دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵

سینماگران و حماسه عظیم ۹ دی؛

انتقاد از تولید آثار سینمایی روشنفکرمآبانه با تفکرات سکولاریستی و اومانیستی در سینمای کشور/ سازمان سینمایی در سیاست گذاری ها نسبت خود را با جریان فتنه مشخص کند

بهمنی-شاهمرادی زاده-قهرمانی-مستغاثی-سیدزاه-مهام

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور به مناسبت ۹ دی روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» تأکید کردند: سیاستگذاری سازمان سینمایی دلیل اصلی تولید نشدن فیلم های ضد فتنه است و باید به جای آنکه شاهد تولید فیلم های روشنفکرمآبانه در سینمای کشور باشیم از تولید فیلم های ارزشی و استراتژیک حمایت کنیم.

به گزارش خبرنگار سینماپرس حماسه نهم دی ماه و حضور ملت حماسه ساز و ولایتمدار ایران اسلامی در راهپیمایی ۹ دی ماه ۱۳۸۸ نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و برگ زریّن دیگری در افتخارات مرد و زن ایرانی به حساب می آید. حماسه ۹ دی نماد شرف، استقلال و بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمان‌های انقلاب ایستاده اند و با صدای رسا اعلام کردند که اگر دشمن در برابر دین آنها بایستد در برابرتمام دنیای آنها خواهند ایستاد.

روز نهم دی ماه در تاریخ انقلاب اسلامی با عنوان روز «بصیرت» تبدیل به یوم الله و ماندگار گردید. در این روز ماندگار و تاریخی ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی، حماسه ای دیگر آفرید و دشمنان خدا و دینش را مأیوس و ناامید ساخت و قلب امام زمان (عج) و نایب بر حقش حضرت آیت الله العظمی خامنه ای  را شاد ساخت.

نهم دی ماه روز خروش ملت ایران و آشکار ساختن خشم مقدس در برابر اهانت ها و حرمت شکنی های عده ای غافل و یا مزدور وابسته به اجانب نسبت به مقدسات در روز عاشورای حسینی است. روز نهم دی در واقع روز نه گفتن ملت ایران به سران فتنه و آری گفتن به نظام اسلامی و بیعت مجدد مردم با آرمان های والای حضرت امام خمینی(ره) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است. مردم در این روز، تیر خلاص را به سران فتنه شلیک و پشت پیکر نامبارک فتنه را به خاک مالیدند.

اما متأسفانه در حوزه فرهنگ و هنر و به خصوص سینما که رسانه ای مهم و تأثیرگذار است تاکنون به این حماسه بسیار بزرگ که برخی از آن به عنوان انقلاب سوم یاد می کنند پرداخت نشده است و مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور با بی تفاوتی از کنار این حماسه بزرگ عبور کرده اند و در عوض همواره شاهد آن بوده ایم که از برخی فیلم های مدافع فتنه حمایت کرده اند.

لزوم تولید آثار سینمایی در رابطه با حماسه جاودان و بزرگ نهم دی ماه بر همگان آشکار است و کم کاری متولیان فرهنگی کشور و به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی بر همگان آشکار؛   در همین رابطه با ۶ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: حمید بهمنی، ماشاالله شاهمرادی زاده، محمد قهرمانی، سعید مستغاثی، سیدسعید سیدزاه و علی مهام به گفتگو نشستیم که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

سینماگران و حماسه عظیم ۹ دی/۱

بهمنی: تنها یک رنسانس در حوزه فرهنگ و هنر می تواند ما را از اضمحلال نجات دهد/ عرصه فرهنگ واکنش مناسبی نسبت حماسه های مهمی همچون ۹دی ندارد

حمید بهمنی کارگردان سینما در آستانه سالروز ۹ دی روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» تصریح کرد: تنها یک رنسانس در حوزه فرهنگ و هنر می تواند ما را از نابودی و اضمحلال بیشتر نجات دهد؛ متأسفانه امروزه بخش اعظمی از هنرمندان و مدیران و مسئولان فرهنگی و سینمایی در خواب غفلت به سر می برند و همین امر باعث شده تا ما دچار آشفتگی شدید در حوزه فرهنگی کشورمان بشویم و به جای تولید آثار ارزنده مبتنی بر ارزش های انقلابی و اسلامی آثاری روشنفکرمآبانه و ضد نظام در جمهوری اسلامی ایران تولید شود. متأسفانه ما امروزه در کشورمان دچار نوعی وادادگی فرهنگی شده ایم و به همین علت شاهد آن هستیم که مدیران و مسئولان فرهنگی کشور به جای تدبیر برای تولید آثاری مبتنی بر ارزش های والای اسلامی و انقلابی تنها به دنبال زرق و برق های هنرمندان و جشنواره های آنچنانی غربی هستند و سینمای کشور را بر اساس منافع این دسته از هنرمندان و جشنواره ها اداره می کنند و هیچ گونه سیاست گذاری برای مستحکم تر کردن پایه های انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگی ندارند.

سینماگران و حماسه عظیم ۹ دی/۲

شاهمرادی زاده: متأسفانه مسئولان فرهنگی و سینمایی حمایتی از سینمای استراتژیک و تولید آثار ارزشی ندارند/ تولید فیلم در رابطه با حماسه عظیم ۹ دی یک ضرورت است

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما در آستانه سالروز ۹ دی روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» تصریح کرد: متأسفانه مسئولان فرهنگی و سینمایی هیچ گونه حمایتی از سینمای استراتژیک و تولید آثار ارزشی ندارند و همه سینماگران متعهد، ولایتمدار و ارزشی را خانه نشین کرده اند. بنده شخصاً ۵ سال است با فیلمنامه های متعدد در رابطه با مسائل روز از جمله پدیده داعش، برجام، جنگ در سوریه و عراق و حتی دفاع مقدس فیلمنامه هایی را به مسئولان دولتی ارائه کرده ام اما متأسفانه آن ها کمترین و کوچکترین حمایتی از تولید این فیلم های مهم و استراتژیک که برای حوزه فرهنگی و هنری کشور ما یک اصل محسوب می شوند نداشته اند.

سینماگران و حماسه عظیم ۹ دی/۳

قهرمانی: اولویت مدیران سینمایی امروزه تولید فیلم های اجتماعی و طنزهای نازل است و به همین دلیل به حماسه های عظیمی همچون ۹ دی توجهی نمی شود

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما در آستانه سالروز ۹ دی روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» گفت: متأسفانه اولویت مدیران سینمایی امروزه تولید فیلم های اجتماعی و طنزهای نازل است و به همین دلیل به حماسه های عظیمی همچون ۹ دی در سینما توجهی نمی شود و ما همواره شاهد سیر و سلوک مدیران سینمایی در میان آثاری هستیم که همگی کپی برداری شده از یکدیگر هستند و هیچ دردی از جامعه درمان نمی کنند. برای پرداختن به موضوعات مهم و استراتژیکی همچون ۹ دی نگاه مدیران سینمایی بسیار مهم است. قطعاً اگر نگاه درستی در میان مدیران سینمای کشور حاکم باشد ما باید مکرراً شاهد تولید این قبیل آثار در سینمای کشورمان باشیم اما افسوس که تاکنون حتی یک فیلم در رابطه با این حماسه بسیار مهم که تو دهنی بزرگ ملت شریف ایران به فتنه و فتنه گران بود ساخته نشده است و این اتفاق نشان از آن دارد که نگاه مدیران با این حماسه مردمی همسو نیست.

سینماگران و حماسه عظیم ۹ دی/۴

مستغاثی: از سینمایی که مسئولان آن تفکرات سکولاریستی و اومانیستی دارند نمی توان انتظاری برای تولید آثار ارزشی و استراتژیک داشت!

سعید مستغاثی رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در آستانه سالروز ۹ دی روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» گفت: از سینمایی که مسئولان آن همچون دوران رژیم پهلوی تفکرات سکولاریستی و اومانیستی دارند نمی توان انتظاری برای تولید آثار ارزشی و استراتژیک داشت و متأسفانه سینمای ما همچنان در پیروی از بنیان گذارانش با یان نوع تفکرات ناشایست به پیش می رود. متأسفانه حوزه فرهنگی در کشور ما هم گام با انقلاب اسلامی و ملت به پیش نمی رود و از سوی دیگر مسئولان فرهنگی به دلیل همان تفکرات غلط شان به دغدغه مندان نظام و انقلاب اسلامی اجازه کار و فعالیت نمی دهند و سینما را سرشار از آثاری ناامید کننده کرده اند که همین ناامیدی مفرط در سینما باعث گریزان شدن مردم از سینماها شده به نحوی که امروزه اکثریت مردم حتی سالی یک بار هم به سینما نمی روند.

سینماگران و حماسه عظیم ۹ دی/۵

سیدزاده: از مدیریت فرهنگی که آمریکا مدینه فاضله اش باشد انتظار تولید آثاری در رابطه با حماسه ۹ دی را دارید؟!/ حماسه عظیم ۹ دی اوج شکوه انقلاب بود

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما در آستانه سالروز ۹ دی روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» گفت: ما از جامعه هنری و جامعه مدیریت فرهنگی که آمریکا مدینه فاضله اش است انتظار تولید آثاری در رابطه با حماسه ۹ دی را داریم!؟ این خیال باطلی است که هرگز به سرانجام نخواهد رسید چرا که پول و زور و قدرت دست کسانی که دل در گرو آمریکا دارند و قلب شان برای آمریکا می تپد! ما زمانی که در رابطه با عدم چرایی تولید آثار ارزشی، استراتژیک و انقلابی در سینمای کشورمان حرف می زنیم باید به این مسأله فکر کنیم که چه کسی قرار است این کارها را انجام دهد؟ قدرت دست چه کسانی است؟ ما از چه کسانی انتظار داریم که این کارها را بکنند؟

سینماگران و حماسه عظیم ۹ دی/۶

مهام: در زمانه ای که مسئولان سینمایی اهتمامی برای موضوعات انقلابی ندارند این وظیفه سایر دستگاه و نهادهای فرهنگی انقلاب است که اقدام کنند

علی مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون در آستانه سالروز ۹ دی روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» گفت: در زمانه ای که مسئولان سینمایی اهتمامی برای پرداختن به موضوعات انقلابی ندارند باید نهادی مانند سپاه متولی تولید آثار استراتژیک و ارزشی شود چرا که ما به تولید فیلم هایی در رابطه با انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و حماسه های عظیمی همچون ۹ دی به شدت محتاج هستیم و نباید عرصه فرهنگی و هنری کشور را به دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب اسلامی واگذار کنیم. سینمای ارزشی متولی می خواهد و ما باید آگاه باشیم که مسئولان سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی این قضیه نخواهند شد و از این رو در این زمانه حساس این وظیفه دستگاه و نهادهای انقلابی که بخش فرهنگی دارند است که بیایند و از تولید این قبیل آثار مهم حمایت کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.