دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸

سینماگران و لابی گری در هنر هفتم!

مدیران نابلد و سیاسی کار دلیل اصلی لابی گری در سینمای کشور/ وقتی شایسته سالاری در سینما معنایی ندارد!

صباغ سرشت-امیرابراهیمی-امینی خواه-فرح مرزی-زاهدی-عبدی نسب-سجادی حسینی-لقمانی-شریفی-باقربیگی

سینماپرس: تعدادی از اهالی سینمای کشور با انتقاد شدید از وضعیت بحرانی باندبازی و لابی گری در سینمای ایران مدیران سینمایی و مسئولان دولتی را مقصر اصلی این قبیل اتفاقات برشمردند و ضمن تأکید بر آنکه شایسته سالاری در سینمای کشور ما هیچ معنایی ندارند خاطرنشان کردند مدیران نابلد و سیاسی کار دلیل اصلی لابی گری در سینمای کشور هستند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس لابی گری و یا باندبازی در سینمای کشور واژه ای است که طی سالیان همواره از سوی سینماگران شنیده شده است؛ به کاربردن این واژه و اعتراضات شدید اللحن اهالی سینمای کشور نسبت به باندبازی و لابی گری در سینما مقوله ای است که به خصوص طی سال های اخیر در مصاحبه های مختلف به کرات از زبان سینماگران و به خصوص بازیگران سینما شنیده می شود. اتفاقی که قطعاً در سینمای ما وجود دارد اما هیچ شخص و یا نهادی برای رفع و روجوع آن تاکنون پیش قدم نشده است.

بسیاری از سینماگران معتقد هستند مدیران و مسئولان سینمای کشور خودشان این باندها و لابی ها را بر اساس منافع سیاسی، حزبی و جناحی شان به وجود آورده اند و به دلیل آنکه منافع شان در گرو وجود این قبیل باندها است ترجیح می دهند خود را به ندیدن و نشنیدن بزنند.

بی توجهی مدیران سینمایی باعث شده تا طی سال های اخیر بحران وضعیت اکران فیلم های سینمایی به اوج خود برسد، بحران بیکاری و خانه نشینی افراد کاربلد و متبحر سینمای کشور بیداد کند و بودجه ها و وام های دولتی از سوی مسئولان سینمایی تنها به برخی مادرخوانده ها و یا پدرخوانده های سینمایی برسد و به خصوص سینماگران ارزشی و مطرح بیکار و خانه نشین شوند و شایسته سالاری به طور کل در سینمای کشور وجود نداشته باشد.

در همین رابطه با ۱۰ تن از سینماگران برجسته کشور خانم ها: سحر صباغ سرشت و کتایون امیرابراهیمی و آقایان: مهدی امینی خواه، نوید فرح مرزی، حسن زاهدی، عبدالله عبدی نسب، کاوه سجادی حسینی، علی لقمانی، امیرحسین شریفی و مهدی باقربیگی به گفتگو نشستیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

امینی خواه: لابی گری در سینما به تمامی حرفه های سینمایی آسیب وارد کرده است/ متاسفانه مدیران سینمایی در پی دامن زدن به این شرایط هستند

مهدی امینی خواه بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر در رابطه با لابی گری های رایج در سینمای کشور و به خصوص لابی گری در میان مدیران سینمایی گفت: لابی گری در سینما به تمامی حرفه های سینمایی آسیب وارد کرده است و متأسفانه هیچ یک از مدیران سینمایی نه در سازمان سینمایی و نه در خانه سینما تدبیری برای برون رفت از این وضعیت ندارند و اتفاقاً با انجام حرکاتی عجیب خودشان بیشتر باعث ترویج لابی گری و لابی بازی می شوند! اصولاً لابی گری در فضاهایی شکل می گیرد که با امور مالی و اقتصادی مرتبط و دخیل است و از آنجا که صنعت سینما هم با امور مالی مرتبط است نتوانسته از لابی گری دور بماند و افرادی که خود را همه کاره و پدر خوانده سینما می دانند مثل قارچ سر از اینجا و آنجا درآورده و با برگزاری جلسه و ایجاد گعده برای دستیابی به منافع خودشان دست به لابی گری می زنند.

فرح مرزی: فضای سینما رفاقتی و خانوادگی شده و شایسته سالاری جایی در سینمای کشور ندارد/ این روزها سینمای ایران شبیه به بازار سهام شده است

نوید فرح مرزی عضو ۲ انجمن «چهره پردازان» و «طراحان فنی و مجریان صحنه» خانه سینما در رابطه با لابی گری های رایج در سینمای کشور گفت: لابی گری پدیده ای جدی در سینمای کشور است که از سال ها قبل وجود داشته و این روزها میزان آن به اوج رسیده و فضای سینما رفاقتی و خانوادگی شده و شایسته سالاری هیچ جایی در سینمای کشور ندارد. متأسفانه سینمای امروز ایران به گونه ای شده که داشتن تخصص برای حضور افراد در سینما اصلاً اهمیتی ندارد و اینکه یک هنرمند در هر رشته ای که فعالیت می کند توانمندی و تجربه داشته باشد اصلاً مهم نیست و ما شاهد ایجاد گعده ها و گروه هایی در سینما هستیم که مرتب به یکدیگر نان قرض می دهند و از این فیلم به آن فیلم کوچ می کنند و از سوی دیگر بسیاری از پیشکسوتان و بزرگان و هنرمندان ارزنده و مطرح که آثار شایسته ای در کارنامه هنری شان دارند بیکار و خانه نشین هستند و شرایط برای حضورشان در سینمای کشور فراهم نیست.

زاهدی: کمیت گرایی شدید و بی توجهی مدیران به کیفیت آثار سینمایی یکی از دلایل رشد فزاینده لابی گری در سینما است

حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت در رابطه با لابی گری های رایج در سینمای کشور گفت: کمیت گرایی شدید و بی توجهی مدیران به کیفیت آثار سینمایی یکی از دلایل رشد فزاینده لابی گری در سینما است و معتقدم اگر نهاد نظارتی در سازمان سینمایی و وزارت ارشاد شکل بگیرد تا آثار سینمایی را کنترل کیفی کند و نگذارند هر اثری به اسم فیلم سینمایی تولید و اکران شود ما شاهد شایسته سالاری در سینمای کشور خواهیم بود و قطعاً این کار موجب می شود تا افراد بی ربط برای همیشه بساط شان را از سینما جمع کنند و به جای دیگری بروند! متأسفانه برای کار و فعالیت افراد در سینمای ایران هیچ ضابطه و قانونی وجود ندارد و هر شخصی می تواند در هر رشته ای که مایل است در سینمای کشور فعالیت کند. ما نیازمند تدوین و تصویب قانونی لازم الاجرا در سینما هستیم که تنها افراد باتجربه که در صنوف خانه سینما عضو هستند بتوانند در آثار سینمایی حضور داشته باشند اما این اتفاق تنها در حد وعده باقی مانده و درهای سینما باز است تا هر کس اندک سرمایه ای دارد وارد سینما شود و برای خود یکه تازی کند.

عبدی نسب: بحران لابی گری در سینما طی ۲ سال اخیر بسیار شدیدتر شده است/ متأسفم پیشکسوتان در تأمین مخارج روزانه شان دچار مضیقه اند!

عبدالله عبدی نسب عکاس و فیلمبردار سینما در رابطه با لابی گری های رایج در سینمای کشور گفت: بحران لابی گری در سینما طی ۲ سال اخیر بسیار شدیدتر شده است به نحوی که عده ای افراد مرتباً مشغول کار در پروژه های میلیاردی هستند و از سوی دیگر برای بخش عمده ای از اهالی سینمای کشور که اتفاقاً جزو نخبگان و زبدگان سینما هم محسوب می شوند هیچ جایی برای کار وجود ندارد! من بسیار متأسفم که همواره ما شاهد آن هستیم که افراد نزدیک به مدیران سینمایی مرتباً کار می کنند و کسانی که پشتوانه دولتی ندارند و با مدیران آشنا و دوست نیستند و زد و بندی با هیچ نهاد و فرد و یا گروهی ندارند بیکارند!

سجادی حسینی: عده معدودی اجازه فعالیت به دیگران را نمی دهند/ بی سوادی سینمایی و بی ثباتی اجتماعی علت اصلی باندبازی در سینماست

اوه سجادی حسینی کارگردان سینما در رابطه با لابی گری های رایج در سینمای کشور گفت: عده معدودی که اداره سینمای کشور را در دست گرفته اند اجازه فعالیت به دیگران را نمی دهند و متأسفانه سیستم نظارتی دقیقی هم در سینمای کشور وجود ندارد که جلوی این افراد را بگیرد و یا اینکه ما قانونی نداریم که تهیه کنندگان سینما را موظف کند تا از عوامل مختلف سینما برای حضور در پروژه های شان بهره بگیرند و کارهای خود را تنها به عده معدودی نسپارند. بنده شخصاً ۴ سال است که فیلم نساخته ام و قطعاً در زمره افرادی قرار دارم که وابسته به هیچ فرد، گروه، دسته و جریانی نیست و به همین دلیل هم از سینما که حرفه اصلی اش دور مانده و شرایط حضور و فعالیت و تولید ندارد.

امیرابراهیمی: باندبازی و لابی گری در سینما ایران وجود داشته و دارد/ مسئولان خانه سینما و سازمان سینمایی چه کار مثبتی برای اهالی سینما انجام می دهند؟!

کتایون امیرابراهیمی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در رابطه با لابی گری های رایج در سینمای کشور گفت: متأسفانه باندبازی و لابی گری در سینما ایران در همیشه تاریخ وجود داشته و دارد و همیشه ما شاهد آن بوده ایم که افرادی مرتباً در کارهای سینمایی و تلویزیونی به در سمت بازیگر و یا حتی عوامل پشت صحنه حضور دارند که جزو دار و دسته ای خاص هستند! در سینمای ایران و به خصوص در بخش بازیگری همیشه باندبازی و لابی گری های فراوانی هست؛ ما شاهد حضور افرادی هستیم که عنوان هنرمند را با خود به یدک می کشند اما واقعاً هنرمند نیستند و بیشتر تاجر مسلک هستند. این افراد همیشه از نزدیکان خود برای حضور در فیلم ها دعوت می کنند. مثلاً آقای شریفی نیا که بنده دوست دارم از ایشان اسم ببرم یکی از همان افرادی هستند که همیشه در هر پروژه ای حضور پیدا می کنند تنها از افرادی که در باند خودشان هستند استفاده می کنند ولاغیر!

لقمانی: شرایط تولید در سینمای ایران سالم نیست/ افراد متبحر و توانا باید به جای افراد فاقد تخصص و کم توان به کار گرفته شوند

علی لقمانی فیلمبردار پیشکسوت سینما در رابطه با لابی گری های رایج در سینمای کشور گفت: متأسفانه شرایط تولید در سینمای ایران سالم نیست و ما سال ها است شاهد حضور گروه ها و گنگ های مختلفی در سینمای کشور هستیم که تنها از دوستان و آشنایان و نزدیکان خود برای حضور در پروژه های سینمایی دعوت می کنند و داشتن تبحر و تخصص لازم برای تولید یک اثر سینمایی برایشان خالی از هرگونه اهمیتی است. بنده معتقدم یکی از دلایل عمده ای که باعث ایجاد گروه ها و گعده ها در سینمای کشور شده این است که تهیه کنندگان سینما دیگر به کیفیت توجه ندارند و می خواهند فیلم های شان را به ارزان ترین شکل ممکن تولید کنند و همین مسأله باعث می شود تا به جای بهره گیری از افراد باتجربه، پیشکسوت، درس خوانده و متبحر از کسانی برای حضور در فیلم های شان بهره مند شوند که هیچ تخصصی ندارند تا فیلم های شان ارزان تر تولید شود.

صباغ سرشت: وضعیت فعلی سینما مرا دچار دلزدگی کرده است/ فیلم های فرهنگ ساز له می شوند اما آثار نازل مورد حمایت قرار می گیرند

سحر صباغ سرشت تهیه کننده و مدیرتولید سینما در رابطه با لابی گری های رایج در سینمای کشور گفت: وضعیت فعلی سینمای کشور به شدت مرا دچار دلزدگی و نگرانی کرده است چرا که هیچ روابط دوستانه ای در این سینما وجود ندارد و بحث دیگر از رقابت گذاشته و به حسادت رسیده است و هیچ کس به منافع جمعی توجهی ندارد و همه به منافع شخصی و فردی شان فکر می کنند و همین اتفاق منجر به باندبازی و لابی گری های گسترده در سینمای کشور شده است. متأسفانه این اتفاق نه تنها در سینمای کشور که در کلیت جامعه ما رواج دارد؛ ما در جامعه مان اصولاً چندان دوستی و اتحادی میان مردم و حتی دوستان و اعضای خانواده را مشاهده نمی کنیم و دچار یک نوع بی اخلاقی و فردگرایی و ولنگاری شده ایم. سینمای کشور هم به جای آنکه رسانه ای برای فرهنگ سازی باشد خودش یک مروج بی فرهنگی در جامعه شده است.

شریفی: باعث تأسف و شرم مسئولان سینمایی است که برخی از هنرمندان برای گذران زندگی شان در «اسنپ» کار می کنند/ برخی فکر می کنند سینما ملک پدری شان است

امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون در رابطه با لابی گری های رایج در سینمای کشور گفت: باندبازی و لابی گری در سینمای کشور بیداد می کند و به بالاترین حد خود رسیده است و  باعث تأسف و شرم مسئولان سینمایی است که بسیاری از هنرمندان امروزه برای گذران امور زندگی شان در «اسنپ» کار می کنند و در عوض عده دیگری که جزو دوستان و نزدیکان مدیران محسوب می شوند مرتباً کار دارند و همه امور سینما را در دست گرفته اند اجازه فعالیت و کار به دیگران را نمی دهند. متأسفانه هیچ ارگانی مسئولیت ورود به مبحث باندبازی و لابی گری در سینمای کشور را نمی پذیرد؛ این اتفاق در حالی است که امروزه امور سینمای کشور تنها به دست ۲-۳ شرکت پخش کننده که اتفاقاً سینمادار هم هستند افتاده است و  یک نفوذی به تازگی وارد شورای صنفی نمایش شده که ۳ شغله است و خودش هم تهیه کننده است هم پخش کننده و هم سینمادار!

باقربیگی: شایسته سالاری در سینمای کشور ما به طور کلی مفهوم خود را از دست داده است/ چرا مسئولان جلوی فعالیت باندها را نمی گیرند؟!

هدی باقربیگی بازیگر سینما و تلویزیون در رابطه با لابی گری های رایج در سینمای کشور گفت: لابی گری آفتی است که در همه زمینه ها به جان کشورمان افتاده است از سینما تا ورزش گرفته تا شهرداری و وزارتخانه ها همه و همه درگیر باندبازی، سیاسی کاری و لابی گری شده اند و این اتفاق بسیار ناپسند و دردآور است. تفکرات حزبی، جناحی و سیاسی عامل اصلی باندبازی و لابی گری در تمامی ارگان ها و نهادها است و سینما هم از این قاعده مستثنی نیست.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.