سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱

دبیر هنری دهمین جشنواره تجسمی فجر:

تقدیر از یک رایزن فرهنگی در جشنواره تجسمی فجر/حضور هنرمندان فعال در خارج از کشور

جمشید حقیقت‌شناس

سینماپرس: جمشید حقیقت‌شناس با اشاره به حضور فعال استان‌ها در دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از آخرین وضعیت جانمایی آثار و بخشی از برنامه‌های ویژه این دوره از جشنواره صحبت کرد.

به گزارش سینماپرس، جمشید حقیقت‌شناس دبیر هنری دهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر درباره جانمایی آثار این دوره از جشنواره گفت: امسال هم جشنواره تجسمی فجر طبق سنوات گذشته در گالری صبا برگزار خواهد شد، البته تعدادی از آثار هم در فرهنگسرای نیاوران به نمایش گذاشته می‌شود. صحبت‌هایی هم مبنی بر نمایش برخی آثار در محل موسسه فرهنگی «اکو» انجام شده که فعلا در حد گمانه‌زنی است و تصمیم نهایی گرفته نشده است.

وی افزود: مرحله اول بررسی آثار رسیده به جشنواره انجام شده که در مرحله دوم پالایشی خواهند شد و تعداد کمتری از آثار به جشنواره راه پیدا خواهند کرد. امسال از ۲۲ استان دعوت به عمل آمده تا هنرمندان خود را معرفی کنند که فعلا ۲۰ استان شامل آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، البرز، اصفهان، ایلام، تهران، چهار محال و بختیاری، خوزستان، زنجان، خراسان شمالی، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، گیلان، مازندران، گلستان، هرمزگان و همدان برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند.

حقیقت‌شناس درباره برخی برنامه هایی که در افتتاحیه اجرا می شود، بیان کرد: در مراسم افتتاحیه امسال از یک رایزن فرهنگی که در مراودات فرهنگی کشورهای دنیا موثر بوده تشویق به عمل خواهد آمد. همچنین یک ناشر هنرهای تجسمی، یک انجمن هنری که بیشترین فعالیت را در بخش هنرهای تجسمی داشته باشد، یک رویداد تجسمی مثل سالانه‌ها، یک اداره کل که فعالیت خوبی داشته و به فعالان عرصه هنرهای تجسمی کمک کرده، یک خبرگزاری، یک گالری و یک مدیر حامی که در سال ۹۶ به فعالیت‌های تجسمی کمک کرده باشند، مورد تشویق قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: امسال بخش استان‌ها در جشنواره فعال شده است و از هر استان به انتخاب خود استان و با نظارت جشنواره یک هنرمند برای حضور در این دوره و نمایش آثارش انتخاب و معرفی شده است.

دبیر هنری دهمین جشنواره تجسمی فجر درباره شرکت‌کنندگان این دوره از جشنواره با تاکید بر اینکه از ۲۲ استان برای حضور در جشنواره دعوت شده و تاکنون ۲۰ استان شرکت کرده‌اند، گفت: از استان‌ها خواسته شده که مجموعه آثار و یا یک پروژه پیشنهادی یکی از هنرمندان برجسته آن استان را به جشنواره ارایه دهند. در بخش بین‌الملل نیز از ۴۵ کشور درخواست حضور در جشنواره را داشتیم که تعدادی از این کشورها در مرحله سوم مشخص خواهند شد و معین می‌شود که چه تعداد اثر در جشنواره حضور خواهند یافت.

وی در پایان اظهار کرد: با انتخاب شورای هنری جشنواره تجسمی فجر ۴۰ هنرمند ساکن خارج از ایران انتخاب شده‌اند که از بین این افراد هفت هنرمند که شامل دو هنرمند ایرانی فعال در خارج از کشور و پنج هنرمند خارجی از کشورهای آلمان، آمریکا، ایتالیا و آذربایجان است در جشنواره حضور خواهند داشت. همچنین از ۱۰ گالری که در حوزه هنرهای تجسمی فعالیت دارند، درخواست کردیم که ۱۰ هنرمند را پیشنهاد کنند تا در جشنواره حضور داشته باشند.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.