جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴

معرفی نمایش‌های جنبی جشنواره تئاتر فجر

معرفی نمایش‌های جنبی جشنواره سی‌و‌ششم تئاتر فجر

سینماپرس: در بخش خارج از صحنه سی‌وششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ۴۱ نمایش حضور دارند. مدیریت این بخش را حمید پورآذری برعهده دارد.

به گزارش سینماپرس، حوزه جنبی، یکی از شش قسمت تعریف شده در بخش خارج از صحنه (آف استیج) سی‌وششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر است. در این بخش نمایش‌هایی در حوزه اجراهای محیطی که با محوریت مکان در سال گذشته تولید و به اجرا پرداخته‌اند، به انتخاب دبیر جشنواره به نمایش گذاشته می‌شوند.

حوزه کاربردی، یکی از شش قسمت تعریف‌شده در بخش خارج از صحنه (آف استیج) سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است. در این بخش نمایش‌هایی در حوزه مسئولیت اجتماعی با تمرکز بر مسائل مهاجرین، سالمندان، معلولان، زندانیان، کودکان پیش فعال، اوتیسم، کودکان کار، روشندلان، ناشنوایان و... اجرا می‌شوند.

 بنابر این گزارش، بخش خارج از صحنه (آف استیج) شامل هرگونه اجرا در محیط آزاد و بیرون از فضاهای متعارف تئاتری با رویکرد تغییر در قراردادهای اجرایی، مکان اجرا و شکل ارتباط با مخاطب است.

در این بخش که مدیریت آن را حمید پورآذری به عهده دارد، ۴۱ نمایش حضور دارند که از میان آنها هفده نمایش در حوزه خیابانی، شش نمایش در حوزه کاربردی، شش نمایش در حوزه بین‌الملل، چهار نمایش در حوزه جنبی، چهار نمایش در حوزه مرور و چهار نمایش در حوزه میهمان انتخاب شده‌اند.

در متن پیش رو چهار اثر حوزه جنبی که از شهرهای تهران و یزد به جشنواره راه یافته‌اند، معرفی می‌شوند.

چهارراه

این نمایش به کارگردانی گلرخ نفیسی پرفورمنس شهری است که برای شرکت در این دوره از جشنواره انتخاب شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: چهارراه ولیعصر به گفته سازمان کنترل ترافیک تهران یکی از پر رفت و آمدترین نقاط شهر است. انبوه مردمی که از کنار هم می‌گذرند در هم تنیده می‌شوند و بعد از عبور از چهارراه ولیعصر چیزی از این چگالی سنگین را با خودشان در مترو و بی‌آرتی تا ایستگاه‌های بعدی می‌کشانند. حالا این چهارراه یک زیرزمین هم دارد. زیرگذری که رهگذران را در خودش می بلعد و از یکی از شش خروجی پیچیده تعبیه شده بیرون می‌دهد. «چهارراه» اثری در مورد چگالی این نقطه از شهر است. چگالی لایه‌های زمان، اشباحی از گذشته و سنگینی احتمالاتی که زیرگذر هر روز در خودش می‌بلعد و بیرون می‌دهد. علاقمندان به تماشای این اثر می توانند ساعت ۱۸:۳۰ روزهای بیست و هشتم و سی‌ام دی ماه و دوم، چهارم، هفتم و هشتم بهمن ماه به محوطه تئاتر شهر و ساعت ۱۱ هفتم بهمن ماه به باغ کتاب مراجعه کنند.

کتو

این نمایش پرفورمنس شهری است که نویسندگی، طراحی و کارگردانی آن را آندریا نوشاد برعهده داشته است. شبنم میرزایی، سارینا شاد، آندریا نوشاد، محسن هادی بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: کِتو یک افسانه هندی است که به موجب این افسانه، وقتی شخصی متولد می‌شود، اگر تحت تاثیر گروه قمری کتو قرار بگیرد، خصوصیات و ویژگی‌هایی در رفتار و شخصیت او بروز پیدا می‌کند که اجتناب ناپذیر است. یکی از این ویژگی‌ها خلأ دائمی و پرنشدنی است که فرد همیشه در درون خود حس می‌کند و ... علاقمندان برای تماشای این اثر می‌توانند، ساعت ۱۹ روزهای یکم، سوم، ششم و هشتم بهمن ماه به محوطه تئاتر شهر مراجعه کنند.

مو، گنج، چای تلخ پهلو

این نمایش به کارگردانی حامد مهری زاده یکی از نمایش‌های دیگری است که در این دوره برای حضور در جشنواره انتخاب شده است. حامد مهری‌زاده و ستار وزیری‌یزدی اجراگرانی هستند که در این نمایش که زمان آن نامحدود است، به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان این اثر آمده است: به مخاطبان چای تعارف می‌شود و اجراگر همپای قند خوردنشان قند برمی‌دارد و تا لبه مرض قند پیش می‌رود. اجراگر دیگری که دیابت دارد، شماره همراه مخاطب را نگه می‌دارد و تا پایان عمرش هر از گاهی با تکزنگی یادآوری‌اش می‌کند، تلخی حقیقی نهفته در قند پهلوی چای. علاقمندان برای تماشای این اثر می‌توانند، ساعت ۱۹ بیست و هشتم و سی‌ام دی ماه و ساعت ۱۸:۳۰ یکم، سوم و پنجم بهمن ماه و ساعت ۱۸ روزهای ششم و هشتم بهمن ماه به محوطه تئاتر شهر و ساعت ۱۶:۳۰ دوم و چهارم بهمن ماه به محوطه خانه هنرمندان و ساعت ۱۱ هشت بهمن ماه به باغ کتاب مراجعه کنند.

سرنخ

این نمایش به طراحی و کارگردانی محمدرضا دهقان تولید شده و در آن اجراگرانی همچون حسین سلطانی، امین پورعباسی، امین سیمیار، محمدحسن نادری، آزاده قُرشی، مطهره کاویانی، سپیده لاریجانی، فرشته مرعشی، مهان راد به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان این اثر آمده است: بی‌شک پلاسکو آخرین ساختمان فروریخته در ایران نخواهد بود و مردم همچنان شاهد اتفاقاتی از این دست خواهند بود. اجرا در انتهای خیابان جمهوری آغاز و در حوالی پلاسکو به پایان می‌رسد. علاقمندان برای تماشای این اثر می‌توانند ساعت ۱۸:۳۰ بیست و نهم دی ماه و ساعت ۱۹ چهارم و هفتم بهمن ماه به محوطه تئاتر شهر مراجعه کنند.

سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۸ دی لغایت ۹ بهمن ماه به دبیری فرهاد مهندس پور در هفت بخش تخصصی شهر تهران و برخی از مراکز استان ها برگزار می شود. امسال مدیر بخش خارج از صحنه حمید پورآذری است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.