سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲

حاج حسین و تداوم یک لبخند

آلزایمر شهر؛ فرمانده دل‌ها به گیشه نرسید

شهید حاج حسین خرازی

سینماپرس: یک‌ سال گذشت ولی خبری از «روایت عشق» شرحی بر سرگذشت فرمانده شهید حاج حسین خرازی نشد و کارگردان معروف سینمای ایران هنوز منتظر تماسی از اصفهان است.

به گزارش سینماپرس از اصفهان، شهریور سال ۹۵ بود که در مراسم جشن ولایت و هفته دفاع مقدس اصفهان در باغ موزه چهل‌ستون، تفاهم‌نامه‌ای در خصوص ساخت فیلم زندگی‌نامه شهید حسین خرازی با عنوان «روایت عشق» بین شهرداری اصفهان، شورای اسلامی شهر و جمال شورجه امضا شد.

جمال شورجه روز ۲۴ شهریور سال ۹۵ در همین خصوص مطرح کرده بود: تصمیم برای ساخت این فیلم از چندین سال پیش اتخاذ شده بود و من طرح آن را دنبال می‌کردم،  نهایتاً طرحی توسط رحیم رحیمی کارگردان خوش‌ذوق اصفهانی به من ارائه شده که یک نمونه از آن را در اختیار کارشناسان، راویان دفاع مقدس، فرماندهان و هم‌رزمان شهید حاج حسین خرازی قرار می‌دهم تا با مشورت آن‌ها بتوانم این طرح و فیلم‌نامه را هرچه بهتر پیاده‌سازی کنم.

وی همچنین در مورد جزئیات این فیلم تأکید کرده بود: در فیلم «روایت عشق» به زندگی شهید حسین خرازی از تولد تا شهادت پرداخته می‌شود و دارای ۲۸ قسمت تلویزیونی است که ساخت آن ۵ سال به طول می‌انجامد و نسخه سینمایی آن نیز ساخته خواهد شد؛ در این فیلم به ابعاد مختلف شخصیتی این شهید بزرگوار و اینکه حسین خرازی در دامان چه کسی و بر سر سفره چه کسی بزرگ شده و ارتزاق کرده، اشاره شده است.

اما هم‌اکنون و با وجود اینکه بیش از یک سال و ۳ ماه از انعقاد این تفاهم‌نامه و جریان خبری که با خود به همراه داشت، گذشته است اما برای این پروژه‌ای که تاکنون از نظر زمانی یک‌پنجم آن گذشته است، هنوز هیچ اقدامی انجام نشده است.

* دریغ از یک تماس

کارگردان فیلم شهید خرازی امروز در اصفهان در خصوص پیگیری ساخت این سریال پس از گذشت بیش از یک سال اظهار کرد: سال گذشته به برنامه‌ای با حضور شهردار، نماینده شورای شهر دعوت شدم و طرحی را که برای ساخت فیلم زندگی شهید خرازی آماده کرده بودم، تحویل دادم اما از آن زمان حتی یک تماس هم با بنده گرفته نشده است و هیچ پیگیری صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: اصولاً طبق برنامه باید در راستای طرحی که دادیم جوابی اعلام می‌کردند و قراردادی بسته می‌شد و به نگارش فیلم‌نامه سریال شهید خرازی می‌پرداختیم تا پس از استخدام نویسنده فیلم‌نامه کار آماده شود و برای سیمای اصفهان و یا تهران کار را آماده می‌کردیم؛ حتی از طریق یکی از دوستان در اصفهان جویا شدم که وضعیت به چه شکلی است اما هیچ کاری در این رابطه انجام نشده بود.

جمال شورجه در خصوص جزئیات تفاهم‌نامه تصریح کرد: در همان روز تفاهم‌نامه‌ای کلی نوشته شد که زمان و یا جزئیاتی از طرح را مشخص نکرده بود و به صورت کلی نوشته شده بود در این رابطه اقدام شود.

وی بیان داشت: ظاهراً این‌ گونه اقدامات در مراکز استان‌ها رسم شده است، در یک چنین برنامه‌ای در تبریز هم تفاهم‌نامه‌ای در مقابل چشمان مخاطبین امضا شد که فیلم زندگی یکی از شهدای آذربایجان شرقی را بسازیم اما هیچ اتفاقی نیفتاد.

اگر و اگر واقعاً چنین اتفاقی از طرف شوراهای اسلامی شهر در شهرهای مختلف به یک بازی تبلیغاتی مبدل شده است؛ چنین تفاهم‌نامه‌های سوری باعث می‌شود تا اگر هنرمند دیگری هم در فکر ساخت فیلم در مورد شهدای شاخص بوده است هم به این کار نپردازد چرا که با وجود چنین تفاهم‌نامه‌ای حداقل تا چند سال آینده کسی به فکر ساخت این فیلم نمی‌افتد چرا که مطمئن است حتماً بعد از امضای تفاهم‌نامه مراحل تولید فیلم آغاز شده است.

شورجه در مورد سختی کار تهیه فیلم‌نامه این فیلم با توجه به اینکه فیلم بر اساس واقعیت ساخته می‌شود، عنوان کرد: فیلم‌نامه فیلم «روایت عشق» بر اساس یک زندگی‌نامه واقعی اتفاق می‌افتد چرا که داستان زندگی شهید خرازی مشخص است و می‌توان طبق مطالبی که از شهید خرازی در دست است فیلم‌نامه را هر چه سریع‌تر تهیه کرد.

وی ابراز کرد: شهدا در راستای حفظ قرآن و دین خدا جهاد کردند و ما در مؤسسه قرآنی که داریم آمادگی کامل را داریم تا در مورد این شهدا تولیدات داشته باشیم و کارگردانان بزرگ و کوچک و بازیگران و عوامل فیلم‌سازی جوان و پیشکسوتی که در مؤسسه رفت و آمد دارند، آمادگی تولید این‌گونه آثار را دارند.

*رئیس شورای شهر سابق چه می‌گوید؟

رضا امینی در خصوص تصمیم‌گیری برای ساخت فیلم «روایت عشق» در دوره گذشته شورای اسلامی شهر اصفهان ابراز داشت: در شورا باید بر اساس قوانین فرادستی عمل شود که باید یا لایحه‌ای از طرف شهرداری ارائه شود و یا از ناحیه اعضای شورا طرح پیشنهاد شود، ساخت فیلم شهید خرازی یک لایحه پیشنهادی بود که برای انجام به تصویب رسید.

وی با اشاره به حدود اختیارات شورای شهر ادامه داد: الزامی وجود ندارد که اگر شهرداری اقدامی پیشنهاد کرد و مصوب هم شد شورا انجام دهد و می‌تواند مصوبه‌ای به تصویب برساند که مصوبه قبلی را لغو کند، چه آن مصوبه از دوره قبل باشد و چه از دوره جدید.

رئیس چهارمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان بیان داشت: ساخت این فیلم یک کار فرهنگی بود که با توجه به شخصیت شهید خرازی و جایگاه وی در بین شهدای شاخص دفاع مقدس باید اقدامی برای آن انجام می‌شد؛ البته نگاه به مقوله فرهنگ در افکار مختلف سیاسی متفاوت است، برخی معتقدند کار فرهنگی از دیدگاهشان کار فرهنگی شهروندی برای بهتر زندگی کردن مردم و آشنا شدن با حقوق شهروندی‌شان است.

وی افزود: با توجه به توصیه رهبری به شهرداری تهران و پس از آن به شهرداری‌های شهرهای دیگر مبنی بر اینکه شهرداری‌ها می‌توانند در حوزه فرهنگی ورود کنند و برای بسترسازی سبک زندگی اسلامی تلاش کنند و ما نیز معتقدیم کار فرهنگی علاوه بر فعالیت فرهنگی شهروندی، کار در حوزه فرهنگ‌سازی برای سبک زندگی اسلامی نیز هم می‌تواند عوارض زندگی غیر اسلامی را کم کند و به سمت اسلامی شدن پیش ببرد و هم اینکه مردم را با حقوق و فرهنگ شهروندی بیشتر آشنا کند.

*نائب رئیس شورای شهر پنجم: هزینه ساخت این پروژه برای شهرداری پولی نیست

علیرضا نصراصفهانی که هم در دوره قبلی شورای شهر و هم در دور جدید حضور دارد، در مورد پروژه ساخت فیلم زندگی شهید خرازی اظهار کرد: تهیه فیلم در مورد شهید خرازی یکی از ضرورت‌هایی است که باید به آن پرداخته شود، شهرداری در این چند سال کمک‌های قابل توجهی به موزه دفاع مقدس داشته است که بیشتر با این هدف بوده است که میراثی که از شهد ا به جای مانده است حفظ شود و به نسل‌های آینده منتقل شود.

وی ادامه داد: در راستای ساخت موزه دفاع مقدس یکی از کارهایی که باید صورت بگیرد ساخت فیلم‌هایی از شهدای جنگ تحمیلی است چرا که نقش مؤثری در پیروزی دفاع مقدس داشتند که از جمله آن‌ها باید توجه ویژه‌ای به شهید خرازی داشته باشیم.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شهرداری کمک‌های سنگینی به موزه دفاع مقدس انجام داد و کمک به ساخت فیلم شهید خرازی کمکی نیست که شهرداری از عهده آن بر نیاید و اینکه این موضوع به تأخیر افتاده است دو دلیل داشته است، یکی از دلایل تغییرات در مدیریت شهری است که در خلال تغییرات کسی پیگیر موضوع ساخت فیلم نبوده است.

وی بیان داشت: دلیل دیگر شرایط اقتصادی و مالی شهرداری است که مانع از انجام کار شده است، اما این دلایل به این معنا نیست که از باورهایمان برگشته باشیم و تصمیماتی که خصوصاً در این زمینه گرفته شده را محقق نکنیم.

نصر تشریح کرد: با ساخت این فیلم باید فیلم‌های دیگری نیز از سرداران دیگر دفاع مقدس تهیه کنیم، با توجه به کاهش هزینه‌های موزه دفاع مقدس به خاطر رو به اتمام بودن موزه این کارها در وظایف خود موزه تعریف می‌شود اما اگر مذاکراتی در مورد پروژه شهید خرازی انجام شده باشد که منتج به تصمیم‌گیری شده باشد به آن پایبند خواهیم بود.

جمال شورجه متولد ۱۳۳۳ زنجان، فارغ‌التحصیل کارگردانی از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است، وی کارگردانی فیلم‌هایی مثل ۳۳ روز، وعده دیدار، باشگاه سری، خلبان، دایره سرخ، عبور از خط سرخ، حماسه مجنون، لبه تیغ، عملیات کرکوک، شب دهم و روزنه را بر عهده داشته است.

همچنین در فیلم‌های دیگری نیز دستیار کارگردان، مشاور کارگردان، نویسنده، بازنویسی فیلم‌نامه، تهیه‌کننده، مشاور تولید، طراح صحنه و ... بوده است؛ همچنین وی پس از فرج اله سلحشور پیگیر ساخت فیلم حضرت موسی است اما این کارگردان معروف سینمای ایران هنوز منتظر تماسی از اصفهان است تا این پروژه را برای به تصویر کشیدن روایتی تازه از فرمانده‌دلها کلید بزند.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.