک روش مستندی را پایه گذاری کرده است، گفت: بعد از آوینی سینمای مستند یتیم شد. نادر چند سالی سینما را کنار گذاشت ولی ماموریت نادر این بود که شاگردانی را تربیت کند. طالب زاده منشأ نوعی مستند است که در دقایق اولیه شما را درگیر می کند و نمی شود از تماشای آثار او کنار کشید.

این مستندساز و عکاس ابراز تاسف کرد که همیشه خناسانی وجود دارند که اجازه کار نمی دهند و همین ها اجازه نداده اند نادر طالب زاده هم به راحتی کار کند.

سپس حسین دهباشی روی صحنه آمد و بیان کرد: وجهی که بیش از همه نادر طالب زاده را بارز می کند وجهه او به عنوان یک انسان الگو است. تواضع، سخاوت و فداکاری او مثال زدنی است. او برنامه هایی را تهیه می کند بدون اینکه ریالی دریافت کرده باشد. در آن روزگار اگر او یک دوربین داشت احساس نمی کرد برای خودش است و امکانات را در اختیار دیگران می گذاشت. او از پیشرفت شاگردانش ذوق می کند و تصور من این است که مهمترین وجه او انسان بودنش است.

بیژن نوباوه نیز در سخنانی اظهار کرد: خداوند به نادر طالب زاده استعداد هنری داده و فکر می کنم آنچه که من باید بگویم این است که او در هنر تعهد دارد. در جمع ما کسانی حضور دارند که فکر می کنند از طریق هنر باید تعهد خود را به دیگران انتقال دهند که طالب زاده از جمله آنها است. در این جامعه هنری مخالفت عام با فضای اسلامی در جریان است ولی آنچه که ما باید به آن افتخار کنیم این است که خداوند ما را به اهداف خود رهنمون کند.

سپس مسعود ده نمکی فیلمساز پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: نسل جدید به نام نو حزب اللهی وارد میدان شده که امیدوارم سوار تجدد نشوند که البته می شوند. نسل قبل تر در جبهه وارد میدان مین که می شدند مسیرشان پر از شهید بود ولی امروز می بینم افرادی که در حوزه فرهنگ و هنر پایشان را روی دیگران می گذارند. گرامیداشت امسال نادر باید باعث شود که ما از تجربیات آنها استفاده کنیم چون آنها در مهجوریت بوده اند. باید دید تفاوت حاج نادرها چیست. او به معنای واقعی آتش به اختیار است.

در ادامه میرشکاک اظهار کرد: امیدوارم بزرگان فکری به حال کشور کنند وگرنه ما از کشته شدن باکی نداریم. دعا می کنم حاج نادر زنده بماند و صد فیلمساز خوب تربیت کند.

پس از پخش کلیپی، نادر طالب زاده روی صحنه آمد و اظهار کرد: خیلی سخت بود بنشینم و بعضی قسمت ها را گوش بدهم اما همه این‌ها جشنی برای انقلاب اسلامی است. طی یک بیداری در سال ۵۷ حزب الله شکل گرفت و من سعادت داشتم گوشه ای از این کار را بگیرم. هر وقت از ارزش ها فاصله بگیریم به خطا رفته ایم اما الحمد الله انقلاب همچنان پا بر جاست. همه ما سهیم در اتفاقی هستیم که بسیار محوری و منشایی برای حرکت به سمت ظهور است.

وی افزود: خوشحالم که در این محفل کسانی هستند که من فرصت داشتم آنها را قاب آثارم بیاورم. انقلاب اسلامی نیاز به تلاش دارد و در عرصه فرهنگ مهمترین بخش ها صدا و سیما است که فرصتی می دهد تا دیگران صحبت کنند.

این مستندساز بیان کرد: بعد از ورودم به ایران یکی از راهنماهای من آقای قائم مقامی بود. خارجی هایی که در غرب بیدار شده اند باید آنها را به ایران بیاوریم تا بگوییم ما تنها نیستیم. تحول انقلاب چیزی بود که عرصه ای را تکان داد و هرچه جلوتر می رویم می بینیم که بیداری در غرب هم وجود دارد.

سپس چهار نفر از شاگردان وی با اهدای هدیه هایی تولد او را که امروز بود تبریک گفتند. حسین دهباشی، حسین شمقدری، محسن فرجی و حامد جوادی ازجمله همین افراد بودند. تندیس اوج هنر هم به این هنرمند اهدا شد.

نادر طالب زاده مستندساز، مجری، کارگردان، تهیه‌کننده، برنامه‌ساز، فعال رسانه‌ای، مدیر فرهنگی و کارشناس مسایل بین‌المللی است. او البته جدای از این عناوین، فعالیت‌های آموزشی متعددی را نیز طی سالیان گذشته پیگیری کرده است.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.