یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸

بی توجهی جشنواره فجر به فیلم اولی ها/۳

لاجوردی: خودخواهی مدیران و واهمه از جوانان، باعث حذف بخش نگاه نو شده است/ شاهد پیرشدن سیستم فکری و مدیریتی در کشورمان هستیم

عباس لاجوردی در نشست خبری فیلم سینمایی«جشن تولد»

سینماپرس: عباس لاجوردی کارگردان سینما در پی حذف بخش «نگاه نو» در جشنواره فیلم فجر و بی توجهی به فیلم اولی ها در این رویداد سینمایی گفت: خودخواهی مدیران و واهمه آن ها از معطوف شدن توجهات به سمت جوانان، باعث حذف بخش مهم نگاه نو از جشنواره فیلم فجر شده است و گویا آقایان سیاست گذار و تصمیم گیر و مسئول فراموش کرده اند که خودشان هم روزی جوان بوده اند و کسی به آن ها اعتماد کرده که حالا به عنوان مسئول و مدیر در سینمای کشور حضور دارند.

کارگردان فیلم سینمایی «جشن تولد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تذکر بنده به مدیران و مسئولان این است که به یاد داشته باشند که خودشان تاریخ مصرف دارند و به هر حال روزی باید عرصه را به جوانان واگذار کنند پس بهتر است دست از خودخواهی ها و زیاده خواهی های شان برداند و کمی میدان را برای حضور جوانان مستعد و پرشور در سینمای کشور باز بگذارند.

وی سپس با تأکید بر اینکه مسئولان همواره شعار «جوانگرایی» سر می دهند اما در عمل جلوی جوانان ایستادگی می کنند اظهار داشت: این افراد باید بدانند که اگر به جوانان ابزار و امکانات لازم را بدهند و از آن ها حمایت ویژه داشته باشند در آینده ای نه چندان دور اتفاقات بسیار خوب و مثبتی در سینما و حوزه فرهنگ و هنر کشور رخ خواهد داد که به نفع همه کشور خواهد بود. گویا در کشور ما همه چیز برعکس است و به جای آنکه مدیران در پی کشف استعدادهای نهان جوانان باشند می خواهند آن ها را بایکوت کرده و گوشه نشین شان کنند!

لاجوردی خاطرنشان کرد: سینما نباید در اختیار برخی چهره های خاص باشد و از سوی دیگر عده کثیری از جوانان مستعد و توانمند گوشه خانه های شان بنشینند. استعدادهای درخشان جوانان مستعد و آینده دار سینما را نباید بیش از این با بی تدبیری و اعمال سلیقه های نادرست شخصی سوزاند. سینما برای عده محدودی نیست و هرکس که دغدغه و دانش ورود به سینما را داشته باشد باید بتواند استعداد خود را به ظهور برساند.

این سینماگر با بیان اینکه مسئولان سینمای کشور و سیاست گذاران جشنواره فیلم فجر نباید از یاد ببرند که فرماندهان نامدار ۸ سال دفاع مقدس همگی جزو جوانان ۲۰ تا ۳۵ ساله کشور بودند که جنگی را که در مقابل شان همه دنیا ایستاده بودند به بهترین شکل ممکن مدیریت کردند یادآور شد: اینک پس از گذشت سال ها از دوران دفاع مقدس در بسیاری از دانشگاه های نظامی دنیا بر اساس عملیات های فرماندهان جنگی ما تدریس می کنند؛ همه این ها به دلیل اعتمادی است که مسئولان آن روزگار به جوانان شایسته این مرز و بوم داشتند اما امروزه این اعتماد به جوانان در همه بخش ها از بین رفته است و ما شاهد پیرشدن سیستم فکری و مدیریتی در کشورمان هستیم.

وی تأکید کرد: حوزه فرهنگ هم امروزه نیاز به حضور جوانان پرشور دارد؛ مسئولان موظف هستند به جوانان اتکا و اعتماد کنند؛ آیا کسی تا همین ۲ سال قبل فکر می کرد که جوانان مستعدی مانند: «محمدحسین مهدویان» و «سعید روستایی» در سینمای کشور ظهور پیدا کنند؟ بنده خودم زمانی که برای نشریه روزانه جشنواره کنار این ۲ فیلمساز عزیز نشسته بودم و با آن ها عکس می گرفتم هرگز نمی دانستم که این ۲ جوان در آینده سینمای کشور چه نقش مهمی را ایفا خواهند کرد اما با آغاز جشنواره این ۲ سینماگر به عنوان «پدیده» معرفی شدند.

لاجوردی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: زمانی که پیشکسوتان و قدیمی های سینمای کشور مرتباً در حال تکرار کردن خودشان هستند و دیگر انرژی و انگیزه ای برای ساختن فیلم و رشد و ارتقای سینمای کشور ندارند باید سینما را به دست جوانان سپرد و از آن ها حمایت ویژه داشت؛ بنده خاطرم است زمانی که می خواستم فیلم «جشن تولد» را در سوریه بسازم کمتر کسی به من اعتماد داشت و هیچ فردی فکر نمی کرد که بنده بتوانم در بین داعشی ها و در سوریه این فیلم با این عظمت را بسازم و این عدم اعتماد اتفاقی دردآور برای بنده بود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.