یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۰

در دیدار اعضای صنف کارگری انیمیشن و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مطرح شد:

تلاش ما این است ارتباط گسترده‌تری با نهادها داشته باشیم

اعضای صنف کارگری انیمیشن

سینماپرس: اعضای هیات مدیره انجمن صنفی کارگری انیمیشن استان تهران خواستار تعامل بیشتر میان این انجمن صنفی و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی شدند.

به گزارش سینماپرس، امیر سحرخیز، علیرضا گلپایگانی، علی نوری اسکویی و معین صمدی در دیداری که با سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی داشتند خواسته‌های اولیه انجمن صنفی کارگری انیمیشن استان تهران را از این مرکز بیان کردند.

در ابتدای این جلسه که مرتضی رزاق‌کریمی قائم‌مقام و شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی مرکز هم در آن حضور داشتند، طباطبایی‌نژاد با اشاره به همزمانی آغاز کار انجمن صنفی انیمیشن با تغییر ساختار در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: شروع کار انجمن صنفی کارگری انیمیشن همراه با اتفاقات تازه‌ای که قرار است به زودی در حوزه انیمیشن رخ دهد از جمله معرفی معاونت انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ سینمای انیمیشن ما باشد.

وی تاکید کرد: اراده سازمان سینمایی بر این پایه است که انیمیشن واجد اهمیتی جدی است، لذا باید به سمت فضای جدی حمایت از سینمای انیمیشن حرکت کنیم.

طباطبایی‌نژاد گفت: در حال حاضر هم براساس داشته‌هایی که داریم فعالیت‌هایی انجام داده‌ایم و موفقیت‌هایمان در این حوزه گویای کیفیت آثارمان است. ما سالانه ۳۰ انیمیشن کوتاه هنری و ۲ اثر سینمایی را مورد حمایت مالی قرار می‌دهیم و اگر موفق به افزایش بودجه شویم، می‌توانیم این جریان را ارتقا بخشیم. به هر جهت امیدواریم با تغییر ساختار مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که این هفته اعلام می شود، بتوانیم هویت مستقلی برای حوزه انیمیشن این مرکز ایجاد کنیم.

وی در ادامه این نشست با بیان اینکه پیش از این هم مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همکاری‌هایی با صنوف مختلف داشته است، بیان کرد: از دوره مدیریت محمد آفریده که من قائم‌مقام بودم، شرطی را برای حمایت آثار انیمیشن به استثنای حمایت از پایان نامه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد در نظر گرفتیم تا طرح افرادی مورد پذیرش قرار بگیرد که عضو آسیفا بوده و یا سه نمونه کار قابل قبول به شورا ارایه بدهند. البته هنوز هم در آیین‌نامه ما این شرط وجود دارد و می‌توانیم این موارد را جدی‌تر دنبال کنیم، اما ترجیح می‌دهم که توقع صنف را هم از مرکز بدانم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ادامه داد: ممکن است برخی از صنوف فعالیت‌های جانبی داشته باشند از جمله دوره‌های دانش‌افزایی که ما حاضر هستیم هزینه‌های اجرایی آن را بپردازیم. به عنوان مثال سال گذشته انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند بحث انتخاب طرح برای تولید فیلم در شبکه‌های زد دی اف و آرته را در دستور کار داشت که ما هم به آن‌ها کمک کردیم.

طباطبایی‌نژاد اظهار کرد: سال آینده سومین همایش انیمیشن را به امید خدا و با همکاری جدی صنف شما برگزار خواهیم کرد البته این بخش را به معاونت جدید انیمیشن می‌سپاریم. همچنین فصلنامه انیمیشن هم با بضاعت موجود در مرکز منتشر می‌شود و می‌توانیم در این زمینه و با همکاری شما به مدارج بالاتری برسیم.

وی بیان کرد: گاهی تصور ما این است که صنف فضایی برای تامین امنیت شغلی است در حالی که این نهاد در ذات خود ماهیتی فرهنگی دارد و مجموعه‌ای از امور فرهنگی به آن مربوط می‌شود. دوام و بقای مجموعه‌هایی چون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، کاملاً به فعالیت صنوف و فعالان آن حوزه بازمی‌گردد. در واقع حضور ما بدون وجود صنوف بی‌معنا خواهد بود. به همین دلیل حیات مرتبطی میان ما و صنوف وجود دارد.

در ادامه علیرضا گلپایگانی گفت: شرایط اجتماعی و قوانین کشور موجب شده یک واحد فرهنگی و اقتصادی زیر پوشش وزارت کار برود و براساس قوانین آن عمل کند؛ هرچند که تمامی دست‌اندرکاران صنف ما کار فرهنگی انجام می‌دهند.

علی نوری اسکویی هم با بیان اینکه می‌توان در برنامه‌های بلندمدت‌تر به برخی خواسته‌های صنف رسیدگی کرد، افزود: نکته مهمی که می‌توان در زمانی کوتاه‌ مدت‌تر به آن توجه کرد این است که شاید برخی نهادها چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نگاه حمایتی به حوزه انیمیشن به راحتی به برخی آثار سینمایی پروانه ساخت می‌دهند در حالی که این می‌تواند یک آسیب محسوب شود. گاهی ما با برخی آثار سینمایی انیمیشن مواجه می‌شویم که حداقل‌ها را رعایت نکرده‌اند. ما می‌خواهیم مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی وساطت کند و برنامه‌ریزی مشترکی داشته باشیم تا آثاری که خواهان پروانه ساخت هستند از سوی شورایی مورد بررسی قرار بگیرند و سوابق کارگردان و تهیه‌کننده آن ارزیابی شود. صنف هم می‌تواند پیشنهادات خوبی در زمینه ساخت چنین آثاری داشته باشد.

گلپایگانی هم درباره این موضوع تاکید کرد: متاسفانه حمایت را به این شکل دیدند که به هر کسی پروانه نمایش یا ساخت دهند تا انیمیشن پیشرفت کند در حالی که این درست نیست و ممکن است آمار اکران انیمیشن افزایش یابد، ولی ما با ریزش مخاطب رو به‌ رو می‌شویم. بزرگ‌ترین نقیصه سینمای انیمیشن این است که نتوانسته روی استقلال مالی خود حساب کند و در تامین بودجه‌ خود از طریق فروش ناتوان است. به همین دلیل به ناچار از بودجه‌های دولتی ارتزاق می‌کند، اما باید این حمایت‌ها کارشناسی شده باشد. در حال حاضر ۲۰ فیلم سینمایی انیمیشن در مرحله تولید است که برخی از آنها حتی در شبکه نمایش خانگی هم قابل عرضه نیستند. صنف ما فرهنگی است و کارشناسان فرهنگی بسیاری در آن حضور دارند که می‌توان از این افراد کمک گرفت. مسلماً انتظارات صنف انیمیشن را طی جمع‌بندی‌هایی در آینده اعلام خواهیم کرد.

طباطبایی‌نژاد هم درباره اکران انیمیشن‌های سینمایی توضیح داد: من هم پیش از این با ابراهیم داروغه‌زاده گفتگویی داشتم و توضیح دادم که اگر در آغاز اکران‌های سینمایی با نمایش آثاری نه چندان با کیفیت موجب نارضایتی مخاطب شویم، هیچگاه موفق به جذب تماشاگر دایمی سینمای انیمیشن نخواهیم شد.

امیر سحرخیز هم با تاکید بر این که تغییر ساختار در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اتفاق خوبی است، تصریح کرد: ما هم دوست داریم توقعات میان ما و مرکز ۲ طرفه باشد. شاید گاهی مرکز نیاز به مشورت فکری داشته باشد و ما بتوانیم در این زمینه کمکی ارایه دهیم. تلاش ما این است که ارتباط گسترده‌تری با نهادها به ویژه مرکز گسترش داشته باشیم. ما به شدت در زمینه‌ فرهنگی حساس هستیم و به این موضوع هم فکر کرده‌ایم که به اعضا آموزش‌هایی درباره اخلاق حرفه‌ای بدهیم و قصد داریم پادکست‌های هفتگی آموزشی تولید کنیم و به آموزش‌های حرفه‌ای بپردازیم.

وی ادامه داد: ما در حوزه انیمیشن دورهمی‌های چندانی نداریم و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی می‌تواند پایگاهی برای این مهم باشد تا انیماتورها بیشتر با یکدیگر در ارتباط باشند.

در این زمینه طباطبایی‌نژاد توضیح داد که تجربه اکران هفتگی انیمیشن در این مرکز چندان موفق نبود و امیدواریم با همراهی دوستان بتوانیم چاره‌ای برای برگزاری مطلوب این جلسات بیاندیشیم.

معین صمدی هم با بیان اینکه قصد دارند در انجمن صنفی انیمیشن به تعرفه‌ای مشخص برای اعضا دست یابند، اظهار کرد: ما می‌خواهیم با استفاده از کارشناسان خود در حوزه‌های مختلف فیلمنامه، کارگردانی و... درآمد سالانه‌ای را برای یک انیماتور در نظر بگیریم تا دستمزدها واقعی‌تر شود، ارزشی به تحقیق داده شود و فرد دغدغه‌ هزینه‌های زندگی‌اش را نداشته باشد. امیدواریم مرکز هم در این زمینه با ما همراهی کند و براساس این تعرفه‌ها به عقد قرارداد بپردازد.

مدیرعامل مرکز گسترش در پایان عنوان کرد: نقطه آغاز این حرکت در صنف است تا اگر پیشنهادی به کارفرمایان می‌دهد، قابل اجرا هم باشد. شورای ما هزینه‌ها را برآورد می‌کند و طبیعی است که اگر تعرفه‌ها مشخص شود، کار برای شورا راحت‌تر خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.