سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۳

بررسی معضل آلودگی‌ نوری در مستند «مرگ ‌روشن»

مستند «مرگ ‌روشن»

سینماپرس: کارگردان مستند «مرگ روشن» گفت: «در این مستند قرار است آگاهی های اولیه در خصوص آلودگی جدیدی که کمتر به آن توجه می شود به مردم داده شود. جالب آنجاست که همین نوری که تأمین کننده ی روشنایی محیط زندگی ما و امنیت ماست می تواند اثرات منفی بسیاری روی درختان، پرندگان، جانواران و خود انسان داشته باشد.»

به گزارش سینماپرس، مسعود دهنوی کارگردان مستند «مرگ روشن» در باره این مستند گفت: مستند «مرگ روشن» که ایده و طرح اولیه آن اوایل بهار سال ۹۶ نوشته شد قرار است کنکاشی علمی در موضوع نور، روشنایی و تاریکی داشته باشد. سید حامد میرزاخلیل که سال هاست در زمینه محیط زیست فعالیت دارند به عنوان راوی و مشاور محتوایی پروژه از ابتدا همراه با این مستند بوده اند.

دهنوی در ادامه تشریح کرد: میرزاخلیل مولف کتاب «آلودگی نوری» هستند که برای اولین بار در ایران کتابی با این موضوع تألیف کرده اند. مراحل تولید اثر با توجه به حساسیت هایی که در تصویر داشتیم در دو فاز انجام شد. فاز اول تابستان ۹۶ و فاز دوم اواخر پاییز ۹۶ به اجرا رسید. این مستند به بررسی تاثیر نورهای غیراستاندارد و کارشناسی نشده در محیط های اجتماعی، محل کار و خانه می پردازد.

وی افزود: در این مستند قرار است آگاهی های اولیه در خصوص آلودگی جدیدی که کمتر به آن توجه می شود به مردم داده شود. جالب آنجاست که همین نوری که تأمین کننده ی روشنایی محیط زندگی ما و امنیت ماست می تواند اثرات منفی بسیاری روی درختان، پرندگان، جانواران و خود انسان داشته باشد. در این مستند در کنار مستندات ارائه شده کارشناسانی نیز حضور دارند که این تأثیرات را از نگاه علمی توضیح می‌دهند.

دهنوی توضیح داد: حدود ۹۰ درصد تصویربرداری این مستند در شب انجام شده است و یکی از موضوعات اصلی مرگ روشن بحث «زندگی شبانه» است که در جوامع مدرن روز به روز در حال افزایش می باشد و تبعات جبران ناپذیری را برای خانواده و جامعه در بردارد.

وی در پایان گفت: این مستند سعی داشته معضل آلودگی نوری و گم شدن شب را مخصوصا در شهرهای بزرگ  از زاویه های مختلف توسط کارشناسانی از جمله دکتر سیدی متخصص محیط زیست، دکتر محمودی معمار و شهرساز، مهندس فتحی پور کارشناس علوم معارفی و سرکار خانم فتاحی پرنده شناس بررسی کند.

برخی عوامل تولید مستند «مرگ روشن» عبارتند از: کارشناس راوی: سید حامد میرزاخلیل تهیه کننده احمد شفیعی، تصویربردار: وحید بیوته، تدوین: کامران جاهدی.

مستند «مرگ روشن» به کارگردانی مسعود دهنوی و تهیه کنندگی احمد شفیعی در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده است و به زودی از آن رونمایی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.