شنبه ۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲

آقای داروغه زاده شما هم با نظر هیئت انتخابتان موافقید!؟

آرم سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: برخی از اعضای هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر نسبت به آثار جشنواره پیش داوری می‌کند؛ آقای داروغه زاده شما هم با نظر هیئت انتخابتان موافقید!؟

به گزارش سینماپرس، بزرگترین شعار و برنامه دولت از ابتدای استقرار مدیران جدید سینمایی، طبق سخنرانی‌های ابتدایی رئیس دولت یازدهم با اصحاب فرهنگ و هنر و همچنین پیام ایشان به اولین جشنواره فجر دولت، تحقق «سینمای امید» و فاصله گرفتن آثار از مضامین و فضاهای یاس‌آور بود که در طول سال‌های گذشته به صورت مداوم و پی در پی توسط مدیران سینمای کشو هم تکرار می‌شد.

شعاری که هیچ وقت عملی نشد و این روزها با نزدیک شدن به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر و اظهار نظرهای متفاوت از سوی مدیران سینمایی و همینطور یک اظهار نظر عجیب از سوی یکی از اعضای هیئت انتخاب رسما این آرزوی محال را به محاق برد.

اکثر کارشناسان، سینماگران و منتقدان بر این باورند که جشنواره فیلم فجر می‌تواند سرنوشت یک سال سینمای ایران مشخص کند و از این وجه بی‌شک مهمترین اتفاق فرهنگی هر ساله جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

در سال‌های اخیر جریانی مشکوک و معلوم الحال در پی کوچک کردن جشنواره با نام انقلاب اسلامی هستند و متأسفانه این اتفاق در سالجاری با کمک متولیان دولتی سینمای کشور نیز در حال رقم خوردن است. اتفاقی که اگر در مقابل آن ایستادگی نشود بی شک در سال های آینده منجر به حذف کامل جشنواره فیلم فجر خواهد شد و یا اینکه در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، این جشنواره تبدیل به یک جشنواره دورهمی یا به قول منتقدی پیشکسوت جشن پاره می‌شود.  

کاخی که از برجی فرود آمد و به سینمایی چند صد نفره رسید، نمایش فیلم‌هایی که به نام حرفه‌ای‌تر شدن از نزدیک ۵۰ اثر به ۲۲ اثر نزول کرد و به کام جریان مخالف خوان شد و سینماهای مردمی که طبق شنیده‌ها در حال کم شدن و کوچک شدن است و قس علی هذا... ا. این‌ها همه نشان از تاثیر جریانیست که پیش بینی می‌شود که دست فرمان و رهبری آن در دستان برخی از افرادی است که در حال حاضر در مقام انتخاب آثار راه یافته و انتخابی به جشنواره سی و ششم فجر هستند.  

کاستن از اعتبار جشنواره فیلم فجر نتیجه مدیریت محافظه‌کارانه‌ای است که سازمان سینمایی در پیش گرفته است. امسال خیلی از سینماگران گفته‌اند که رغبتی برای حضور در جشنواره فجر ندارند. این بی‌رغبتی اگر ادامه پیدا کند، دیگر جشنواره فجر انقلاب به رویدادی حاشیه‌ای و بی‌ارزش تبدیل می‌شود؛ رویدادی که پیش از این به دلیل نداشتن راهبرد مشخص و بی‌رنامگی مدیرانش از محتوا خالی شده بود، به مرور به لحاظ نام نیز اعتبار خود را از دست می‌دهد.

سید جمال ساداتیان یکی از اعضای هیئت انتخاب سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در اظهار نظری عجیب از سورپرایز نشدنش از دیدن آثار رسیده به دبیرخانه خبر داده است که این اظهارنظر شخصی از سوی یکی از اعضای هیئت انتخاب که اولاً باید امانتدار آثار رسیده باشد و دوماً طبق عرف تا پایان بازبینی آثار نبایست تن به گفتگو با رسانه‌ها در این خصوص می‌داد، فقط توانست بذر ناامیدی را در روزهایی که سینماگران و مردم سینما دوست نیاز جدی به تزریق امید دارند در بدنه سینمای ایران بپاشد.

حال باید مشخص گردد که آیا این گفت‌وگو با اجازه و رضایت دبیر جشنواره صورت پذیرفته است یا خیر!؟ که اگر خدایی ناکرده صحتش تایید گردد باید گفت که آقای داروغه زاده شما که در خصوص آثار پیش داوری می‌کنید و داور انتخابتان نیز بر ضعیف بودن آثار صحه گذاشته است لطفاً جشنواره را از هم اکنون تعطیل فرمایید!

اگر این که دبیر جشنواره در جریان این گفت‌وگو نبوده است صراحتاً با انتشار بیانیه‌ای رسمی و نه از جنس توییتری، نظر شخصی هیئت انتخابش را رد کرده و اظهارنظر شگفتانه انگیزش را محکوم کند.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.