دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۲

نگاهی به تعدادی از آثار بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر

نمایش «سفر به یک فلات چین خورده»

سینماپرس: دوره سی و ششم جشنواره جهانی تئاتر فجر مانند ادوار گذشته میزبان نمایش هایی از کشورهای مختلف است که از جمله آنها می توان به نمایش های «جزا»، «سفر به یک فلات چین خورده» و «ملانکولی» اشاره کرد.

به گزارش سینماپرس، جشنواره ۳۶ تئاتر فجر همانند دوره‌های اخیر میزبان کارهایی از دیگر کشورهای جهان است. در این خبر به معرفی چند نمایش این بخش اشاره می‌شود.

جزا از آذربایجان

 نمایش جزا قصه زنی است که در دوره‌ای حساس از زندگی‌اش عاشق می‌شود. او از جان گذشته و درمانده است؛ ولی امید به شروع یک زندگی جدید او را سر پا نگه می‌دارد. او آماده است تا همه چیز را، از فرزندان کوچکش گرفته تا همسر و خانواده و مسئولیت‌هایش را فراموش کند. هنگامی که انسانی جهان واقع را فراموش می‌کند آنجا آغاز فاجعه است. امید کلید دستیابی به فرداها است، هر چند که با سایه‌های مرگ مورد تعقیب قرار گرفته باشد. و هنگامی که امید بمیرد، اتفاق وحشتناکی می‌افتد. زن نمایش، چه جزایی برای خودش انتخاب خواهد کرد؟

مهربان علی‌اکبرزاده از سی سال پیش کار تئاتر و سینما را شروع کرده است. آثار این کارگردان زن اغلب به مسائل اجتماعی و حوزه زنان مرتبط است. او نزدیک به ۱۵ نمایش و بیش از ۳۰ فیلمنامه در کارنامه خود دارد.

نمایش «جزا»   اول و دوم بهمن‌ماه ساعت ۱۶، در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر، به مدت ۶۰ دقیقه به صحنه می‌رود.

«سفر به یک فلات چین خورده» از کشور برزیل

 این نمایش تحت تأثیر تحقیقات و پژوهش‌های راشل کارلسون، ‌ روزنامه نگار درباره اثرات  مرگبار یک آفت‌کش در یک مکان پرورش پرندگان است. سفر به یک فلات چین‌خورده مخاطبش را به سفری در نقشه جهان دعوت می‌کند. نقشه‌ای که روی زمین تماشاخانه شبیه‌سازی شده است و مخاطب می‌تواند از یک پرسپکتیو هوایی، هولناک‌ترین فاجعه محیط‌زیستی را که بشر در ۱۰۰ سال اخیر رقم زده است مشاهده کند.

گوستاوو سیریاکو اجراگر و کورئوگرافر اهل ریودوژانیرو است که فعالیت‌های بین‌المللی زیادی در کشورهای مختلف اروپایی، آمریکای لاتین، خاورمیانه و ... داشته است.

نمایش «سفر به یک فلات چین‌خورده»   ۵ و ۶ بهمن‌ماه ساعت ۱۵ در پلاتو اجرای مجموعه تئاترشهر، به مدت ۴۰ دقیقه به صحنه می‌رود.

«ملانکولی» از کشور فرانسه

 گروهی از هنرمندان موسیقی هاردراک در یک ماشین سیتروئن AX  متوقف در میانه یک چشم‌انداز برقی چیپس سیب‌زمینی می‌خورند... فیلیپ کن با اصول بازی دومینو پیش می‌رود: آخرین صحنه از شو، صحنه اول بعدی را به نمایش می‌گذارد و زمینه وسیعی را برای افکار فراهم می‌کند. این نمایش در سال ۲۰۰۸ ساخته شده و اجراهای متعددی را پشت سر گذاشته است.

فیلیپ کن تحصیلکرده هنرهای تجسمی است. او طی ده سال مجموعه‌ای را برای تئاتر، اپرا و نمایشگاه طراحی کرد و در سال ۲۰۰۳ کمپانی ویواریوم استودیو را تأسیس و اولین نمایش خود را با عنوان «خستگی بال» کارگردانی کرد. کن جوامع مختلف را زیر میکروسکوپ قرار می‌دهد و به رابطه میان بشر و طبیعت می‌پردازد. از دیگر نمایش‌های او می‌توان به تجربیات، از طبیعت، بیگ‌بنگ، ‌ روز بعد و... اشاره کرد. او از سال ۲۰۱۴ مدیرعامل مرکز نمایش ملی Nanterre-Amandiers شد.

نمایش «ملانکولی»   ۶، ۷ و ۸ بهمن‌ماه ساعت ۱۹ در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.