چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۹

طنین آوازهای قدیمی کردستان در جشنواره موسیقی

گروه موسیقی «ژی»

سینماپرس: گروه موسیقی «ژی» از کردستان در اولین روز از برگزاری سی و سومین جشنواره موسیقی فجر به اجرای آوازهای قدیمی منطقه کردستان می پردازد.

به گزارش سینماپرس، شاهین شهبازپور سرپرست گروه موسیقی «ژی» با اشاره به جزییات کنسرت این گروه در چارچوب برگزاری سی و سومین جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، قطعاتی که قرار است در کنسرت پیش روی جشنواره به مخاطبان ارائه شود، متشکل از قطعات فولکلور منطقه کُلیان مهاباد است که بر مبنای یکسری «بیت آوازها» قدیمی این منطقه به خوانندگی صلاح خضری اجرا می شود.

وی ادامه داد: ما در این کنسرت تلاش کردیم تا این قطعات را به شیوه ای نو بازسازی کردی و با استفاده از علم هارمونی به طوری که لطمه به اصالت نزند، آن را به مخاطبان ارائه دهیم. این در حالی است که ما در این برنامه تلاش خواهیم کرد از سازهای دف و تمبک محلی منطقه مورد نظر نیز استفاده کنیم که به طور طبیعی تفاوت هایی با سازهای رایج دارد، به عنوان نمونه ساز تمبک به کار گرفته شده از جنس حلبی است که تفاوت های زیادی با ساز تمبک رایج دارد و از صدادهی جالب توجهی برخوردار است که می تواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

این آهنگساز در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به نحوه حضور گروه «ژی» در سی وسومین جشنواره موسیقی فجر عنوان کرد: چندی پیش بنا به دعوت آقای پیمان بزرگ نیا برای شرکت در جشنواره، علاقه مند شدیم که در این دوره نیز حضور پیدا کنیم. البته گروه «ژی» در دوره های قبلی جشنواره نیز حضور فعالی داشت بنابراین حضور ما در این دوره از جشنواره برای چندمین بار اتفاف افتاده که امیدوارم بتوانیم با برنامه پیش بینی شده اجرای قابل قبولی را به مخاطبان ارائه دهیم.

شهبازپور در پایان گفت: در این دوره از جشنواره بسیاری از گروه ها و هنرمندان موسیقی نواحی ایران حضور دارند که کارهای شان بسیار ارزشمند و قابل توجه است اما به دلیل اینکه پیش از اینها اطلاعات کمتری از آنها در رسانه ها منتشر شده بنابراین مخاطبان نیز با آنها آشنایی ندارند و حتی نمی دانند در همین جشنواره موسیقی فجر اجراهای ارزشمندی وجود دارد که می تواند برای آنها جذاب باشد، از این جهت تنها اتفاقی که می تواند موجب خوشحالی این گروه های مهجور شود تبلیغات بیشتر و گسترده تر است که امیدوارم چه در این دوره و چه در دوره های بعدی شکل پررنگ تری به خود بگیرد.

کنسرت گروه «ژی» به سرپرستی شاهین شهباز پور و خوانندگی صلاح خضری از کردستان ساعت ۲۱:۳۰ روز چهارشنبه ۲۰ دی در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی تهران میزبان تماشاگران سی و سومین جشنواره موسیقی فجر خواهد بود.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.