جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲

نشست «جان فورد» سینمای ایران در جشنواره عمار؛

چرا باید فردی چون احمدجو خانه‌نشین شده باشد؟! / برخی از مسئولان تلاش کردن مانع از پخش «روزی روزگاری» شوند

امرالله احمدجو

سینماپرس: آتش تقی پور : متأسفانه امروز شاهد هستیم که احمدجوهای سینما و تلویزیون برای ساخت آثار خود در به در دنبال مسئولان مربوطه هستند. این درحالی است که مدیران باید به دنبال هنرمندان و فیلمسازان باشند.

به گزارش سینماپرس، در حاشیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار، نشست یک روز یک تجربه با حضور «امرالله احمدجو» کارگردان مجموعه تلویزیونی روزی روزگاری، «محمود پاک نیت»، «محمد فیلی»، «آتش تقی پور» بازیگران این مجموعه در سالن شماره سه سینما فلسطین برگزار شد.

شخصیت اصلی سریال «روزی روزگاری» لوکیشن بیابان بود

امرالله احمدجو، کارگردان مجموعه تلویزیونی «روزی روزگاری»، گفت: دلبستگی فراوانی به محیط و بیابانی که این مجموعه تلویزیونی در آن تصویربرداری شد داشتم، در حقیقت شخصیت اصلی سریال «روزی روزگاری» لوکیشن بیابانی بود که کار در آنجا ساخته شد.

وی افزود: البته ماجرای دلبستگی من به بیابانی که این سریال در آن ساخته شد به سن ۵ سالگی من برمی گردد. در آن زمان به همراه پدر خود برای تهیه سوخت به آنجا می رفتیم که حاصل آن نقش بستن همزمان دو تصویر هراسناک و دلپذیر از این بیابان در ذهن من شد.

این کارگردان ادامه داد: بعدها که در مدرسه عالی تلویزیون قبول شدم، با خود عهد کردم که فیلمی را درمورد آن بیابان بسازم، البته درمورد مجموعه تلویزیونی «روزی روزگاری» باید به این نکته اشاره کنم که همه چیز دست به دست هم داد تا این سریال به اثر ویژه ای تبدیل شود.

قرار نبود ژاله علو و مرحوم شکیبایی در اثر حضور داشته باشند

احمدجو سپس به روند انتخاب بازیگران این مجموعه تلویزیونی اشاره و خاطرنشان کرد: حضور خانم «ژاله علو» در این کار خیلی اتفاقی رقم خورد، زیرا از قبل قرار بود بازیگر دیگری نقش «خاله» را بازی کند، نکته جالب این‌که بعد از نپذیرفتن نقش توسط آن بازیگر من مریض شدم زیرا این نقش را فقط برای او نوشته بودم.

وی اضافه کرد: اما زمانی که با خانم «ژاله علو» آشنا شدم او را هم برای حضور در این مجموعه تلویزیونی و ایفای نقش خاله مناسب دیدم و این‌گونه شد که به جمع بازیگران این سریال پیوست.

این کارگردان یادآور شد: در مورد زنده یاد «خسرو شکیبایی» نیز وضع به همین صورت بود و قرار بود شخص دیگری در این سریال بازی کند که با عدم تفاهم اولیه حضور مرحوم «خسرو شکیبایی» در این مجموعه تلویزیونی قطعی شد.  

احمدجو اظهار داشت: در خصوص سایر بازیگران این مجموعه تلویزیونی باید به این نکته اشاره کنم که با آقایان «آتش تقی پور» و «محمود پاک‌نیت» آشنایی هایی از گذشته داشتم، در نهایت شاهد بازی‌های ماندگاری از این بازیگران در این سریال بودیم.

وی عنوان کرد: به لحاظ لهجه های مورد استفاده در این سریال نیز با مشکل خاصی روبرو نبودم. زیرا برخی از بازیگران اهل استان فارس و شهرهای اطراف آن بودند و به همین دلیل در این زمینه با مسئله خاصی روبرو نبودیم.

این کارگردان تصریح کرد: فرد دیگری که کمتر از من در ساخت و پخش این سریال از تلویزیون نقش ندارد «فرید حاج کریم خان» از مدیران سابق فیلم و سریال است، او به تنهایی بار مسئولیت کار را برعهده گرفت و درنهایت آن را به سرانجام رساند.

احمدجو در بخش دیگر این نشست افزود: شهره سلطانی بازیگر دیگری بود که نقش مرکزی در این مجموعه تلویزیونی داشت، با توجه به این‌که در آن زمان او بازیگری جوان و کم تجربه بود و حضورش در این سریال کار اول او محسوب می شد اما بسیار روان و راحت در این کار بازی کرد و زمانی که جلوی دوربین قرار گرفت به سرعت خود را در این مجموعه تلویزیونی جا انداخت.

امرالله احمدجو در این سریال نقش یک لیدر را داشت

در بخش دیگر این نشست محمود پاک‌نیت بازیگر سریال «روزی روزگاری» در سخنانی، گفت: آقای امرالله احمدجو فقط یک نویسنده و کارگردان نبود بلکه او در این سریال نقش یک لیدر را بازی می کرد. آن هم در صورتی که کار ساخت سریال در یک بیابان سختی ها و دشواری های خاص خود را دارد.

وی افزود: یکی از مشکلات کار جمعیتی بود که در این سریال باید در یک قاب و تصویر قرار می گرفتند، زیرا هماهنگ کردن این افراد برای خود پروژه خاصی محسوب می شد، در حقیقت این موضوع یکی از دلایل دشوار بودن ساخت این مجموعه تلویزیونی بود.

پاک نیت ادامه داد: در بحث فیلم و سریال سازی فیلمنامه و متن کار بسیار مهم و با اهمیتی است، زیرا اگر نوشته خوبی در اختیار نداشته باشیم حتی اگر از عوامل حرفه‌ای برخوردار باشیم محصول نهایی کار خوبی نخواهد شد، از آن طرف هم اگر متن خوبی در اختیار ما باشد اما عواملی متوسط را داشته باشیم در نهایت کاری خوبی تولید می شود.

این بازیگر خاطرنشان کرد: متن و فیلمنامه سریال «روزی روزگاری» بسیار خاص و زیبا بود، همچنین تمامی عوامل از جمله بازیگران آن صادقانه در این مجموعه تلویزیونی به ایفای نقش پرداختند، تمامی این موارد موجب شد تا در نهایت شاهد باشیم تمامی این بازی های صادقانه و متن خوب در قالب مجموعه تلویزیونی ماندگار و خاطره انگیزه در اذهان مردم ثبت و ضبط شود.

محمد فیلی بازیگر دیگر مجموعه تلویزیونی «روزی روزگاری» نیز که در این نشست حضور داشت در سخنانی، گفت: همه ما پدر بزرگ و مادر بزرگ داریم و داشتیم که قصه ها و داستان هایی را برای ما بازگو می کردند، بر این اساس آقای احمدجو را قصه گویی بسیار خوب می دانم.

وی افزود: این کارگردان زمانی که لوکیشن بیابان را برای ساخت این مجموعه تلویزیونی انتخاب کرد بسیار خوب می دانست برای چه کاری آن را انتخاب کرده و چه بازیگرانی قرار است تا در این سریال بازی کنند.

این بازیگر ادامه داد: بسیاری از مکان هایی که در مجموعه تلویزیونی «روزی روزگاری» مشاهده می کنید دکور نیست بلکه همه مناظره واقعی وجود در بیابان بوده است. در یک جمله باید عرض کنم تمامی عوامل این سریال تلاش کردن تا اثری ماندگار و خاطره انگیز برای تماشای مخاطبان خلق کنند که موفق هم شدند.

برخی از مسئولان تلاش کردن مانع از پخش «روزی روزگاری» شوند

فیلی خاطرنشان کرد: نکته تاسف انگیز اینکه بعد از پایان ساخت این سریال، برخی از مسئولان تلاش کردن تا این کار از تلویزیون پخش نشود. زیرا اینکه در یک مجموعه تلویزیونی محور یک دزد باشد و وقایع و حوادثی پیرامون او بگذرد موضوع پذیرفته شده ای برای آنها نبود.

وی اضافه کرد: مجموعه تلویزیونی «روزی روزگاری» متعلق به یک نسل خاصی نیست، بلکه نسل های مختلف مردم می توانند آن را تماشا کرده و از دیدن این سریال لذت ببرند. در حقیقت «روزی روزگاری» متعلق به همه نسل ها است.

این بازیگر تصریح کرد: در سفرهای مختلفی که به نقاط گوناگون کشور داشتم بازخورد بسیار خوبی را پیرامون مجموعه تلویزیونی «روزی روزگاری» از مردم دریافت کردم. مردم و مخاطبان بسیار خوب با این کار ارتباط برقرار کرده بودند و حتی با شخصیت ها و داستان آن همزادپنداری کرده بودند.

چرا باید فردی چون احمدجو خانه نشین شده باشد!؟

آتش تقی پور از دیگر بازیگران مجموعه تلویزیونی «روزی روزگاری» که در این نشست حضور پیدا کرده بود نیز در سخنانی، گفت: از برخی‌ها گله‌مند هستم که چرا باید فردی چون احمدجو خانه‌نشین شده باشد. زیرا چنین فردی نباید حتی یک لحظه بیکار باشد. شما جوانانی که به پیشکسوتان با تجربه اهمیت می‌دهید، چرا باید اجازه بدهید سرمایه‌ای ملی چون آقای احمدجو در ۱۰ الی ۱۵ سال اخیر کار جدیدی را نساخته باشد.

دیگر شاهد ظهور فردی همچون احمدجو نخواهیم بود

وی افزود: سینما و تلویزیون ایران مگر چند امرالله احمدجو دارد؟ این فرد از قلم، اندیشه، زیبابینی و اندیشه والایی برخوردار است و مطمئن باشید که دیگر فردی همچون او پا به عرصه فیلم و سریال سازی نخواهد گذاشت.

این بازیگر ادامه داد: آقای احمدجو دقیقا می فهمد چه کاری را باید انجام بدهد و آنقدر به کار خود اعتقاد دارد که بازیگرانی که با او در پروژه های سینمایی و تلویزیونی حضور دارند خواه ناخواه مجبور می شوند تا به همراه او بازی کنند.

تقی پور خاطرنشان کرد: متن های آقای احمدجو آنقدر خوب، کامل و روان بود که ما بازیگران حتی نمی توانستیم در دیالوگ ها حتی یک حرف را حذف و یا اضافه کنیم. او دیالوگ ها را آنقدر خوب پرورش می داد و در لهجه ها به قدری مسلط بود که حتی اهالی آن منطقه ها نیز نمی توانستند به آن خوبی صحبت کنند.

وی در پایان تصریح کرد: متأسفانه امروز شاهد هستیم که احمدجوهای سینما و تلویزیون برای ساخت آثار خود در به در دنبال مسئولان مربوطه هستند. این درحالی است که مدیران باید به دنبال هنرمندان و فیلمسازان باشند.

احمدجو در انتهای این نشست در سخنانی، گفت: اگر عوامل هر پروژه سینمایی و تلویزیونی زیر ۵۰ درصد دلبسته آن نباشند فاتحه آن کار را باید خواند. زیرا در نهایت آثار خوبی خلق نخواهد شد. با توجه به این موضوع ۲ الی ۳ نفری در پروژه بودند که نگاه حرفه ای در اقتصادی برای حضور در کار داشتند اما سایر عوامل دلبستگی فراوانی به این سریال تلویزیونی پیدا کرده بودند.

«روزی روزگاری» میزانسن های تعزیه فراوانی داشت

وی افزود: مجموعه تلویزیونی «روزی روزگاری» میزانسن های تعزیه فراوانی داشت. این موضوع به هرچه بهتر و قوی تر شدن کار کمک کرد. البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که تعزیه مادر هنرهای ما است. اما این روزها شاهد هستیم که تعاریف اشتباهی درمورد آن انجام می شود.

این کارگردان ادامه داد: تعزیه را می توان یک گونه منظومه محسوب کرد؛ چرا که نمایش نیست. البته اگر هم نمایش در نظر گرفته شود، نمایشی آئینی است. نقال تعزیه نیز نقالی می کند و به ایفای نقش نمی پردازد.

احمدجو خاطرنشان کرد: در ابتدا زمانی که طرح اولیه ساخت مجموعه تلویزیونی «روزی روزگاری» را که به فارابی بردم آن را رد کردند و دلیل آن را نیز اکشن بودن کار من عنوان کردند.

وی در پایان تصریح کرد: نگارش فیلمنامه مجموعه تلویزیونی «روزی روزگاری» یک سال و سه ماه طول کشید و در این راه حتی خانواده خود را به اصفهان فرستادم تا هرچه بهتر بر روی نوشتن آن تمرکز کنم و اثر خوبی حاصل شود.

*مشرق نیوز

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.