یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۰

پوشش آنلاین کنسرت های جشنواره منتفی است؟

کنسرت محسن یگانه در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر

سینماپرس: سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در حالی از روز بیستم دی کار خود را آغاز می کند که هنوز از سامانه پوشش آنلاین اجراهای این رویداد هنری خبری نیست.

به گزارش سینماپرس، در حالیکه اولین سامانه کنسرت آنلاین کشور (حام) از خرداد ماه سال ۹۵ با مدیریت حامد عنقا با برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در تالار اندیشه حوزه هنری کار خود را آغاز کرد و پس از چندی به عنوان یکی از سامانه های قابل اعتنای تماشای کنسرت ها در میان مخاطبان معرفی شد اما گویا به دلیل برخی مسایل این سامانه مانند دوره قبلی جشنواره موسیقی فجر قرار نیست برخی از اجراهای جشنواره را پوشش آنلاین دهد.

سال گذشته پس از افتتاح رسمی سامانه «حام» و برگزاری چند کنسرت موسیقی آنلاین که اتفاقا با استقبال مخاطبان شهرستانی و تماشاگرانی که قادر به خرید بلیت های نجومی کنسرت ها نیستند مواجه شد، ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر تصمیم گرفت طی تفاهمنامه ای پخش برخی از کنسرت های جشنواره را تحت پوشش این سامانه قرار دهد.

حمیدرضا نوربخش رییس سی و دومین جشنواره موسیقی فجر سال گذشته ضمن اعلام  خبر راه اندازی سیستم کنسرت آنلاین کشور در جریان برگزاری جشنواره  سی و دوم موسیقی فجر گفت: «این اتفاق خوب برای اولین بار در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر اتفاق می‌افتد و هدف آن پوشش گسترده جشنواره برای مخاطبانی است که به هر دلیلی نمی توانند برنامه های جشنواره را به صورت حضوری دنبال کنند. از این جهت با همکاری سامانه کنسرت آنلاین در طول برگزاری جشنواره تمامی کنسرت ها به صورت آنلاین از این سامانه پخش می شود. این اقدام می تواند باعث افزایش مخاطبان جشنواره و رفع محدودیت بازدید مخاطبان از آثار به صحنه رفته شود و امکانات خوبی را به وجود بیاورد که مخاطبان سراسر کشور بتوانند از فضای موجود بهره مند شوند. امیدوارم این اتفاق سرآغازی برای برنامه های آینده موسیقی کشور باشد و دست اندرکاران نیز از این سامانه حمایت های لازم را انجام دهند. »

حامد عنقا مدیر سامانه کنسرت آنلاین کشور هم در این نشست رسانه ای بیان کرد :«فعالیت سامانه کنسرت آنلاین کشور از اردیبهشت ماه امسال با برگزاری چند برنامه موسیقی در تالارهای اندیشه، وحدت و تعدادی دیگر از سالن ها آغاز شد و خوشبختانه فضا به گونه ای پیش رفت که ما اکنون در یک اتفاق خوب می توانیم در خدمت هنرمندان شرکت کننده در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر باشیم. »

استقبال مخاطبان جشنواره از کنسرت های «آنلاین» و حتی «آفلاین» نشان داد که این پدیده با وجود برخی از مخالفت های تهیه کنندگان آثار موسیقایی می تواند با رفع معایب و نقصان های فنی خود تبدیل به فضای مناسبی برای مخاطبان گسترده موسیقی باشد، اما به دلیل پاره ای از مشکلات که چندی پس از برگزاری جشنواره موسیقی فجر سال گذشته پیش آمد هنوز شرایط لازم را برای حضور این سامانه در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر فراهم نشده است و مخاطبانی که به هر دلیلی موفق به تماشای کنسرت های مورد نظر خود در حشنواره نمی شوند، دیگر به این سامانه نیز نمی توانند امیدی داشته باشند زیرا تا لحظه انتشار گزارش، خبری مبنی بر حضور سامانه «حام» در جشنواره منتشر نشده است.

حاشیه های مربوط به پوشش آنلاین اجراهای زنده موسیقی به ویژه اجراهای جشنواره موسیقی فجر که سال گذشته به دلیل برخی از سیاستگذاری ها به پوشش «آنلاین» و «آفلاین» تغییر پیدا کرد، پس از ایام برگزاری جشنواره موسیقی فجر نیز ادامه پیدا کرد به طوری که در اردیبهشت ماه امسال با وجود انتشار اخبار رسمی مبنی بر برگزاری کنسرت «آنلاین» گروه موسیقی «دال» در تالار وحدت خبر دیگری مبنی بر موافقت نکردن مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی برای پوشش آنلاین این کنسرت منتشر شد که ماجرا را وارد فاز تازه ای از حاشیه ها کرد؛ حاشیه هایی که گویا همچنان ادامه داد و قرار هم نیست مقام مسئولی به ویژه در حوزه دولتی به آن پاسخ دهد. به هر حال پوشش «آنلاین» و حتی «آفلاین» برخی از اجراهای جشنواره موسیقی فجر می توانست با رفع نواقص تبدیل به جریانی جدی در عرضه محصولات موسیقایی به ویژه در رویدادی مانند جشنواره موسیقی فجر باشد که متاسفانه گویا آزمون و خطای آن فقط به دوره سی و دوم محدود شده است.  

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.