دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷

متن بیانیه فعالان انیمیشن در حمایت از آسیفا

 آسیفا ایران

سینماپرس: تعدادی از فعالان حوزه انیمیشن در حمایت از انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن ایران(آسیفا) بیانیه ای صادر کردند.

به گزارش سینماپرس، جمعی از فعالان انیمیشن در بیانیه ای که در حمایت از آسیفا منتشر شده است دغدغه ها و مشکلات حوزه انیمیشن را یادآوری کردند.

در متن این بیانیه آمده است:

«همکاران، فعالان و فیلمسازان گرانقدر انیمیشن

انجمن سینمایی فیلمسازان انیمشن ایران (آسیفاایران) در طول بیش از سه دهه فعالیت های خود، همواره با چالش های بسیاری روبرو بوده و بی تردید براساس الویت های جامعه انیمیشن ایران سمت و سو گرفته است. این نهاد، توسط  بزرگان و اساتید انیمیشن ایران بنیان گذارده شده و با حضور بسیاری از آنها و نیز جوانان تازه نفس در این سالیان به فعالیت خود ادامه داده و رشد یافته است. آسیفا ایران از محافل کوچک کار خود را آغاز کرده و با تصمیم مدیران در دوره های بعدی عضوی از خانه سینما شده و به حق در پیگیری و احقاق حقوق صنفی و فرهنگی اعضا و خانواده انیمیشن در ایران موثر عمل کرده و بی شک در دوره های اخیر به انجمنی کارآمد و معتبر و در بسیاری موارد به نقطه اتکا انیمیشن ایران تبدیل شده و بار بس گران را از دوش انیمیشن کشور برداشته است.

شاهد بودیم که درگذشته نه چندان دور، مجامع آسیفا همراه با تعداد اندکی از اعضا برگزار می شده و شمار اعضای انجمن نیز اندک بوده است. اکنون با تلاش های صورت گرفته و اعتباری که بدست آورده و اشتیاق حضور بویژه در هیات مدیره آن رو به فزونیست که هم به فالی نیک است وهم نشانی است از رشد و اهمیت جایگاه آسیفا ایران که به راحتی بدست نیامده است.

شکل گیری، پیگیری و به ثبات رساندن بسیاری از مطالبات از جمله بیمه تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی، معافیت های مالیاتی، معرفی اعضا در محافل و مراکز مختلف، حضور در جشنواره ها و راه اندازی مراکز شهرستانی، انتقادات و اعتراض ها و مکاتبات با سازمان ها و ارگان های مختلف و غیره همگی در راستای حمایت از اعضا و جریان انیمیشن کشور از جمله موارد با ارزشی بوده و هنرمندان  بسیاری منتفع شده اند. البته این همه، با حضور مداوم و فعال در جریان های صنفی، فرهنگی و سینمایی کشور نتیجه داده است.

یادمان نخواهد رفت که هیات مدیره آسیفا ماموریت خود را در پیگیری بیش از سه ساله در به ثمر رسیدن برگزاری مجمع عمومی صنف کارگری به خوبی انجام داد و صنف تازه تاسیس شده انیمیشن در وزارت کار نیز در ادامه فعالیت های آسیفا، با طرح ایده و پیگیری مستمر و توسط هیات موسسی از درون هیات مدیره آسیفا شکل گرفته و به ثمر نشسته است.

 گردهمایی و استقبال پرشور از مجمع تاسیس صنف کارگری انیمیشن استان تهران با تلاش و نگاهی جامع و بدون حب و بغض مدیران آسیفا و هیات موسس صنف، شکل گرفت که خاطره شیرین آن هنوز در یادها مانده و تسخیر آن برای خود از سوی هرکسی دور از انصاف و اخلاق است. چگونه است که در بسیاری از مواقع این چنین، شبهاتی بر رسمیت ایشان وارد نیامد و مرجع حضور در مجمع صنف نیز بوده اند؟

 متاسفانه اما هر از گاه جریان هایی سوار بر امواج احساسی و عمدتا نزدیک به انتخابات و مجامع عمومی، با عدم رعایت انصاف، خواسته و ناخواسته در تضعیف آسیفا تلاش دارند و تمام داشته ها و شخصیت ها و جریانات اصیل را زیر سوال می برند و می دانیم اتهاماتی که برخی به آسیفا زده و می زنند، تابحال و با نیت تنش زدایی پاسخی به آنها داده نشده گرچه حق پیگیری برای آنان محفوظ است.

با بی انصافی زیرسوال بردن مدیران پرتلاش آسیفا که با تلاش های خود این انجمن را از محافل کوچک خانگی به انجمنی سرشناس و مرجع در محافل فرهنگی، سینمایی و صنفی تبدیل کرده است حرکتی غیر حرفه ای و گاه با منافع شخصی برخی بوده و بی تردید جامعه انیمیشن کشور را متضرر خواهد کرد.

اینکه کسانی در تمام سال های تلاش برای رشد و نمو آسیفا منفعل بوده و کمترین اهمیتی برای ارتقای جایگاه آن در کشور قائل نبوده اند و در مواقع خاص سعی در القای دلسوزی داشته و با بدترین تهمت ها باعث می شوند سنگ روی سنگ بند نشود، هشدار و تذکری می طلبد تا جامعه انیمیشن کشور اینگونه تیشه به ریشه زدن ها را برنتابد. مدیران آسیفا ایران بارها اعلام کرده اند که در قبال تاخیر در برگزاری مجمع، طبق شرایط زمانی مانند بسیاری از انجمن های دیگر معذوریت ها و محدودیت هایی داشته و با خیراندیشی سعی کرده اند پس از به نتیجه رساندن صنف کارگری انیمیشن مسائل آسیفا را نیز با آرامش به سرانجام برسانند و برگزاری مجمع عمومی نهایی و گزارش های هیات مدیره و بازرس پاسخی به اتهامات نابجا، شبهات پیش آمده و همه نقدهایی که رنگ و بوی تهمت گرفته است خواهد بود. آسیفاایران انجمنی معتبر و مستقل بوده و است که فارغ از فرافکنی ها و جوسازی ها دارای اساسنامه و اعضای مشخصی می باشد و مشروعیت خود را از آنها و کسانی دارد که طی سال ها با آن همراه بوده اند و در برهه های مختلف چه تعطیل شدن خانه سینما و چه تلاش برای ایجاد صنف آنرا دنبال کرده اند.

امیدواریم جامعه انیمیشن کشور با بلند نظری، سعه صدر، دوری از تنگ نظری ها  و دغدغه های شخصی و نشر اتهام به سایرین در مسیر درست و رو به رشد به پویایی خود ادامه دهد. وظیفه میدانیم از حضور افراد کارکشته انیمیشن در مجامع و محافل حرفه ای فرهنگی، هنری و سینمایی حمایت و پشتیبانی کنیم تا از این طریق سهم و حقوق متناسب با نیاز انیمیشن کشور را بدست آورده و هرچه بیشتر در حفظ شأن اعضا و جامعه انیمیشن کشور شاهد اتفاقات مناسب باشیم.

اکبر عالمی، ابوالفضل رازانی، احمد عربانی، سعید توکلیان، ناصر گلمحمدی، محمدعلی صفورا، بهرام عظیمی، رسول بابارضا، اسماعیل شرعی، علی نوری اسکویی، ناهید صمدی امین، حمید کریمیان فخار، شهرام حاج میرصادقی، روانبخش صادقی و جمعی از فعالان انیمیشن ایران. »

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.