یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵

محمدتقی فهیم در گفتگو با سینماپرس:

به جای «گفتمان انقلاب اسلامی»، «هیجان» برای مسئولان مهم شده است/ همه جشنواره های معتبر دنیا اهداف استراتژیک ملی شان را دنبال می کنند به جز جشنواره فیلم فجر!

نسبت جشنواره فیلم فجر با انقلاب اسلامی/۳

محمدتقی فهیم در سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت

سینماپرس: محمدتقی فهیم منتقد سینمای کشور در آستانه برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در رابطه نسبت این جشنواره با انقلاب اسلامی گفت: متأسفانه به جای «گفتمان انقلاب اسلامی»، «هیجان» برای مسئولان برگزارکننده جشنواره فیلم فجر مهم شده است و این اتفاقی بسیار تلخ است که باید جلوی آن گرفته شود.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد سینمایی در کشور ما است که دلیل اصلی بنیان آن ترویج اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی توسط آثار سینمایی بوده است اما امروزه ما نشانی از اهداف انقلابی در این جشنواره و آثارش نمی بینیم. جریان غالب بر جشنواره فیلم فجر از آنچه مبانی ابتدایی بنیان گذاری این رویداد سینمایی بوده عدول کرده اند و به همین دلیل جشنواره از مسیر اصلی اش خارج شده و در بیراهه مشغول به حرکت است و هیچ مدیر مدبری هم پیدا نمی شود تا جلوی حرکت آن در بیراهه را بگیرد.

فهیم ادامه داد: دلیل پایه گذاری جشنواره مهمی مانند جشنواره فیلم فجر در ابتدای امر این بوده که این رویداد سینمایی بتواند در جریان فیلمسازی کشور تأثیرگذاری به نفع بومی گرایی و تغییر و تحولی که به واسطه پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به وجود آمده داشته باشد و ما باید آگاه باشیم تا زمانی که جشنواره فیلم فجر فاصله اش را با مبانی و اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی کم نکند و خودش را مماس با مبانی انقلاب اسلامی ننماید نمی تواند به عنوان جشنواره ای تأثیرگذار و مهم شناخته شود.

این منتقد و روزنامه نگار در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه همه جشنواره های معتبر دنیا اهداف استراتژیک ملی شان را دنبال می کنند به جز جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: در هیچ کشوری جشنواره های شان برای تفریح و یا بزرگداشت ارزش های دیگر کشورهای دنیا برگزار نمی شوند و این اتفاق تنها در کشور ما رخ می دهد. به عنوان مثال جشنواره ای مانند «کن» شاید مباحث مهمی همچون حقوق بشر را دنبال کند اما در محتوای آثارش به فیلم هایی توجه می کند که بر اساس فرهنگ و ارزش های فرانسوی ساخته شده باشند و به هیچ عنوان به سایر فیلم های دیگر توجهی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ما در فرم، ساختار، اجرا و محتوا نعل به نعل از جشنواره های غربی وام گرفته ایم و این در حالی است که اگر کمی تدبیر و عقلانیت وجود داشت این جشنواره می بایست جریان سینمای مردمی و پرمخاطب را پشتیبانی می کرد و آن  جریان را بدل به جریان اصلی سینمای ایران می نمود. ما در مهمترین رویداد فرهنگی و هنری که همزمان با ایام الله دهه فجر و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار می شود نباید شاهد حضور فیلم هایی باشیم که سیاست های نظام در آن وجود نداشته باشد و نیازمند آن هستیم تا استراتژی روشن برای تبیین سیاست های اجرایی مبتنی بر اهداف نظام در جشنواره فیلم فجر پدیدار شود.

فهیم در خاتمه این گفتگو متذکر شد: جشنواره فیلم فجر باید بتواند اندیشه های ناب انقلاب اسلامی را در تمامی جهان انعکاس دهد. ما در جشنواره فیلم فجر نیاز به سیاست گذاری های بزرگ و مهم داریم و این شلوغ کاری ها و هیجانات کاذب و... هیچ دردی از فرهنگ و هنر و سینما و جشنواره ما درمان نمی کند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.