سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴

بی توجهی جشنواره فجر به فیلم اولی ها/۵

غذبانی: جشنواره فیلم فجر طی سال های اخیر سیاست گذاری درستی نداشته است/ فیلم اولی ها از برخی سینماگران مورد حمایت مدیران جلوترند!

داریوش غذبانی-سینما روایت

سینماپرس: داریوش غذبانی کارگردان سینما و تلویزیون در پی حذف بخش «نگاه نو» در جشنواره فیلم فجر و بی توجهی به فیلم اولی ها در این رویداد سینمایی گفت: جشنواره فیلم فجر طی سال های اخیر سیاست گذاری و تعریف درستی نداشته است و همین مسأله بی توجهی به فیلم اولی ها و حذف یکباره، غیرکارشناسی و بی دلیل بخش «نگاه نو» خود گواه این مدعا است!

کارگردان فیلم سینمایی «خماری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نکته ای که بسیار حائز اهمیت است اینکه فیلم اولی ها همواره ثابت کرده اند که با آثارشان بروزشان از برخی سینماگران مورد حمایت مدیران بسیار جلوتر هستند اما مدیران سینمایی گویا تنها در پی «نام» ها و عناوین هستند و به همین علت هم به جای آنکه توجه شان به سمت جوانان معطوف باشد به سمت فیلمسازانی معطوف است که تنها نام و عنوان دارند و اینکه کیفیت کار آن ها خوب است یا بد اصلاً برای مدیران مهم نیست!

وی ادامه داد: جوانان مستعد و خلاق همواره در سینمای ایران ثابت کرده اند که با قدرت و درایت و جذابیت و دانش و هوشمندی مبادرت به فیلمسازی می کنند و از این رو باید از آن ها حمایت های ویژه شود اما متأسفانه به دلیل آنکه جشنواره فیلم فجر هیچ گاه ثبات درستی ندارد و دبیران آن مرتباً در حال عوض شدن هستند و هر دبیری بر اساس سلیقه شخصی اش برنامه ها و سیاست های جشنواره را عوض می کند، جوانان به حال خود رها شده اند و کسی در سینما به فکر آن ها نیست.

غذبانی با بیان اینکه ما باید از خودمان این سوأل را بپرسیم که چرا «مهدویان» ها و «روستایی» ها در جشنواره فیلم فجر اوج می گیرند اما بسیاری از فیلمسازان بنام و مطرح آثارشان هیچ مخاطبی را اغنا نمی کند اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی در سینمای کشور ما این است که قدیمی های سینما در پی آن نیستند که خود را بروز کنند و بر اساس نیازهای روز سینما مبادرت به فیلمسازی کنند و همچنان در دهه ها قبل مانده اند و به همین علت هم فیلم های شان اغلب دچار شکست شدید می شود اما جوانان اوج می گیرند چرا که قبلاً هنگام ساخت فیلم های کوتاه شان تجارب زیادی کسب کرده اند، فیلم های روز دنیا را می بینند و با تکنیک های روز دنیا آشنایی دارند و قواعد استاندارد سینمایی را به خوبی می شناسند.

این سینماگر در همین راستا افزود: پس ما باید به این نتیجه برسیم که سینما را نباید با عرصه های دیگر اشتباه بگیریم و فکر کنیم که هنرهفتم تنها جایی برای حضور پیشکسوتان است. ما باید به فکر این باشیم که فیلم های ناب و آثار درخشان در سینما تولید شوند و در مهمترین جشنواره سینمایی کشور مورد ارزیابی قرار بگیرند. مسئولان بهتر است با درایت و عقلانیت به جای آنکه مرتباً در حال سنگ اندازی جلوی پای جوانان هستند و آن ها را از سینما کنار می گذارند یک بار همت به خرج داده و پیشکسوتانی که فیلم های بسیار ضعیف دارند را کنار بگذارند.

وی در پاسخ به این سوأل که آیا به عقیده شما سیستم مدیریت سینمای کشور از جوانان هراس دارد گفت: بله مدیران سینمایی به شدت از جوانان می ترسند چون جوانان بروز هستند و مدیران می ترسند که این جوانان آن ها را از گردونه کنار بزنند. از سوی دیگر برخی از فیلمسازان قدیمی هم همواره مانعی برای دیده شدن جوانان محسوب می شوند.

غذبانی در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: امثال آقای کیمیایی فیلمسازان خوبی هستند و آثار بسیار درخشانی برای سینمای این کشور ساخته اند اما آیا فیلم های اخیرشان هم همچون آثار درخشان شان است؟ قطعاً اینطور نیست و به همین علت فیلم های شان در گیشه دچار شکست می شود و مورد توجه منتقدان سینما نیز قرار نمی گیرد پس بهتر است به جای توجه داشتن به این قبیل فیلمسازان کمی هم به فیلمسازان جوان بها بدهیم و آن ها را برای آینده سینمای کشور از همین حالا پرورش بدهیم.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: مسئولان نباید به دلیل تعارفات شخصی شان با برخی فیلمسازان فیلم های کهنه آن ها را پررنگ کنند و با حضور این قبیل فیلم ها در جشنواره جا را برای حضور استعدادهای درخشان در سینمای کشور تنگ کنند.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۶/۱۱/۱۰ - ۱۵:۲۰
    0 0
    مدیریت سینمای ایران در دل دولت لکه ننگ است

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.