چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰

پرکارترین های فجر ۳۶ در همه صنف ها را بشناسید؛

علیرضا علویان در مقام صداگذار با ۵ فیلم پرکارترین سینماگر حاضر در جشنواره است/ بابک حمیدیان در مقام بازیگر و کارن همایونفر در مقام آهنگساز هر یک با ۴ فیلم در مقام دوم پرکارترین ها

پرکارترین های فجر 36

سینماپرس: پویا نبی/ کمتر از ۳۰ روز به برگزاری بزرگترین رویداد سینمایی کشور باقی مانده ، جشنواره ای که بی تردید ویترین تولیدات یک سال سینمای ایران به شمار می آید و دیده شدن در آن چه توسط هیأت داوران و چه توسط اصحاب رسانه نقش تعیین کننده ای در آینده کاری یک فیلمساز و نحوه اکران آن فیلم دارد. در این نوشتار سعی شده تا پرکارترین های فجر سی و ششم در همه صنوف معرفی شده و رزومه ای از آثار آن ها در اختیار مخاطبان گرامی قرار بگیرد.

جشنواره فیلم فجر پس از حواشی فراوان سال گذشته امسال با دبیری ابراهیم داروغه زاده که از مدیران فرهنگی در ۲ دهه اخیر بوده با اصلاح برخی قوانین و مقرار استارت خود را را زده است. امسال برای اولین بار ۲ فیلم مستند در کنار آثار سینمایی برای کسب سیمرغ بلورین به رقابت می پردازند و فیلم اولی های تازه نفس همچون سال گذشته در یک بخش واحد با پیشکسوتان خود رقابت می کنند.

از دیگر تغییرات امسال کاهش محسوس فیلم های بخش سودای سیمرغ است که پس از یک دهه فراز و فرود با ایستادگی دبیر جشنواره روی عدد ۲۲ متوقف شد.

داروغه زاده دبیر جشنواره سی و ششم فجر طی مراسمی در حضور اهالی رسانه و جمعی از سینماگران لیست فیلم های بخش سودای سیمرغ را قرائت کرد و این اطمینان را به همگان داد که به هیچ وجه این لیست تغییر نخواهد کرد. به مناسبت اعلام لیست فیلم های بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نگاهی می کنیم به رکورد داران هر صنف که به جشنواره امسال آمدند.

***************************************************

بازیگر مرد: بابک حمیدیان

به روال چند سال گذشته همچنان بابک حمیدیان رکورد دار پرکار ترین بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر است. حمیدیان با ۴ فیلم: «به وقت شام» (ابراهیم حاتمی کیا)، «سرو زیر آب» (محمد علی باشه آهنگر)، «جشن دلتنگی» (پوریا آذربایجانی) و «مصادره» (مهران احمدی) در فجر امسال حضور دارد.

پیش بینی می شود سومین همکاری سینمایی حمیدیان و ابراهیم حاتمی کیا در «به وقت شام» مورد استقبال هیأت داوران قرار بگیرد. حمیدیان چهار سال پیش برای بازی در فیلم های «چ» (ابراهیم حاتمی کیا) و «رستاخیز» (احمد رضا درویش) برنده سیمرغ بهترین بازیگر مکمل مرد از سی و دومین جشنواره فیلم فجر گردید. از کارهای شاخص این بازیگر جوان می توان به «استراحت مطلق»، «اسب حیوان نجیبی است»، «بغض» و «بادیگارد» اشاره کرد.

بازیگر زن: سحر دولتشاهی

برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن در سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر امسال با ۳ فیلم در جشنواره حضور دارد. سحر دولتشاهی با فیلم های «امیر» (نیما اقلیما)، «چهار راه استانبول» (مصطفی کیایی) و «عرق سرد» (سهیل بیرقی) پا به این رویداد سینمایی گذاشته است.

«چهار راه استانبول» سومین همکاری سحر دولتشاهی  پس از فیلم های «عصر یخبندان» و «بارکد» با مصطفی کیایی است. دولتشاهی امسال فیلم سینمایی «رضا» ساخته علیرضا معتمدی را هم داشت که به جمع فیلم های جشنواره امسال راه نیافت. از کارهای شاخص این بازیگر می توان به : «میم مثل مادر» و «شکاف» اشاره کرد.

فیلمبردار: پیمان شادمانفر

پدیده فیلمبرداری چند سال اخیر سینمای ایران که بی تردید جز شاخص های نسل خود به شمار می آید امسال با ۳ فیلم در جشنواره فجر حضور دارد. پیمان شادمانفر با فیلم های «اتاق تاریک» (سید روح الله حجازی)، «مغزهای کوچک زنگ زده» (هومن سیدی) و «سوء تفاهم» (احمد رضا معتمدی) قدم در جشنواره فجر ۳۶ گذاشته است.

«مغزهای کوچک زنگ زده» سومین همکاری دنباله دار شادمانفر و هومن سیدی است و طبق شنیده ها جز فیلمبرداری های شاخص فجر امسال به شمار می آید. این فیلمبردار جوان تا کنون برای فیلم های «آسمان زرد کم عمق» (بهرام توکلی) و «خشم و هیاهو» (هومن سیدی) موفق به دریافت سیمرغ بهترین فیلمبرداری از جشنواره فجر شده است. از کارهای شاخص شادمانفر می توان به: «شیار ۱۴۳»، «اعترافات ذهن خطرناک من»، «بدون تاریخ بدون امضا» و... اشاره کرد

تدوین: بهرام دهقانی / مصطفی خرقه پوش / حسن ایوبی / مهدی سعدی

بهرام دهقانی تدوین گر برجسته سینمای کشور با فیلم های «بمب» (پیمان معادی) و «عرق سرد» (سهیل بیرقی)؛   مصطفی خرقه پوش با فیلم های «کامیون» (کامبوزیا پرتویی) و «جاده قدیم» (منیژه حکمت)؛   حسن ایوبی با فیلم های «خجالت نکش» (رضا مقصودی) و انیمیشن «فیلشاه» (هادی محمدیان). مهدی سعدی با فیلم های «شعله ور» (حمید نعمت الله) و «مغزهای کوچک زنگ زده» (هومن سیدی) هر یک با ۲ فیلم در جشنواره امسال حضور دارند.

صداگذار: علیرضا علویان

علیرضا علویان به روال ۷ سال گذشته رکورد دار بیشترین تعداد فیلم در بخش سودای سیمرغ است و نام فیلم ها نشان از اعتماد کارگردانان صاحب نام به این صداگذار دارد. علویان امسال با فیلم های «چهار راه استانبول» (مصطفی کیایی)، «به وقت شام» (ابراهیم حاتمی کیا)، «دارکوب» (بهروز شعیبی)، «مغزهای کوچک زنگ زده» (هومن سیدی) و «عرق سرد» (سهیل بیرقی) در جشنواره فجر حضور دارد. منهای «مغزهای کوچک زنگ زده» که اولین همکاری سیدی با علویان است مابقی آثار چندمین همکاری متوالی کارگردان ها با این صداگذار است. علویان تا کنون برای فیلم های «آناهیتا» (عزیز الله حمید نژاد)، «چ» (ابراهیم حاتمی کیا) و «بدون تاریخ بدون امضا» (وحید جلیلوند) برنده سیمرغ بهترین صداگذاری از جشنواره فیلم فجر شده است.

از کارهای شاخص این صداگذار می توان به : «بادیگارد»، «من»، «ابد و یک روز»، «مرهم» و...  اشاره کرد.

طراحی صحنه و لباس: کیوان مقدم /  بابک پناهی

در این صنف هم دو طراح رکورد داران جشنواره امسال هستند. کیوان مقدم با فیلم های «سوء تفاهم» (احمد رضا معتمدی) و «جاده قدیم» (منیژه حکمت) و بابک پناهی با فیلم های «امپراتوری جهنم» (پرویز شیخ طادی) و «به وقت شام» (ابراهیم حاتمی کیا) در جشنواره سی و ششم حضور دارند. کیوان مقدم در دوره گذشته جشنواره فیلم فجر برای فیلم «تابستان داغ» (ابراهیم ایرج زاد) نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد.

موسیقی متن: کارن همایونفر

همایونفر به روال چند سال اخیر رکورد دار بیشترین فیلم در جشنواره فجر است. وی با ۴  فیلم «به وقت شام» (ابراهیم حاتمی کیا)، «اتاق تاریک» (سید روح الله حجازی)، «عرق سرد» (سهیل بیرقی) و «بمب» (پیمان معادی) در این رویداد سینمایی حضور دارد.

همایونفر پیش از این برای فیلم های «زادبوم» (ابوالحسن داودی)، «همه چیز برای فروش» (امیرحسین ثقفی) و «جرم» (مسعود کیمیایی) برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده بود. از کارهای شاخص این آهنگساز خوش قریحه می توان به فیلم های: «بادیگارد»، «رخ دیوانه»، «ردپای گرگ»، «هیچ» و «خاک آشنا» اشاره کرد.

طراح چهره پردازی: ایمان امیدواری

برنده سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی در دوره گذشته جشنواره فیلم فجر امسال با دستی پر به این رویداد سینمایی پا گذاشته است. ایمان امیدواری امسال با فیلم های «امیر» (نیما اقلیما)، «عرق سرد» (سهیل بیرقی) و «مغزهای کوچک زنگ زده» (هومن سیدی) در بخش سودای سیمرغ حضور دارد. از کارهای شاخص این طرح جوان می توان به: «دایره زنگی»، «بادیگارد»، «کوچه بی نام»، «خفه گی» و «لاک قرمز» اشاره کرد.

باید صبر کرد و دید در شب بیست و سوم بهمن ماه سیمرغ های بلورین روی شانه چه کسانی می نشیند، حجم بالای فیلم های کنجکاوی برانگیز و حضور عوامل شناخته شده سینما چه در پشت و چه در جلوی دوربین نوید جشنواره ای مهیج را به مخاطبین خود می دهد، جشنواره ای که جوانان و نسل گذشته پا به پای هم به رقابتی سخت مشغول هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.