پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲

بازیگر تلویزیون و سینما:

هیچوقت در باند بازی ها نبودم/ زمان ما بازیگران یک شغل داشتند و کسی ماشین میلیاردی نداشت

رزا آرایش

میزان: بازیگر تلویزیون و سینما گفت: زمان ما دستمزدها عجیب و غریب نبود، همه بازیگران یک شغل داشتند و از شغل دوم و سوم مانند رستوران داری، ماشین فروشی و سایر شغل ها خبری نبود.

رزا آرایش بازیگر تلویزیون و سینما درباره فعالیت های خود در عرصه بازیگری گفت: از سال ۹۱ تا کنون کار نمی کنم. برای بازی در آثار پیشنهادهای متعدد شده است اما معلوم نیست که چرا کار متوقف می شود یا اصلا کلید نمی خورد.

وی در همین راستا افزود: تعداد این پیشنهادات قابل توجه نیست اما همان تعداد نیز در تولید متوقف می شود و علت آن را نمی دانم.

این بازیگر تلویزیون و سینما درباره دلایل کم کاری خود اظهار کرد: یک دلیل این وضعیت را قهر و نا امید شدنمان از وضعیت سینما و دلیل دیگر را کم لطفی دوستان می دانم.

آرایش درباره این که تا چه میزان رابطه و گروه بندی در بازیگری باعث کم کاری پیشکسوتان و بازیگران خوب سال های گذشته شده است توضیح داد: هیچوقت در باند بازی ها نبودم، همیشه تست دادم و برای بازی مقابل دوربین انتخاب شدم. اطلاع درست و دقیقی از این وضعیت ندارم اما در دوران کاری ما هیچوقت باندبازی نبود.

وی با اشاره به بی مهری ها در عرصه بازیگری بیان کرد: در عرصه بازیگری بارها شده بود که نقشی به من داده شود و از من پس گرفته شود یا دستمزدم پرداخت نشود. این که حقوق و دستمزد داده نشود و پی گیر احقاق حقت شوی جزو دلایل دلخوری‌های من در عرصه بازیگری است. در نتیجه گفتم بازیگری را نمی خواهم، اگر عشق بود سهم ما از عشق همین بود.

بازیگر "شام عروسی" ادامه داد: بازیگری طوری است که اگر هنرمند یک ماه کار کند یک سال بیکار است. تحمل زیادی نیاز دارد که در آمد یک ماه برای استفاده در طی یک سال بودجه‌بندی شود تا یک زندگی آبرومندانه‌ داشته باشیم و در عین حال در قالب زندگی معمولی در بین مردم هم حضور داشت. زندگی به سختی می‌گذرد در حالی که می شنوم دستمزدهای برخی بازیگران بسیار عجیب و غریب شده است.  

آرایش با مقایسه دستمزدهای بازیگری در گذشته و حال و تاثیرات آن در وضعیت بازیگران اظهار کرد: زمان ما دستمزدها عجیب و غریب نبود، همه بازیگران یک شغل داشتند و از شغل دوم و سوم مانند رستوران داری، ماشین فروشی و سایر شغل ها خبری نبود و کسی ماشین میلیاردی نداشت.  در آن زمان روی کار و هنر خود معطوف بودیم یعنی با یک شغل زندگی و هزینه ها را می گذراندیم. اما در حال حاضر دستمزدها آنچنان افزایش یافته است که تصور مردم این است همه بازیگران وضع خوب و در آمد بالا دارند در نتیجه همه بازیگران را در یک سطح می بینند و گلایه می کنند که شما بازیگران با وضع خوب و درآمد بالا چرا غر می زنید.

وی در ادامه به چند شغلی بودن در میان بازیگران فعلی پرداخت و تصریح کرد: بازیگران فعلی علاوه بر دستمزدهای بالا رستوران، شرکت، نمایندگی ماشین و شغل های دیگر در اختیار دارند. در انواع کارها از جذب اسپانسر گرفته تا تبلیغات برای کفش مشغول هستند! فکر کنم در این میان تنها ما قدیمی ترها سنگ زیر آسیاب بودیم.

آرایش ادامه داد: بخیل نیستیم، نوش جانشان، اشکالی ندارد حقشان را بگیرند. ما قدیمی ترها  که نتوانستیم لااقل آیندگان به هنر ارج بدهند. وقتی تقاضا نباشد عرضه ای هم وجود ندارد.

این بازیگر درباره نگاه مردم به عرصه هنر بیان کرد: فکر می‌کنم دیدگاه و سطح فکر مردم ما بالاتر رفته و تقاضاهای بیشتر و بالاتری از هنرمند دارند. چه از لحاظ اکشن و چه از لحاظ بازیگری هیچ چیز مانند  ۱۰ یا ۲۰ سال پیش نیست. انواع فیلم ها و بازی ها و امکانات در دسترس است بنابراین انتظاراتشان بالاتر رفته است.

وی درباره بهبود وضعیت بازیگری و این که می توان امیدوار به این عرصه بود اظهار کرد: صد در صد همه چیز در حال متحول شدن و تغییر است. جوان ها بسیار آگاه شده اند و صد در صد می‌توانیم در عرصه بازیگری پیشرفت داشته باشیم. همه دنیا در حال تغییراست به ویژه ما ملت باهوش و آگاه که می‌توانیم تغییرات شگرفی داشته باشیم همان گونه که با محدودیت‌های گذشته توانستیم در عرصه سینما در جشنواره‌ها جایگاه و حرفی برای گفتن داشته باشیم.

آرایش درباره این که دوست دارد با چه نقشی به عرصه بازیگری برگردد توضیح داد: نقشی که بیشتر به شخصیت خودم نزدیک باشد. واقعیت این است که معمولاً آن نقش که نزدیک به شخصیت و رفتارهای طبیعی خود بازیگر باشد برای مردم طبیعی‌تر و قابل باورتر است به خصوص که بسیار سخت است که فرد خودش را بازی کند.

بازیگر سریال "یحیی و گلابتون" درباره هویت فردی خاطرنشان کرد: این نکته قابل توجه است که بسیاری در تئاتر متن ها و نمایشنامه های خارجی را به روی صحنه می برند اما اصلاً درکی از کتاب هایی که براساس نوشته‌های شکسپیر است ندارند چون فرهنگ جامعه ای که شکسپیر از آن نوشته و بیان می کند با آنان متفاوت است و در وجودشان نیست تا بتوانند درک کنند و به دیگران پیامی را  انتقال بدهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.