شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴

کمرنگ شدن جشنواره فیلم فجر از منظر سینماگران/۱

رافعی: جای سینمای ایران در این دوره از جشنواره فجر به شدت خالی است!/ جشنواره را بسیار خنثی، بی اهمیت و کمرنگ کرده اند

عباس رافعی در پنجمین روز بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: عباس رافعی کارگردان سینما درباره کمرنگ شدن اهمیت جشنواره فیلم فجر و سیاست های نادرست مسئولان جشنواره ۳۶ ام فجر گفت: عدم حضور فیلم اولی ها، حذف بخش هنر و تجربه  که یکی از سیاست های خود آقایان بود، داوری فیلم های انیمیشن و مستند با آثار بلند داستانی، محدود کردن تعداد فیلم های سینمایی در جشنواره که تأثیرات بسیار بدی بر آینده سینمای کشور دارد و نمی توان وضعیت سال آتی سینما را پیش بینی کرد، از بزرگترین ایرادات جشنواره سی و ششم است!

کارگردان فیلم سینمایی «بیگانگان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: به دلیل آنکه سینمای ایران فاقد قانون و سند چشم انداز برای آینده است هر بار که مدیر جدیدی بر مسند ریاست سازمان سینمایی کشور تکیه می زند و یا دبیر جشنواره عوض می شود ما شاهد وضع کردن مقرراتی از آن ها برای برگزاری مهمترین رویداد سینمایی کشور می شویم که کاملاً سلیقه ای و بدون استفاده از نظرات کارشناسان و سینماگران زبده است؛ از همین رو طی سال های اخیر هر دوره از جشنواره که در سینمای ما برگزار می شود مانند آن است که جشنواره برای اولین بار برگزار شده و همچنان ما در حال آزمون و خطا هستیم!

وی ادامه داد: آقایان مدیر و مسئول و سیاست گذار هنوز به این نتیجه نرسیده اند که جشنواره فیلم فجر نیاز به یک آیین نامه جامع و کلی دارد که هیچ دبیر و مدیری حق تعویض بندها و مفاد آن را نداشته باشد و به همین دلیل همواره از خودشان آیین نامه جدید اختراع می کنند و با این کارشان سینما و جشنواره فیلم فجر را بسیار خنثی، بی اهمیت و کمرنگ کرده اند.

رافعی سپس به برخی ایرادات اساسی این دوره از جشنواره اشاره کرد و اظهار داشت: عدم حضور فیلم اولی ها، حذف بخش هنر و تجربه  که یکی از سیاست های خود آقایان بود، داوری فیلم های انیمیشن و مستند با آثار بلند داستانی، محدود کردن تعداد فیلم های سینمایی در جشنواره که تأثیرات بسیار بدی بر آینده سینمای کشور دارد و نمی توان وضعیت سال آتی سینما را پیش بینی کرد و مهمتر از همه جداسازی هنرمندان از اهالی رسانه و منتقدان سینما از بزرگترین ایرادات جشنواره سی و ششم است.

این سینماگر تأکید کرد: من بسیار متأسفم که تعداد زیادی جوان فیلم اولی به دلیل تصمیمات خلق الساعه و ناگهانی دبیر جشنواره پشت در جشنواره مانند و امکان دیده شدن و قضاوت آثارشان در جشنواره از آن ها گرفته شد. حذف بخش بسیار مهم و تأثیرگذار فیلم اولی ها در جشنواره فجر آسیب بسیار جدی بر پیکره سینمای جوان گرا و نوین کشور خواهد زد و امید است که طی سال های آتی دست اندرکاران جشنواره و سینما این خطا را هرگز تکرار نکنند.

کارگردان فیلم سینمایی «آوازهای سرزمین من» تصریح کرد: من نمی دانم مسئولان جشنواره با کدام عقل اقدام به داوری یکسان بین یک اثر انیمیشن ۲ اثر مستند و ۲۲ فیلم داستانی کرده اند؟ چطور یک انیمیشن که باید حتماً در بخشی مجزا مورد داوری قرار بگیرد در بخش سودای سیمرغ حضور دارد و با یک فیلم داستانی رقابت می کند؟ این نکات بسیار مهم همه نشان دهنده تصمیمات غیرکارشناسی شده مسئولان جشنواره فجر است که باید پاسخگوی جدی به سوألات منتقدان و سینماگران باشند.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: دبیر جشنواره که اولین بار است چنین سمت مهمی را بر عهده گرفته و تجربه چندانی برای اداره جشنواره مهم فیلم فجر ندارد باید قبل از برگزاری این رویداد مهم یک کارگروه متشکل از سینماگران پیشکسوت و نامدار تشکیل می داد و با هم فکری آن ها به تدبیری برای آشتی دادن مردم که سال ها است با جشنواره فجر قهر کرده اند می رسید! این نکته مهمی است که مسئولان برگزارکننده جشنواره همواره از آن غافلند و به این فکر نمی کنند که دیگر چرا مثل سال های ابتدایی برگزاری جشنواره مردم پشت در سالن های سینما صف های شبانه برای تماشای فیلم های روز بعد تشکیل نمی دهند؟

کارگردان فیلم سینمایی «آفتاب بر همه یکسان می تابد» در خاتمه این گفتگو متذکر شد: جای سینمای ایران در این دوره از جشنواره فجر به شدت خالی است!؛ امسال اولین سالی است که به دلیل بی تدبیری مسئولان سینمایی و دست اندرکاران برگزاری جشنواره همه سینما در جشنواره حضور ندارند و همین اتفاق اصل جشنواره را زیر سوأل برده و آن را به شدت خنثی و کمرنگ کرده است.

اخبار مرتبط

نظرات

  • علی ۱۳۹۶/۱۱/۰۷ - ۱۳:۵۶
    4 0
    آفای وزیر اگر فکری به حال این پیکر نحیف سینما نکنید قطعا فکری به حال شما خواهند کرد
  • هنر دوست ۱۳۹۶/۱۱/۱۳ - ۲۰:۲۸
    0 0
    هنر کشور در حال نابودی است فرهنگ کشور در حال نابودی است تفکر انسانی در حال نابودی است واقعا خسته شدیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.