چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰

روایت کوچ اهالی یک روستا به بزرگترین دشت دیم جهان

مستند «کیتل»

سینماپرس: مستند «کیتل» کوچ مردم روستایی از توابع داراب را روایت می کند که به مدت ۲۵ روز به دشت گل محمدی که بزرگترین دشت دیم جهان است رفته و آنجا ساکن می شود.

به گزارش سینماپرس، فرید هاشم زاده کارگردان «کِیتُل» (keitol) درباره این مستند گفت: در ارتفاعات روستای «لایزنگان» از توابع شهرستان داراب فارس دشتی از گل‌های محمدی وجود دارد که بزرگ‌ترین دشت دیم جهان است و اقتصاد مردم روستا به آن وابسته است.

وی افزود: «کیتل» که اصطلاحی محلی و به معنی کوچ است در موسم مشخصی از سال اتفاق می‌افتد و اهالی لایزنگان نیمه اردیبهشت باروبنه می‌بندند و برای کسب روزی حلال به ارتفاعات روستا کوچ می‌کنند. هر خانواده در قسمتی از دشت گل محمدی ساکن می‌شود و ۲۵ روز از زندگی و کسب‌وکار در این منطقه لذت می‌برد.

این کارگردان گفت: این کوچ بسیار ساده و صمیمی است البته مردم از حداقل امکانات رفاهی زندگی مثل آب و برق برخوردار نیستند، حدود یک ماه در کپر زندگی می‌کنند و فارغ از همه تجملات و وابستگی‌هایی که انسان امروز به فناوری دارد روزگار را سپری می‌کنند.

وی ادامه داد: دوست داشتم این زندگی سرشار از سادگی را به تصویر بکشم، سعی کردم فقط نظاره‌گر سبک اصیلی از زندگی باشم که امروز حتی در روستاهای ما هم کمتر مشاهده می‌شود و بی‌هیچ دخل و تصرفی مخاطبانم را در آرامش «لایزَنگان» سهیم کنم.

هاشم زاده گفت: این مستند یک واقعه‌نگاری است که در ساخت آن از موسیقی استفاده نکردم و آواهای محلی اهالی، صدای پرنده‌ها و محیط، موسیقی فیلم هستند.

این تهیه‌کننده و کارگردان درباره هدفش از ساخت این مستند گفت: سال‌ها پیش به‌عنوان توریست به این منطقه سفر کردم که شکوه زندگی اهالی در موسم «کیتل»، سخت‌کوشی آنها برای کسب روزی حلال و خوشحالی و رضایتشان از وضعیتی که در آن قرار می‌گیرند برایم بسیار جالب بود. متأسفانه آن روزها امکانات کافی برای ساخت مستند در اختیار نداشتم، تجهیزاتم اندک بود و نیاز به حمایت داشتم که بالاخره با حمایت صداوسیمای مرکز فارس این اتفاق افتاد و موفق شدم از این تجربه خوب مستند بسازم.

وی افزود: ضبط این مستند ۱۲ روز طول کشید و ۱۰ روز هم درگیر مونتاژ فیلم بودیم.

این کارگردان در پایان تاکید کرد: در حقیقت این مستند در ستایش ساده زیستی ساخته شده و تصویری از زندگی مردمی است که به سبک و سیاق زندگی اصیل روستایی، آداب و رسوم، گویش محلی و... وفادار مانده اند.

مستند «کیتل» ساخته فرید هاشم زاده جمعه ۱۵ دی ساعت ۱۹ از شبکه مستند سیما پخش می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.