چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸

کمپین ترامپ چگونه بر «بیمار بزرگ» تاثیر گذاشت؟

فیلم بیمار بزرگ

سینماپرس: «کمیل نانجیانی» ستاره و نویسنده کمدی عاشقانه بیمار بزرگ معتقد است: اسلام‌هراسی پدیده‌ی جدیدی نیست. موضوعی همیشگی در سراسر آمریکا است. ترامپ یک ناهنجاری نیست. یک بازتاب است. ترامپ ما هستیم. او چیزی را تغییر نداد؛ او تنها چیزهای زیادی را به کانون توجه آورد!

به گزارش سینماپرس، بیمار بزرگ از بیستم ژانویه و رونمایی‌اش در جشنواره ساندنس که با آغاز ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» نیز همزمان بود، تحسین‌های زیادی را دریافت کرد. ستارگان و نویسندگان درباره‌ی تاثیر کمپین ترامپ و جو سیاسی فیلم صحبت کردند. «امیلی گوردن» یکی از نویسندگان فیلم می‌گوید: «فکر می‌کنم عالی است که ما این فیلم را قبل از انتخابات ساختیم. »

به گفته‌ی گوردن اگر مراحل تولید پس از انتخابات ۲۰۱۶ انجام می‌شد، بر مضمون نهفته در فیلم فشار بیشتری می‌آمد: ما نسبت به این که مطمئن شویم پیام‌مان به درستی منتقل شود، بی‌ملاحظه بودیم. آیا حرف‌های درستی می‌زنیم؟ به نظرم ما فقط می‌خواستیم قصه خودمان را بگوییم. کار انقلابی ما این است که فقط سعی کرده‌ایم یک خانواده‌ی مسلمان را درست مانند هر خانواده‎ی عادی دیگر نشان دهیم. »

در این دوران تحت سلطه رسانه‌های اجتماعی، نانجیانی گفت که فکر می‏کند این فیلم به طور موفقیت‌آمیزی در دسترس مخاطبانی قرار گرفته‌ که ممکن است با پیام آن موافق نباشند: من واقعا فکر نمی‎کنم صحبت مستقیم با مردم در مورد یک معضل موثر باشد و کسی ذهن خود را به این سادگی تغییر دهد. آنچه که دنیای آنلاین به آن متوسل شده است، تعریف دو جناح مقابل هم است که بر سر هم فریاد می‎زنند. این گفتگو واقعی نیست؛ به همین دلیل من فکر می‌کنم فیلم ما اثرگذار است… در حالی که سعی نکردیم این کار را انجام دهیم. من فکر می‌کنم اگر شما چیزهایی را ایجاد کنید که ارزش‎های شما را دارد، شاید این راه بهتری برای تغییر دیدگاه‌های مردم باشد.

بیمار بزرگ، که بر اساس داستان عاشقانه زندگی واقعی نانجیانی و گوردون است، به داستان مهاجر پاکستان و مسلمان، «کمیل» (نانجیانی) و «امیلی» (کازان) آمریکایی می‎پردازد که عاشق یکدیگر می‎شوند و به دنبال حل تضادهای فرهنگی بین خانواده‎هایشان هستند. داستان عشق هنگامی پیچیده‎تر هم می‎شود که امیلی با یک بیماری دست و پنجه نرم می‎کند که باعث می‌شود به کما برود. رومانو که نقش پدر امیلی (تری) را بازی می‎کند می‎گوید: «فیلم در مورد هر زوج دیگری کارکرد دارد. این فیلم درباره عشق و خانواده و همه چیز است، بنابراین فکر می‎کنم زیبایی فیلم در پیام درون آن است… من فکر می‎کنم این بهترین راه انتقال یک پیام است. »

در حالی که این فیلم عامدانه سیاسی نیست، اما حواشی انتخابات سال ۲۰۱۶ در جریان فیلمبرداری در ذهن بازیگران و عوامل تاثیر گذاشت. کازان گفت:‌ «مثل این نیست که ما فیلم را در خلاء ساخته باشیم. ما آن را در تابستان سال ۲۰۱۶ ساختیم و بحث‌ها در جریان بود. [ترامپ] کمپین خود را با متجاوز خواندن تمام مکزیکی‎ها آغاز کرد. بنابراین ما می‌دانستیم که او نژادپرست است. هیچ‌کدام از این‎ها جدید نیست. او در ۲۰ ژانویه نژادپرستی را اختراع نکرد. » وی اضافه کرد: «من فکر نمی‎کنم که هیچ‌کدام از ما در مورد سیاسی بودن این فیلم فکر کردیم. حتی در رونمایی روز افتتاحیه احساس من این بود که ما یک چشم‌انداز خوب به جهان داریم و این بهترین چیزی است که من احساس می‌کردم که می‌توانستم در آن روز انجام دهم. »

نانجیانی گفت: «اسلام‌هراسی پدیده‌ای جدید نیست. موضوعی همیشگی در سراسر آمریکا است. ترامپ یک ناهنجاری نیست، یک بازتاب است. ترامپ ما هستیم. او چیزی را تغییر نداد. او تنها چیزهای زیادی را به کانون توجه آورد. » نانجیانی سخنان کازان را تایید کردکه این فیلم در این زمان به عنوان یک عنصر مثبت برای جهان عمل می‎کند: «جهان پس از انتخابات تغییر کرد. جهان به طور متفاوتی احساس می‌شود و فیلم نیز به نظر می‎رسد متفاوت دیده شود و ما بسیار خوشحال بودیم که این فیلم بشارت انسان‎هایی را می‎دهد که شما به طور عمومی در فرهنگ عامیانه آمریکایی نمی‌بینید. »

بیمار بزرگ به سرعت تبدیل به یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۷ شد و بیش از ۵۴ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت. پس از موفقیت رونمایی فیلم در ساندنس، رومانو مردد بود که این فیلم به طور بین‎المللی ستایش ‎شود. او گفت:‌ «من از روی تجربه می‎دانم که گاه مخاطبان ساندنس می‌توانند انرژی زیادی داشته باشند؛ می‌توانند یک فیلم را دوست داشته باشند و هنوز هم به این معنی نیست که فیلم خوبی است. زمانی که ما آنجا بودیم و آنها دیوانه بودند، من مضطرب بودم. سپس ما به یک نمایش دیگر رفتیم و این همان چیز بود… من شروع کردم به درک این که انگار ما چیزی داریم. وقتی فیلم ۹۸ درصد امتیاز راتن تومیتوز را دریافت کرد، من خودم را مجبور به لبخند زدن کردم. »

کازان از احساس خوب بازخوردهای مثبت فیلم گفت و این که آنچه که در قلبت داری را دیگران درک کنند. کازان به خصوص با توجه به سیل‌های جاری ادعاهای سوءرفتار جنسی در ماه‌های اخیر در هالیوود، اشاره کرد که در میان عوامل راحت بوده است. او محیط کار را صمیمی و بی‌طرف توصیف می‎کند. نانجیانی و گوردون به مخاطبان گفتند که قصد دارند بر روی یک فیلمنامه‎ی دیگر کار کنند. گوردون گفت: «ما در حال تلاش برای کشف پروژه درستی هستیم و فکر می‌کنم می‌دانیم که بعدا چه کار خواهیم کرد. ما فقط باید ماشه را بکشیم. »

این زوج محتوای پروژه پیش رو را آشکار نکردند، هر چند نانجیانی می‌گوید که با بیمار بزرگ متفاوت خواهد بود: «فکر نمی‎کنم که، حداقل برای مدت زمانی بخواهیم کاری را انجام دهیم که این طور واضح شرح حال خودمان باشد. آیا می‌خواهیم کاری را در جهانی مشابه با بیمار بزرگ شکل دهیم یا چیز دیگری را امتحان کنیم؟ من فکر می‌کنم آنچه ما در آینده می‌خواهیم یک نوع فیلم کاملا متفاوت باشد. »

*نقد سینما

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.