یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۷

رکوردداران ادوار گذشته جوایز گلدن گلوب

گلدن گلوب

سینماپرس: رکورد دارهای گلدن گلوب در طول تاریخ برای بسیاری از دوست داران سینمای جهان جذاب است. باید دید امسال کدام چهره ها برنده جوایز اصلی می شوند.

به گزارش سینماپرس، از دوره اولی که جوایز گلدن گلوب اهدا شد بیش از هفت دهه می گذارد. مراسمی که امسال هفتاد و پنجمین دوره خودش را جشن گرفت همواره زیر سایه اسکار بوده است. با این انجمن خبرنگاران خارجی هالیوود که بانی برگزاری این مراسم است تمام تلاش خودش را کرده تا هویتی مستقل از اسکار پیدا کند. چیزی که در سال های اخیر با تفاوت رای ها و برنده ها کم کم در حال نزدیک شدن به آن است. در ادوار گذشته چهره های زیادی جایزه گلدن گلوب را برده اند.

رکورد بیشترین جایزه بازیگری در فیلم سینمایی:

مثل اسکار در گولدن گلوب هم نمی توانیم صحبت از رکوردداران جوایز بکنیم و حرفی از مریل استریپ نزنیم. خانم بازیگر ۲۹ بار نامزد جایزه شده و ۷ بار گوی طلایی را به خانه برده است. او در سال های ۱۹۷۹ و ۲۰۰۲ به خاطر فیلم های «کرامر در برابر کرامر» و «اقتباس» به عنوان نقش مکمل جایزه را برده و در سال های ۱۹۸۱، ۱۹۸۲، ۲۰۰۶، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ هم به عنوان نقش اصلی به خاطر بازی در فیلم های «زن ستوان فرانسوی»، «انتخاب سوفی»، «شیطان پرادا می پوشد»، «جولی و جولیا» و «بانوی آهنی» برنده جایزه نقش اول شده است. او امسال هم به خاطر فیلم «پست» استیون اسپیلبرگ در میان نامزدها قرار دارد هر چند به نظر شانس بالایی برای بردن جایزه ندارد.

پس از او در رتبه دوم جک نیکلسون قرار دارد که از ۱۷ بار نامزدی ۶ جایزه برای خودش ثبت کرده است. از میان این شش جایزه فقط یکی به خاطر بازی در نقش مکمل فیلم «شرایط مهرورزی» در سال ۱۹۸۳ به ثبت رسیده و بقیه همه برای بازی های نقش اول این چهره سرشناس بوده است. روند جایزه های نیکلسون از سال ۱۹۷۴ با فیلم «محله چینی ها» ساخته رومن پولانسکی آغاز شد و با «پرواز بر فراز اشیانه فاخته»، «شرف خانواده بریتزی»، «بهتر از این نمی شه» و «درباره اشمیت» در سال های ۱۹۷۵، ۱۹۸۵، ۱۹۹۷ و ۲۰۰۲ ادامه پیدا کرد. نیکلسون ۸۰ ساله این روزها به خاطر کهولت سن خانه نشین است.

نفر سوم این فهرست روزالیند راسل است. بازیگری که با وجود رتبه سوم خودش رکورد عجیبی را دارد. او فقط پنج بار نامزد جایزه شده و هر پنج بار آن را برده است. جالب این که هر پنج گوی طلایی او هم برای نقش های اولش در فیلم های «خواهر کنی»، «عزا برازنده الکتراست»، «عمه میم»، «اکثریت یک نفره» و «کولی» به ترتیب در سال های ۱۹۴۶، ۱۹۴۷، ۱۹۵۸، ۱۹۶۱ و ۱۹۶۲ به دست آمده است.

شرلی مک لین و تام هنکس مشترکا با ۴ جایزه در رتبه چهارم قرار گرفته اند و جک لمون، لئوناردو دی کاپریو، داستین هافمن، جین فوندا، نیکول کیدمن، کیت وینسلت، جولی اندروز، کیت بلانشیت، جین هکمن، پیتر اوتل، جولیا رابرتس، رابین ویلیامز، اینگرید برگمن، تام کروز، سیسی اسپیسک، رنی زولگر،  جورج کلونی و جنیفر لارنس هم همگی با سه جایزه مشترکا در رتبه بعدی هستند.

رکورد بیشترین نامزدی جایزه بازیگری در فیلم سینمایی:

مریل استریپ همان طور که اشاره شد این رکورد را هم با ۲۹ نامزدی در اختیار دارد و پس از او جک نیکلسون با ۱۷، جک لمون با ۱۶، شرلی مک لین با ۱۵، آل پاچینو با ۱۴ و لئوناردو دی کاپریو و داستین هفامن مشترکا با ۱۱ نامزدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. در میان این افراد آل پاچینو با فقط دو جایزه کمترین تعداد پیروزی را دارد. جالب است بدانید در میان تمامی بازیگرانی که تعداد نامزدی هایشان دو رقمی شده، بدترین آمار در اختیار جانی دپ است که با ۱۰ نامزدی فقط یک بار گولدن گلوب را برده است. آن هم در سال ۲۰۰۸ به خاطر بازی در فیلم «سویینی تاد: آرایشگر شیطان صفت حیابان فلیت». بقیه حداقل دو بار جایزه را برده اند.

 رکورد بیشترین نامزدی جایزه بازیگری در سریال های تلویزیونی:

آلن آلدا بازیگر سریال «M*A*S*H» ۱۲ بار نامزد این جایزه شده و ۶ بار در سال های ۱۹۷۴، ۱۹۷۵، ۱۹۷۹، ۱۹۸۰، ۱۹۸۱ و ۱۹۸۲ برنده گلدن گلوب شد که همگی به خاطر نقش اصلی او در سریال مذکور است.

پس از وی کارول برنت با ۵ پیروزی از ۱۳ نامزدی در رتبه دوم قرار دارد. همه جوایز او به خاطر «برنامه کارول برنت» در اواخر دهه ۶۰ و دهه ۷۰ میلادی به دست آمده است. در کنار برنت، اد اسنر قرار دارد که او هم پنج بار جایزه گلدن گلوب را به خودش اختصاص داده. با این حال سه جایزه اسنر به خاطر نقش های مکملش در «برنامه مری تایلر مور» و «مرد پولدار، مرد فقیر» بود و فقط دو جایزه را برای حضور در نقش اصلی «لو گرنت» برد. او تمام جوایزش را در دهه ۷۰ برده است.

آنجلا لنزبری، مایکل جی. فاکس، سارا جسیکا پارکر و کلر دینز هم با ۴ پیروزی مشترکا در رتبه بعدی قرار گرفته اند. جالب این که این چهار بازیگر هر چهار جایزه خودشان را به خاطر بازی در نقش های اول سریال هایی که در آنها ایفای نقش کرده اند برده اند.

رکورد بیشترین نامزدی جایزه بازیگری در سریال های تلویزیونی:

کارول برنت با ۱۳ نامزدی در این بخش رکورددار است. بعد از او آلن آلدا و جولیانا مارگولیس با ۱۲ نامزدی در رتبه های بعدی قرار دارند. اد اسنر، آنجلا لنزبری، تد دانسون، ادی فالکو و کارول اوکانر مشترکا ۱۱ نامزدی دارند و الک بالدوین تنها فردی است که ۱۰ بار نامزد جایزه شده است. از میان این افراد، مارگولیس و اوکانر با فقط یک جایزه کمترین پیروزی را به ثبت رسانده اند.

رکورد بیشترین جایزه بخش کارگردانی:

در این بخش الیا کازان، کارگردان سرشناس سینمای کلاسیک هالیوود با ۴ جایزه رکورد دار است. کلینت ایستوود، اولیور استون، میلوش فورمن، دیوید لین و مارتین اسکورسیزی هم مشترکا با سه جایزه در رتبه بعدی قرار دارند. کازان جوایز خودش را به خاطر «قرارداد شرافتمندانه»، «در بارانداز»، «بیبی دال» و «آمریکا، آمریکا» برده است.

رکورد بیشترین نامزدی جایزه بخش کارگردانی:

استیون اسپیلبرگ ۱۱ بار نامزد جایزه بهترین کارگردان گلدن گلوب شده است. او برای «نجات سرباز ریان» و «فهرست شیندلر» این جایزه را برده است. جالب است بدانید مجموعه نامزدی های اسپیلبرگ در گلدن گلوب به عدد ۲۱ می رسد که به جز ۱۱ موردی که در بخش بهترین کارگردانی کاندید شده، یک بار در بخش بهترین انیمیشن سال با «ماجراهای تن تن» نامزد و برنده جایزه شده و یک بار هم در بخش بهترین فیلمنامه نامزدی را تجربه کرده و بقیه کاندیداتوری های او همگی تعلق به بخش بهترین فیلم دارند. از مجموع این ۲۱ نامزدی اسپیلبرگ ۶ جایزه را برده است. با فیلم های «E.T.»، «فهرست شیندلر» و «نجات سرباز ریان» در بخش بهترین فیلم و با انیمیشن «ماجراهای تن تن» در بخش بهترین انیمیشن سال و دو جایزه بهترین کارگردانی که ذکر شد.

بیشترین جایزه یک فیلم:

تنها یک فیلم موفق شده ۷ جایزه گلدن گلوب را به خودش اختصاص دهد. سال گذشته «لا لا لند» ساخته دیمین شزل موفق شد این رکورد را به نام خودش بزند. پیش از این رکورد فوق در اختیار «قطار سریع السیر نیمه شب» و «دیوانه از قفس پرید» بود که در سال های ۱۹۷۸ و ۱۹۷۵ شش جایزه را برده بودند. امسال «شکل آب» و «سه بیلبورد بیرون از ایبینگ، میسوری» می توانند به این رکورد برسد. «دکتر ژیواگو»، «قصه عاشقانه»، «پدرخوانده» و «ستاره ای متولد شده است» با پنج جایزه در رتبه بعدی قرار دارند.

بیشترین نامزدی یک فیلم سینمایی:

«نشویل» ساخته رابرت آلتمن محصول سال ۱۹۷۵ با نه نامزدی این رکورد را در اختیار دارد. این فیلم هر چند در مراسم پایانی فقط یک جایزه را به خودش اختصاص داد که آن هم مربوط به بهترین ترانه سال می شود.

بزرگ ترین پیروزی:

چهار فیلم توانسته اند تمام جوایزی را که نامزدش بوده اند دریافت کنند. این اتفاق بزرگ ترین پیروزی های تاریخ گلدن گلوب را رقم زده است. در رتبه نخست «لا لا لند» دیمین شزل قرار گرفته که هر ۷ جایزه نامزد شده اش را برد. در رتبه دوم «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» قرار دارد که شش پیروزی از شش نامزدی به دست آورد. رتبه سوم هم مشترکا در اختیار «دکتر ژیواگو» و «ستاره ای متولد شده است» که ۴ جایزه را برده اند.

بیشترین نامزدی بدون بردن جایزه:

«چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد؟ »، «Foul Play» و «پدرخوانده ۳» هر سه نامزد ۷ جایزه بوده اند اما حتی یک جایزه هم نبردند.

جوان ترین برنده جایزه:

ریکی شرودر سال ۱۹۸۰ در حالی که فقط ۹ سال سن داشت به عنوان ستاره جدید سال گلدن گلوب را برد.

پیرترین برنده جایزه:

انیو موریکونه سال ۲۰۱۶ در سن ۸۷ سالگی جایزه بهترین موسیقی متن را به خاطر فیلم «هشت نفرت انگیز» کویینتین تارانتینو به خودش اختصاص داد.

برخی دیگر از رکوردها:

  1. در میان کارگردانان ۳ نفر رکورد جالبی را به ثبت رسانده اند. فرانسیس فورد کاپولا، کلینت ایستوود و استیون سودربرگ توانسته اند در یک سال دو نامزدی داشته باشند.
  2. چهار بازیگر توانسته اند در یک سال دو جایزه بازیگری ببرند:

سیگورنی ویور سال ۱۹۸۹ با «گوریل ها در مه» و «دختر شاغل» دو جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن فیلم درام و بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برد.

جوآن پلورایت سال ۱۹۳۳ با «آوریل افسون شده» و «استالین» جوایز بهترین بازیگر نقش مکمل زن در فیلم سینمایی و تلویزیون را برد.

هلن میرن در ۲۰۰۷ با «ملکه» و «الیزابت اول» جوایز نقش اول زن در فیلم درام و تلویزیون را به خودش اختصاص داد.

کیت وینسلت هم در ۲۰۰۹ جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن فیلم سینمایی درام و بهترین بازیگر نقش مکمل زن را با فیلم های «جاده رولوشنری» و «کتابخوان» به دست آورد.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.