یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰

اشک و لبخند با «نطنز» و «با صبر زندگی» در جشنواره عمار

جشنواره مردمی عمار

سینماپرس: سومین روز از جشنواره مردمی عمار در حالی برگزار شد که به مناسبت هشتمین سالگرد ۹ دی ۸۸، جشن بزرگی تدارک دیده شده بود.

به گزارش سینماپرس، سومین روز از جشنواره مردمی عمار برنامه ویژه‌ای به مناسبت یوم‌الله ۹ دی داشت. اکران‌های مستندهای مردمی نیز در ۳ سالن سینما فسلطین ادامه پیدا کرد.  در میان مستندهایی که در این روز به نمایش درآمد، مستندهای بسیار خوب و پر مخاطبی وجود داشت که در این گزارش آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

جشن شعر انقلاب اسلامی

مهم‌ترین اتفاق روز سوم را باید برگزاری مراسم شب طنز انقلاب اسلامی (نطنز) بدانیم. در این برنامه  بسیاری از شاعران طنزپرداز به روی صحنه آمدند و شعر طنز خود را با موضوعات مختلف خواندند. علاوه بر این، استندآپ کمدی علی ذکریایی نیز از دیگر بخش‌های این مراسم شاد بود که با استقبال خوب مخاطبان  در سالن همراه بود. جشن شب طنز انقلاب اسلامی هر ماه و به همت این جشنواره برگزار می‌شود. جشن روز گذشته، سومین قسمت از این رویداد بود.

دوربینی که رفته بود پیروزی را نشان بدهد اما ناخواسته غم و اندوه را نشان داد

یکی از پر مخاطب‌ترین و شلوغ‌ترین اکران‌های روز سوم، مستند«با صبر زندگی» به کارگردانی وحید فراهانی بود. این مستند روایتی از تبادل اسرا فوعه و کفریا با تروریست‌های داعش است.

در ابتدا به نظر می‌رسد که جشن پیروزی باید گرفت اما اقدام ناجوانمردانه داعش در فرستادن ماشین انتحاری در میان کودکانی که برای دریافت خوراکی (پس از دو سال) جمع شده‌اند، روز شادی را به روز عزا تبدیل کرد. انفجار انتحاری ۱۲۰ نفر را به کام مرگ بود که ۸۰ کودک بی‌گناه نیز بخشی از کشته شده ها بودند. صحنه‌های دردناک این فیلم دل هر مخاطبی را به لرزه درمی آورد به گونه‌ای سالن نمایش شماره ۱ فلسطین گریست.  

عزم یک ملت برای تحقق یک رویا

دیگر مستند خوب روز سوم از جشنواره مردمی عمار را باید مستند «نبرد برای یک رویا» به کارگردانی میثم پور رشیدی بنامیم. این مستند روایت آزادسازی یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های داعش یعنی شهر فلوجه است.

شهر فلوجه به عنوان گلوگاه ارتباطی داعش با دیگر پایگاه‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. نیروی‌های مردمی عراق و ارتش آن از روحیه بسیار بالایی برای فتح این پایگاه برخوردار هستند و نقشه‌ی جنگ را به خوبی رسم کرده‌اند. عملیات در روز نیمه شعبان و تولد امام مهدی (عج‌الله تعالی فرجه‌الشریف) آغاز می‌شود و تمام راه‌های دسترسی به این شهر توسط این نیروها پاکسازی می‌شود. تصاویر بسیار خوب این مستند با توجه به ژانر خاص آن، بیش از همه توجه را جلب می‌کرد.

ماجرای شهری که روی خط آتش است

شهر پالمیرا (تدمر) یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های دسترسی در کشور سوریه است. این شهر اردیبهشت ۹۵ توسط نیروهای مردمی تیپ فاطمیون پاکسازی شد اما هنگامی که این نیروها خود برای آزادسازی شهر حلب آماده می‌کردند، مجددا توسط داعش اشغال شد. مستند «روی خط آتش» روایتی از آزادسازی تدمر در کنار آزادسازی حلب است و تلاش نیروهای مردمی و به ویژه تیپ فاطمیون را برای تحقق این امر نشان می‌دهد. از آنجایی که تدمر چندین بار بین نیروهای سوری و داعش دست به دست می‌شود، محمد حاجی مقصودی کارگردان فیلم، نام «روی خط آتش» را برای آن برگزیده است.  

نمایش تیپ فاطمیون از جمله مهم‌ترین تصاویری است که در این مستند انجام شده است. سخنان و شعارهای این گروه در نوع خود جالب توجه است و نشان از عزم بالای آنان دارد.  

داستان مردی که از صفر به صد رسید

از دیگر مستندهای روز سوم که در ساعت پایانی اکران شد، مستند «از صفر تا صد» به کارگردانی امیر نصیری بود. این مستند داستان مردی است که با پشت‌کار خود از هیچ به همه چیز می‌رسد. او که خانه و شغل درستی ندارد، آن قدر تلاش می‌کند تا همان خانه محقر تبدیل به خانه‌ای زیبا برای او می‌شود و در کنار آن شغلی نیز برای خود دست و پا می‌کند. پشت‌کار او در این فیلم از جمله نکات بارزی است که به مخاطب القا می‌شود.  

جشنواره مردمی عمار از ۷ تا ۱۴ دی ماه در سینما فلسطین برگزار می‌شود. اکران‌های مردمی نیز همزمان با تهران در شهرستان‌ها انجام می‌شود.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.