یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳

لابی گری در سینمای ایران از منظر اهالی سینما/۸

باقربیگی: شایسته سالاری در سینمای کشور ما به طور کلی مفهوم خود را از دست داده است/ چرا مسئولان جلوی فعالیت باندها را نمی گیرند؟!

مهدی باقربیگی در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: مهدی باقربیگی بازیگر سینما و تلویزیون در رابطه با لابی گری های رایج در سینمای کشور گفت: لابی گری آفتی است که در همه زمینه ها به جان کشورمان افتاده است از سینما تا ورزش گرفته تا شهرداری و وزارتخانه ها همه و همه درگیر باندبازی، سیاسی کاری و لابی گری شده اند و این اتفاق بسیار ناپسند و دردآور است.

بازیگر فیلم های سینمایی «شرم» و «صبح روز بعد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تفکرات حزبی، جناحی و سیاسی عامل اصلی باندبازی و لابی گری در تمامی ارگان ها و نهادها است و سینما هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی ادامه داد: متأسفانه ما شاهد آن هستیم که افراد متبحر، پیشکسوت، شایسته و کاربلد جایی برای کار و فعالیت در سینما و تلویزیون ندارند و از سوی دیگر همواره خیل عظیم علاقمندان به سینما را می بینیم که به واسطه باندبازی، پارتی داشتن، لابی گری و یا پول خرج کردن وارد سینما می شوند و مرتب کار و فعالیت می کنند و در کارنامه کاری شان حتی یک اثر که حاکی از استعداد آن ها باشد وجود ندارد. در واقع شایسته سالاری در سینمای کشور ما به طور کلی مفهوم خود را از دست داده و این اتفاقی بسیار تلخ است.

باقربیگی سپس در پاسخ به این سوأل که چرا مسئولان و مدیران فرهنگی چاره ای برای برون رفت از این اوضاع نابسامان اندیشه نمی کنند و جلوی فعالیت باندها و گروه های مختلف را نمی گیرند اظهار داشت: مسئولانی که خودشان با باندبازی و لابی گری مدیریت و اداره سیستم فرهنگی و سینمایی کشور را در دست گرفته اند قطعاً نه مخالف باندبازی و لابی گری هستند و نه دغدغه ای برای جلوگیری از این شرایط بحرانی و تأسف برانگیز دارند و به همین دلیل هم وضعیت ما سال به سال و روز به روز رو به بدتر شدن می رود و هیچ امیدی برای بهبود شرایط شاهد نیستیم.

بازیگر سریال های تلویزیونی «در مسیر زاینده رود» و «در چشم باد» خاطرنشان کرد: ما اگر می خواهیم تغییری در شرایط نابسامان سیستم فرهنگی کشور ایجاد شود بایستی در ابتدای امر از خودمان شروع کنیم؛ ما نباید وارد باندها و جریان ها بشویم، ما نباید رانت بگیریم و رانت خواری را گسترش دهیم و باید مرتباً اعتراضات خود را به گوش مسئولان فرهنگی برسانیم. قطعاً اگر این اتفاق محقق شود ما می توانیم به آینده حوزه فرهنگی و هنری کشور امیدوار باشیم و از شرایط بحران عبور کنیم.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو با انتقاد شدید از روحیه فردگرایی که در کل کشور حاکم شده تأکید کرد: ما باید روحیه جمع گرایی را در کشور ترویج و گسترش دهیم. ما باید با هرگونه کار فردی و کاری که تنها به نفع خودمان است و منافع جمعی در آن لحاظ نشده است «نه» بگوییم و نگذاریم که وضعیت روز به روز بغرنج تر شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.