دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰

یک منتقد در گفتگو با سینماپرس:

اقتصاد نابسمان کشور زندگی و معیشت سینماگران و هنر و سینما را هم تحت تأثیر قرار داده است/ سینما باید آثاری در رابطه با بحران و رکود شدید اقتصادی تولید کند

سینماگران؛ بحران واقعی اقتصادی و سوء استفاده دشمن/۷

جبار آذین در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی دریاچه ماهی

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور در پی بی تدبیری مسئولان دولت که منجر به برخی درگیری ها و سوء استفاده دشمنان نظام شد گفت: از آنجا که خواسته یا ناخواسته اقتصاد سینما با درآمد نفت در کشور ما پیوند خورده و عوامل ناسالم اقتصادی هم بخشی از قدرت اقتصادی سینما را در دست دارند لازم و ضروری است که به این حوزه هم در کنار توجه به مشکلات اقتصادی جامعه عنایت لازم صورت گیرد بنابراین سینماگران و هنرمندان هم در ردیف کسانی قرار می گیرند که اقتصاد نابسامان کشور به زندگی و معیشت آن ها و هنر و سینما لطمه وارد کرده است.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در برهه های مختلف در همه کشورها وجود داشته و دارد؛ گاه این مشکلات تا مرز بحران های اجتماعی و اقتصادی هم فرا رفته است. بخشی از این معضلات حاصل ناکارآمدی و اهمال برخی از مدیران و دست اندرکاران دولتی در امور اجتماعی و اقتصادی جامعه است و بخش دیگر آن به صورت کاذب نتیجه نفوذ دشمن!

وی ادامه داد: از همین رو ضرورت شناسایی و ارزیابی جامع و کامل این نوع بحران ها و مشکلات و تفکیک آن ها از مطالبات برحق و مردمی و تلاش های ایذایی دشمنان برای ایجاد ناهنجاری در جامعه امری واجب و ضروری است؛ به همین دلایل بر تمام مسئولان اجتماعی و به ویژه فرهنگی و از جمله رسانه ملی و سینما لازم است تا با تحلیل درست و شناسایی مناسب و همه جانبه مشکلات دست در دست کارشناسان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی داده و به ارزیابی کامل خواسته های مردم توجه کنند و برای پاسخ مناسب به آن ها راهکارهای شایسته ارائه کنند.

آذین خاطرنشان کرد: همچنین با جدا کردن تلاش های مخالفان و بیگانگان از توقع های واقعی مردم برای برون رفت از بحران های پدیده آمده کنونی چاره اندیشی کنند. در همین راستا مدیران سینما و هنرمندان سینماگر می توانند با تولید آثار درست و تحلیلی جامعه نه از نوع سیاه نمایی دروغین که به واقع نمایشگر مسائل و مشکلات و واقعیت های تلخ و شیرین جامعه باشند و با ایجاد هشدار و تلنگرهای اجتماعی، مسئولان را متوجه نیازها و شرایط اجتماعی کنند. در اوضاع کنونی که دوغ و دوشاب، دوست و دشمن را مخلوط کرده است ضروری است تا جامعه هنرمندان و سینماگران و همچنین متولیان امور فرهنگی و هنری و سینمایی با شناسایی و دقت و حمایت از خواسته های به حق مردم و مقابله با نفوذ دشمن از طریق موضع گیری رسمی در قالب بیانیه در کنار مردم قرار گرفته و قانون گرایی را در کشور ترویج نمایند.

وی تأکید کرد: این نوع مشکلات اجتماعی تنها می تواند با عزم و اراده و وحدت ملی به سرانجامی نیک برسد به شرط آنکه اسباب سوء استفاده دشمنان و جاهلان سیاسی داخلی قرار نگیرد. مهمترین نکته در این میان که می تواند فصل الخطاب پایان بخشی و راهگشایی برای برون رفت از معضلات کنونی کشور باشد حضور و بیان نکات اساسی و استراتژیک برای وحدت اجتماعی و ایستادگی در مقابل دشمن توسط مقامات درجه یک کشور و به موازات آن سایر مسئولان متعهد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است.

آذین سپس با بیان اینکه بحران های اجتماعی و اقتصادی غالباً همه گیر است و تمامی بخش های مختلف جامعه متأثر می کند از همین زاویه اقتصاد بیمار سینمای ایران هم دچار بحران شده است بنابراین لازم است که برای عبور از بحران اقتصادی سینما که در ارتباط تنگاتنگ با بحران اقتصادی کنونی کشور است، سینماگران هم در کنار مدیران و کارشناسان در پی یافتن راهکارهای مناسب برای سامان دادن اقتصاد سینما باشند.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: سینما باید آثاری در رابطه با بحران و رکود شدید اقتصادی تولید کند؛ سینما باید سبب ساز ایجاد وحدت ملی و مردمی زیر سایه مقام معظم رهبری برای حل مشکلات مردمی، کارآفرین و سازنده باشد و امیدوارم مدیران سینمای کشور با تدبیر و درایت جدی برای این اتفاق مهم گامی اساسی بردارند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.