پنجشنبه ۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

علی اکبری: مافیایی اجازه نمی‌دهد سینمای غنی ایرانی اسلامی دیده شود/ الهی: نگرانی ما این است که سیاست‌گذاری ها با مافیا همسو شود

گفتگوی ویژه خبری

سینماپرس: چشم انداز سینما بعد از انقلاب با حضور علی اکبری تهیه کننده سینما و الهی کارشناس رسانه و سینما در گفتگو ویژه خبری بررسی شد.

به گزارش سینماپرس؛ گفتگوی ویژه امشب خبری موضوع چشم انداز سینما بعد از انقلاب با حضور محسن علی اکبری تهیه کننده سینما و سعید الهی کارشناس رسانه و سینما برگزار شد.

علی اکبری در ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه میزان معتقدید که باید سینماگران فیلم ارزشی و انقلابی بسازند، گفت: مسیری راه که می‌رویم اشتباه بوده‌ و همه مدیران و هنرمندان به آن واقف هستند اما دست هایی پشت پرده وجود دارد.

وی ادامه داد: بنده بعد از ۳۵ سال کار نتوانسته‌ام این دستها را پیدا کنم. یک مافیا وجود دارد که اجازه دیده شدن سینمای غنی ایرانی اسلامی را نمی‌دهد.

تهیه کننده سینما تاکید کرد: راهکارهایی وجود دارد اما ارگان‌هایی مانند حوزه هنری باید تاوان دهند بنیاد مستضعفان در یک مقطعی تعدادی سالن سینما در اختیار این حوزه هنری قرار داد تا فیلم‌های ارزشی و دفاعی ساخته و در آن ها نمایش داده شود.

علی اکبری تصریح کرد: طی دو دهه گذشته مرکز پخش فیلم های بدنه و مخالف سینمای ارزشی شد.

وی با بیان اینکه شک نکنید که باید سینمای ارزشی داشته باشیم، گفت: اکنون در هالیوود روسیه آلمان و فرانسه درباره ی جنگ جهانی دوم و انقلاب فرانسه فیلم‌هایی ساخته می شود پس چرا ما درباره انقلاب خودمان فیلم نسازیم البته به دلیل کم لطفی برخی مدیران و هنر پیشه ها نتوانسته ایم.

تهیه کننده سینما اظهار کرد: این سالها ۸۰ هزار قهرمان داشته ایم پس چرا نباید درباره آن ها فیلم بسازیم.

سعید الهی در ادامه گفت: ابتدا باید بررسی شود که به چه چیزی ارزش گفته می شود، صحبت از سینمای ارزشی لزوما به مفهوم سینمای دفاع مقدس نیست و هر کشور و جامعه ای مستلزم پرداختن به سینمای ارزشی است.

وی ادامه داد: یک روزی حاتمی فیلم دعوت را درباره کنترل جمعیت و ترغیب مردم به فرزند آوری ساخت آن زمان آیا این استراتژی نظام نبود.

سعید الهی تأکید کرد: سینمای ارزشی همان سینمای اندیشه ورز بعد از انقلاب است، انقلاب با داشتن ماهیت فرهنگی موجب شد مدیران دهه ۶۰ بخواهند که از سینمای فیلم فارسی خارج شده و به سینمای اندیشه ورز بروند.

کارشناس رسانه و سینما تصریح کرد: در دهه ۶۰ این پایه گذاری به صورت دقیق نبود و در آن مقطع به انحرافاتی رفت که خروجی آن بعد از سه دهه با مفاهیم انقلاب نزدیکی ندارد و فیلم های کم مایه پرفروش می شود.

وی اظهارکرد: ۲۷ دستگاه فرهنگی کشور باید دست به دست هم داده تا فرهنگ مردم را ارتقا دهند.

علی اکبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برخی بازیگران برای بازی در فیلم های ارزشی تهدید می شوند؟ گفت: همان مافیا هنرمند و هنرپیشه را تهدید می‌کند که اگر در این فیلم ارزشی بازی کنی حداقل ۲ سال باید برای خودت بیکاری رقم بزنی.

این تهیه کننده سینما تصریح کرد: دهه ۶۰ سینما خوب آغاز شد اما ما از یک خلا به یک ظرف پر رسیدیم و مشکل اصلی از دهه ۷۰ و آغاز سازندگی شروع شد.

وی ادامه داد: سازندگی خوب بود اما تجملات و تشریفات تاثیر منفی بر روحیه هنرمندان گذاشت و آنها خواستند که این راه را بروند و از همانجا شروع شد و تاکنون ادامه دارد اگرچه دیگر در انتها قرار گرفته است.

علی اکبری تاکید کرد: فیلم استرداد با داشتن استانداردهای بین المللی چرا باید در اکران با شکست مواجه شود؟ زیرا اگر آن فیلم موفق می‌شد قطعاً بسیاری از هنرمندان به این گونه فیلم‌ها جذب می‌شدند اما متاسفانه به این فیلم سالن‌هایی برای اکران ندادند و حتی دو فیلم کمدی در کنار آن اکران کردند.

وی اظهار کرد: برخی عناصر در پخش فیلم موثرند این افراد با دفاع مقدس آشنایی و علاقه‌ای ندارند حتی شاید برادر یک شهید باشند.

این تهیه کننده سینما گفت: میزان فروش یک فیلم برای ما ملاک نیست بلکه باید دید یک فیلم چه میزان فرهنگ غنی انقلاب را ارائه می‌کند.

علی اکبری با بیان اینکه مشکل اصلی نداشتن سالن سینماست، اظهار کرد: اگر حوزه هنری نیمی از سالن‌های خود را در اختیار فیلم‌های ارزشی بگذارد، سینماگران تشویق می‌شوند چرا ما نباید درباره همت باکری باقری و شهدای مدافع حرم فیلم بسازیم یا حتی معضلات اجتماعی مانند دروغ و تهمت هم باید فیلم ساخته شود.

وی ادامه داد: برخی دوستان به این حوزه وارد شدند، اما اکنون به ورطه ورشکستگی رسیده اند، در مقابل برخی دفاتر با وجود پول‌ها سرمایه‌گذاری‌هایی را در خارج از کشور و حتی خارج از بدنه سینما خرید ویلاهای در خارج از کشور انجام داده اند که ما در صورت نیاز اطلاعات آن را به دادستان خواهیم داد.

سعید الهی در ادامه با تاکید بر اینکه اساساً مافیا در هر حوزه شغلی بسته به منافع حزبی و سیاسی یا تجاری شکل می‌گیرد، گفت: نگرانی ما این است که سیاست‌گذاری ها با مافیا همسو شود همانطور که دربرخی دولت‌ها این مشکل را داشتیم اگرچه به دولت کنونی اتهام نمی‌زنم.

کارشناس رسانه و سینما تاکید کرد: هر زمان نظر مافیا با دولتمردان همسو شد سینماگران از این موضوع آسیب دیدند که در اینجا باید حوزه‌های بالادستی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد شده و بررسی کنند چرا سینمای ارزشی تولید نمی‌شود.

وی ادامه داد:در سینمای بعد از انقلاب سینمای ارزشی را به تعدادی هنرپیشه خاص محدود کردیم و اجازه داده شد تا دیگر هنرمندان با نگرش‌های خود به این حوزه وارد شوند.

الهی کارشناس رسانه و سینما در ادامه برنامه با اشاره به اینکه دولت باید هنرمندان را شناسایی و حمایت کند تا آن‌ها وفادار به اهداف فیلم باشند. گفت: دولت در بخش آموزش و تعامل با هنرمند ضعیف عمل کرده است، باید بتوانیم بایدها و نبایدهای جامعه را به هنرمند تبیین کنیم.

 وی با اشاره به اینکه وظیفه دولت سیاستگذاری است، افزود: پشت اتاق‌های بسته نمی‌توان با هنرمند تعامل کرد، دولت وقتی پول مستقیم به فیلم ساز می‌دهد ممکن است فیلم ساز به دنبال چرخه درست فیلم سازی نرود، فیلم ساز باید بتواند جذب سرمایه کند.

الهی با اشاره به اینکه خلأ نیروی انسانی یکی از بزرگترین معضلات در عرصه سینما و هنر است، ادامه داد: در جشنواره سینما حقیقت مستندهای خوبی را از سوی جوانان گمنام شاهد بودیم.

 این کارشناس رسانه و سینما با بیان اینکه باید در سینمای ارزشی زایش داشته باشیم، اظهار داشت: نباید انتظار داشته باشیم که جوان امروز برداشتی را که ما در دهه ۶۰ داشتیم اکنون داشته باشند.

الهی با اشاره به اینکه سیاستمداران و مدیران بیشترین نقش را در افزایش تولید سینمای ارزشی دارند، خاطرنشان کرد: قانون مصوبی در حوزه سینما که در مجلس به تصویب رسیده باشد نداریم تا در مواقع لزوم به آن متکی باشیم.

 وی با اشاره به اینکه دغدغه‌های ۲۷ نهاد پیرامون سینما و هنر شعار است، افزود: مجموعه فرهنگی کشور شامل ۲۷ دستگاه می‌شود که تلاش زیادی را انجام نمی‌دهند.

 علی اکبری در بخش دیگری از برنامه بیان کرد: بعضا متهم به سینمای دولتی هستیم، هر کشوری که راجع به مباحث ارزشی خود کار کند دولت از آن حمایت می‌کند.

 این تهیه کننده سینما با اشاره به اینکه با بودجه اندک نمی‌توان کار خاصی ساخت، افزود: بحث تهیه کنندگی بحث سرمایه گذار نیست بلکه سرمایه گذار می‌تواند در قالب تهیه کننده باشد.

 وی با اشاره به اینکه هیچ تهیه کننده‌ای معمولا خودش سرمایه گذاری نمی‌کند، ادامه داد: جشنواره عمار خیلی خوب و پر ارزش بود.

 علی اکبری با اشاره به اینکه در حال ساخت سریال نفوذ هستم، افزود: این سریال به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی است که ملودرام خوبی دارد.

 این تهیه کننده سینما حوزه هنری سازمان تبلیغات مدعی انقلاب اسلامی است، گفت: بودجه‌هایی که صرف فیلم سازی می‌شود باید تجمیع شود و از سوی دیگر باید از تفکرات نسل‌های مختلف استفاده کرد.

 وی عنوان کرد: وقتی فیلمی پروانه نمایش اخذ می‌کند، دیگر کسی نباید بگوید فیلم را اکران نمی‌کنیم.

*باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.