چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱

معرفی یکی از آثار راه یافته به بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر

اجرای«شِرتولوژی» به کارگردانی ژروم بل در تهران/ گفتگوی تکه تکه‌ای از شعارهای روی تی‌شرت‌

نمایش «شِرتولوژی»

سینماپرس: نمایش «شِرتولوژی» از کشور فرانسه در ۴ و ۵ بهمن‌ماه، ساعت ۱۶ در سالن سایه مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود.

به گزارش سینماپرس، شرتولوژی همان اندازه که مینیمالیستی است، می‌تواند بازیگوشانه باشد. موضوع این نمایش در مورد ساختارها در گذر زمان، تصاویر در فضاست که از طریق استقرار انسان‌ها و تی‌شرت‌ها در ترکیب و چینش کنار یکدیگر و لباس پوشیدن و پدیدار شدن در مقابل انظار مخاطب بیان می‌شود. این کار گفتگوی تکه تکه‌ای است از شعارهایی که روی تی‌شرت‌هایی که در همسایگی هم به سر می‌برند نوشته شده است.

شرتولوژی در سال ۱۹۹۷ در لیسبون شکل گرفت. این نمایش تا کنون در فستیوال‌های متعددی چون ادینبورگ حضور داشته است.

ژروم بل فرانسوی یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان معاصر در حوزه مطالعات اجرا و کورئوگرافی است و تألیفات بسیاری در این زمینه داشته است. بل سال گذشته نیز برای برگزاری یک سخنرانی با عنوان «ژروم بل به روایت ژروم بل» در نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی به ایران آمد.   او که در رشته کورئوگراف تعلیم دیده است، رقص را به فراموشی می‌سپارد، به طوری که در این فراموشی اتفاق جدیدی می‌افتد؛ علایق او که در حوزه کار کردن با زبان حرکت و تصویر، با مفاهیمی چون ظرافت، مینیمالیسم انسانی تلقی می‌شوند، نقطه ملاقات جادویی بین فیزیک و فلسفه بوجود می‌آورند؛ ‌ خود بدن و فرآیندهایی که حضور زنده آن را می‌سازد؛ فرآیندهای زبان و ارتباط زبان با اشیا (متحرک و بی‌جان)، فرآیندی که توسط روایت یا معنا ساخته می‌شود، فرآیندی که از طریق استقرار اشیا (زنده یا بی‌روح) در فضا و زمان ساخته می‌شود.

تی‌شرت‌های دست دوم انباشته از شعارها، آرم‌ها، آیکون‌ها و تصاویری از فرهنگ سرمایه‌داری بین‌المللی منسوخ شده‌اند، ‌شعارها برای محصولات یا ایده‌هایی که خوب به یاد نمی‌آیند، شماره‌ها و تاریخ‌ها، جوک‌ها، ‌چهره‌ها و ‌هشدارها.

نمایش «شرتولوژی» در تاریخ‌های ۴ و ۵ بهمن‌ماه، ساعت ۱۶ در سالن سایه مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود.

سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، ‌به دبیری فرهاد مهندس‌پور از ۲۸ دی‌ماه تا ۹ بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.