دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷

نگاهی به جلوه‌های ویژه ۳ فیلم جشنواره فیلم فجر

جنایات داعش در «به وقت شام»/ انفجارهای ویژه در تنگه ابوغریب

پرواز به وقت شام

سینماپرس: سه فیلم به وقت شام، تنگه ابوغریب و امپراطور جهنم دارای جلوه‌های ویژه باکیفتی هستند که در جشنواره فیلم فجر کار را برای داوران سخت خواهند کرد. از جمله جلوه‌های ویژه این فیلم‌ها می‌توان به جنایات داعش در «به وقت شام» اشاره کرد.

به گزارش سینماپرس، روز گذشته با اعلام ابراهیم داروغه‌زاده اسامی آثار راه‌یافته به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر سینمای ایران مشخص شد. در این بین ما شاهد سه فیلم استراتژیک هستیم که مختصرا به معرفی آنها می‌پردازیم.

*فیلم سینمایی «به وقت شام»

فیلم سینمایی «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا با موضوع جنایات تکفیری‌ها و داعشی‌ها در سوریه ساخته شد. این فیلم سینمایی هم مانند سایر آثار این کارگردان در حوزه فیلم‌های ارزشی محسوب می‌شود و برای اولین بار در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی خواهد شد.

«به وقت شام» روایتگر داستان هواپیمای کمکی ایران برای سوریه است که برای فرود در فرودگاه دمشق دچار مشکل می‌شود.

*پریدنِ سَرهای مخالفِ داعش در «به وقت شام»

فیلمبرداری «به وقت شام» جدیدترین اثر ابراهیم حاتمی‌کیا همزمان با آغاز ماه رمضان در لوکیشن مربوط به یکی از فرودگاه‌های نظامی در تهران آغاز و در ادامه در لوکیشن‌های متعددی از جمله شهرک سینمایی دفاع مقدس، پایگاه هوایی شیراز، اصفهان و روستاهای اطراف شهریار پیگیری شد و در روز ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ به پایان رسید. تدوین این فیلم نیز توسط مهرداد خوشبخت و موسیقی آن توسط کارن همایونفر انجام شد.

 این فیلم صحنه‌های اکشن و جذاب زیادی دارد که در سینمای ایران کمتر دیده شده است. حاتمی‌کیا در فیلم سینمایی «چ» نیز در خلق صحنه واژگونی هلی‌کوپتر موفق عمل کرده بود و توانست توان سینمای ایران رادر به نمایش در آوردن چنین صحنه‌هایی یک پله در جلوه‌های ویژه ارتقاء دهد.

در فیلم سینمایی «به وقت شام» نیز شاهد صحنه‌های باکیفیتی در حوزه جلوه‌های ویژه خواهیم بود. به طور مثال یکی از صحنه‌های تاثیرگذار فیلم، پراندن سر مردم مظلوم از سوی این گروه تروریستی است. در واقع پریدن سرها توسط داعشی‌ها در «به وقت شام» یکی از لحظه‌های تاثیرگذار و عجیب این فیلم خواهد بود.

 اغلب بازیگران خارجی این فیلم سینمایی، لبنانی و سوریه‌ای هستند. هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان نیز جزو معدود بازیگران ایرانی «به وقت شام» هستند.

ابراهیم حاتمی‌کیا پیش از «به وقت شام» با فیلم سینمایی «بادیگارد» در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

*فیلم سینمایی «تنگه ابوغریب»

در میان ۲۲ فیلم سینمایی راه‌یافته به جشنواره فیلم فجر، نام فیلم سینمایی «تنگه ابوغریب» به کارگردانی بهرام توکلی با موضوع دفاع مقدس و محبوس شدن رزمندگان در تنگه ابوغریب نیز به چشم می‌خورد. از دیگر فیلم‌هایی که در بخش جلوه‌های‌ویژه توانسته یک پله سینمای ایران را رو به جلو حرکت دهد، همین فیلم است.

*انفجارهای ویژه در «تنگه ابوغریب» مخاطب را میخ‌کوب می‌کند

اما فیلم سینمایی «تنگه ابوغریب» توانسته در بخش جلوه‌های ویژه رایانه‌ای نیز بسیار موفق باشد و از کنار هم قرار دادن آن در کنار جلوه‌های ویژه میدانی به یک ترکیب موفق برسد. البته ویژگی این فیلم آن است که مخاطب دائما با صحنه‌های جذاب و اکشن مواجه خواهد بود که کمتر فرصت نفس کشیدن به او را می‌دهد. انفجارهای متحیرکننده قرار است در تنگه ابوغریب مخاطب را شگفت‌زده و میخ‌کوب کند.

جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، قربان نجفی و مهدی قربانی از بازیگران این فیلم هستند.

*فیلم سینمایی «امپراطور جهنم»

فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» به کارگردانی «پرویز شیخ طادی» با موضوع چگونگی شکل‌گیری داعش به بخش سودای سیمرغ راه یافته است.

*نقطه قوت «امپراطور جهنم» نمایش بی‌کنایه است

شیخ طادی در این فیلم مستقیما به سراغ وهابیت و ارتباط سران آنها با رژیم صهیونیستی رفته است. در امپراطور جهنم، علی نصیریان بازیگر شناخته شده سینمای ایران در نقش یکی از سران قدرتمند وهابی در این اثر ایفای نقش کرده است و مخاطب شاهد جلسات سِری او با سران صهیونیست‌هاست. در این فیلم شیخ طادی با کنایه به موضوعات مد نظرش اشاره نکرده و در این زمینه پرهیزکاری نداشته. به گونه‌ای که مستقیماً به دل اتفاقات رفته و در موردش صحبت می‌کند. نمایش بی‌کنایه جلسات وهابیت با صهیونیست‌ها نقطه قوت فیلم است.

علی نصیریان، فرخ نعمتی، علیرام نورایی، فرزین محدث، سعید راد و صبا کمالی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

  این فیلم هم از جلوه‌های ویژه میدانی باکیفتی برخوردار است که به نظر می‌رسد با وجود این آثار داوران در این بخش برای انتخاب اثر برتر در این بخش کار سختی را در پیش خواهند داشت.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.