شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶

نگاهی به ۳ اثر سینمایی در حال اکران؛

«دختر عمو و پسرعمو» یک کمدی سرگرم کننده، «کلیله و دمنه» اثری سرشار از مفاهیم اخلاقی و انسانی و «آرمانشهر» فیلمی قصه گو است

دختر عمو و پسرعمو-کلیله و دمنه-آرمانشهر

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم های جدید سینمایی گفت: ۳ فیلم جدید دیگر هم به ترافیک سنگین اکران و مراسم فیلمسوزان مدیران ناکارآمد سینما افزوده شده اند. ۲ فیلم «دختر عمو و پسر عمو» و انیمیشن «کلیله و دمنه» و یک فیلم خوش ساخت افغانی به نام «آرمانشهر» که متأسفانه در میان خیل انبوهی از فیلم هایی که روی پرده هستند امکان دیده شدن ندارند و همه این ها به دلیل عدم سیاست گذاری های صحیح و اصولی و باندبازی شدید در سینمای کشور است.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «دختر عمو و پسر عمو» نخستین ساخته سینمایی روح انگیز شمس دستیار کارگردان باسابقه سینما در مقام فیلمساز است. فیلمی که کوشیده در محتوا و ساختار در ردیف آثار کمدی-اجتماعی مخاطب پسند قرار گیرد.

وی ادامه داد: «دختر عمو و پسر عمو» یک فیلم ساده و جمع و جور با ساختاری معمولی و مضمون و محتوایی به نسبت تازه است. این فیلم به عنوان یک اثر سرگرم کننده تجارتی که از سخیف گویی در دیالوگ و صحنه پردازی و شخصیت سازی پرهیز کرده و خواسته به سینمای اجتماعی نزدیک باشد جزو فیلم های سرگرم کننده سالم محسوب می شود.

آذین خاطرنشان کرد: توجه به قصه سازی و قصه گویی و پسند و سلیقه مخاطب و فضاسازی های مناسب مضامین داستان فیلم در «دختر عمو و پسر عمو» نشان می دهد که می شود فیلم های سرگرم کننده مردم پسند ساخت بدون آنکه به مردم و خانواده ها و ارزش ها اهانت شود. شمس در نخستین اثر بلند خود هوشمند، کاربلد و باتجربه ظاهر شده است و فیلمش تماشاگر را ناراضی نمی کند.

این منتقد سینما در ادامه با بیان اینکه «کلیله و دمنه» یک انیمیشن دیگر ایرانی است که در کنار آثار کودک محور روی پرده به نمایش درآمده است گفت: «کلیله و دمنه» در کل از ساختاری خوب، پر لوکیشن و متنوع برخوردار است. توجه سازندگان این فیلم به ادبیات شاخته شده مردمی و داستان های آشنای «کلیله و دمنه» و مفاهیم اخلاقی و انسانی و اجتماعی و تبدیل آن به اثر سینمایی از امتیازهای اصلی این انیمیشن بالای متوسط است.

وی ادامه داد: دقت در نگارش فیلمنامه، شخصیت پردازی و درام سازی و تصویرسازی های موردپسند قشرهای مختلف تماشاگر به ویژه کودکان و نوجوانان و استفاده هدفمند از ابزار انیمیشن سازی و خلق جذابیت های تصویری و روایتی و همچنین رعایت زبان و ادبیات کودکان از دیگر ویژگی های کار خوب علیرضا توکلی بینا به عنوان کارگردان است.

آذین تأکید کرد: «کلیله و دمنه» تجربه به نسبت موفقی در ساخت انیمیشن های ایرانی و تبدیل ادبیات داستانی به سینمایی در عرصه سینمای کودک است. تولید این نوع آثار از نیازهای اصلی سینمای کودک و نوجوان محجور کشور است و می تواند به رونق بازار اکران سینمای کودک و جشنواره کودک و نوجوان کمکی شایان کند.

وی سپس به فیلمی که نماینده سینمای افغانستان در آکادمی اسکار بوده اشاره کرد و گفت: «آرمانشهر» به کارگردانی حسن ناظر اثری خانوادگی و اجتماعی و یک جور محصول مشترک است با داستان ویژه و تنوعی از لوکیشن های افغانی و خارجی برای جذب مخاطب به سینما؛ «آرمانشهر» محصول کشور افغانستان است و تنها یکی از بازیگران آن همایون ارشادی ایرانی است.

آذین گفت: حسن ناظر فیلمسازی باتجربه و کارگردان است و ساختار خوب این فیلم او را در کارگردانی آثار سینمایی مسلط نشان می دهد. این فیلم تولید سال ۱۳۹۲ و یک درام اجتماعی است. «آرمانشهر» داستان و مضمونی جنجالی دارد و ماجرای یک زن شوهردار است که برای بچه دار شدن درگیر لقاح مصنوعی در اسکاتلند می شود و این رخداد زندگی اش را در مسیری دیگر قرار می دهد.

وی افزود: فیلم «آرمانشهر» که به زبان های انگلیسی، فارسی، دری و هندی در جهان به نمایش درآمده تاکنون جوایز جهانی فراوانی به ارمغان آورده است. «آرمانشهر»   یک فیلم خوش ساخت قصه گو و زن محور موفق همراه با بازی های خوب و روایتی جذاب و سینمایی از داستان منجسم و پرکشش خود است. «آرمانشهر» چند سر و گردن از فیلم های روی پرده این روزهای سینمای ایران بالاتر است.

این مدرس سینمای کشور در خاتمه این گفتگو با انتقاد شدید از عملکرد مدیران ناکارآمد سینمای کشور اظهار داشت: با آنکه در میان فیلم های در حال نمایش آثاری قابل اعتنا هم دیده می شوند ولی باندبازی های پخش و سردرگمی های شورای نمایش و اختصاص بهترین سالن های سینما به فیلم های پولداران سینما مانع دیده شدن آن چند فیلم قابل توجه شده است. نامدیران سینمایی با آشفته بازار اکران برای خلاصی خود از حجم فیلم های پشت خط اکران با صدور مجوز بی رویه اکران کمر به نابودی سینما، بخش خصوصی و سینماگران بسته اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.