دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴

در برنامه «مهمانخانه» مطرح شد؛

باید از بهم‌ریختگی فضای فعلی آمریکا استفاده کرد/ در مستند سازی نگاه بین المللی نداریم

 نادر طالب زاده در برنامه «مهمانخانه»

سینماپرس: نادر طالب زاده مستند ساز و فعال رسانه‌ با حضور در برنامه «مهمانخانه» شبکه چهار از خاطراتش در حوزه مستند سازی و دغدغه هایش در این حوزه صحبت کرد.

به گزارش سینماپرس، برنامه «مهمانخانه» ظهر روز یکشنبه ۲۴ دی ماه، میزبان نادر طالب‌زاده و محسن برمهانی دو مستند ساز و فعال رسانه‌ای در عرصه بین المللی بود.

در ابتدای برنامه طالب زاده درباره حضور جوان ها در عرصه مستند سازی گفت: این اواخر توفیق تدریس برای جوان‌هایی را داشتم که در رشته‌های مختلف تحصیل می‌کنند، آنها خیلی پیشرفت کرده‌اند کارهایشان در جشنواره عمار نشانگر این قضیه است به طور مثال فیلم «تَلکه» با موضوع رشوه و «زمستان یورت» با موضوع فاجعه معدن ذغال سنگ از جمله کارهایی است که جوانان ساخته‌اند و از این بابت خیلی خوشحالم که نسل جدیدی از مستندسازان آمده‌اند.

وی افزود: تلویزیون باید از این استعدادها استفاده بهینه کند.  در نگاه اول شاید نتوان آنها را نشان داد ولی باید با آنها نشست بگذاریم، شبکه افق و شبکه مستند برخی از این کارها را پخش کرده‌اند ولی تمامی شبکه ها باید وارد این حوزه بشوند و این فرهنگ نقد را می توان از طریق مستندسازی جوان ایجاد کرد.

طالب زاده به خاطرات سی ساله خود در حوزه مستند سازی اشاره کرد و افزود: در طی این سی و چند سال کارهای مختلفی انجام داده‌ام، اولین کاری که در جمهوری اسلامی توفیق انجام آن را داشتم، پنج ماه بعد از تسخیر لانه جاسوسی بود و شاید بتوان گفت اولین فیلم جنگ نرم بود.

وی به همکاری‌اش با شهید آوینی اشاره کرد و افزود: در دو کار مستند توفیق همکاری با شهید آوینی را داشتم. ۲۵ سال پیش کاری را ساختم با نام  «ساعت ۲۵» که موضوع آن فروپاشی آمریکا بود  و شهید آوینی این اسم را برای آن انتخاب کرد.

طالب زاده در پاسخ به این سوال مدرس که آیا فرهنگ غرب که در حوزه های مختلف آن را  نقد می کنیم همچون گذشته است و چگونه باید با چنین جریانی روبه رو شویم گفت: فرهنگ و تمدن غرب رو به افول است. آن زمان که در آمریکا دانشجو بودم، تلویزیون آمریکا اجازه استفاده از کلمات رکیک و زشت را نداشت. قبل از انقلاب در تمدن غرب چیزی به نام آزادی جنسی و هم جنس گرایی نبود. اما بعد از انقلاب اسلامی و اعلام روز قدس، امام خمینی (ره) همه چیز را در غرب بر هم می ریزد و آنها برای مقابله آزادی جنسی را به عنوان یک قانون بیان می کنند.

طالب زاده گفت: غرب تکنولوژی دارد ولی همان تکنولوژی زمین را آلوده کرده است و علم آنها علم اَبتری است چرا که هدف آنها سودجویی می باشد. صد سال پیش زمین جای سالم تری بود. صنعت آنها زیر سوال است، آدم های فهمیده دنبال یک راه نجات هستند. ما در این مدت ۳۰ درصد از اهداف امام را به انجام رسانده ایم و ۷۰ درصد آن مغفول مانده است و باید تلاش خود را بیشتر کنیم. البته همین میزان هم همه چیز را در غرب به هم ریخته است.

وی در ادامه گفت: کنفرانسی  را در اربعین با همکاری سازمان اوج  برگزار کردیم که در آن مشاور پوتین در روسیه، خانم «سینتیا مک کینی» نماینده چهار دوره کنگره آمریکا که یک بانوی انقلابی است و عده زیادی از فرگوسن‌های اهل امریکا در این کنفرانس حضور داشتند. در واقع این یک تمرین است که اربعین می تواند یک محفل بین المللی باشد و باید از شرق و غرب نظرات خود را بیان کنند. لذا ما باید در ارائه فعال باشیم و به فکر بین المللی کردن تبلیغ اسلام باشیم.

این مستند ساز گفت: وقتی الکساندر دوگین می‌گوید اربعین راهی است به آخرالزمان و این حرف وی در سرتاسر جهان پخش می‌شود که ما ارتودکس‌های مسیحی منتظر ظهور حضرت مسیح و امام زمان هستیم پس ما موظفیم که جسور تر باشیم و تبلیغ کنیم.

طالب زاده یکی از راه‌های تبلیغ را مشارکت با مستند سازان جهانی عنوان کرد و افزود: کمتر مسئولین فرهنگی و رسانه ای همدیگر را می بینند تا با هم یک طوفان فکری داشته باشند که این خود ضرر است. تعدادی از بچه های لبنان در حال نوشتن فیلم های داستانی هستند تا از تجربیات مستقیم خودشون از جنگ در سوریه و لبنان بگویند و این قصه را برای تمام دنیا تعریف می کنند تا همه بدانند چه خبر است. ما نیز به عنوان یک ایرانی نیز باید این کار را انجام بدهیم و آموزش و تولید را بالا ببریم.

وی ادامه داد: نفوذ ایران در دنیا زیاد است و ما در بخش فرهنگی باید ابتکار عمل را بالا ببریم و همه با هم کار کنیم. ما زمان زیادی را از دست دادیم و در این فرصت کم باید میانبر بزنیم. در حال حاضر آمریکا بهم ریخته است و کسی رئیس جمهور آن است که مسبب هرج و مرج بسیاری در کشورش شده و ما باید از این فرصت به درستی استفاده کنیم.

طالب زاده در پاسخ به سوال مدرس که آیا نگاه مردم غرب به ما، همین نگاهی است که در کلیت به غرب داریم گفت: اتفاق خوبی که در کشور افتاده این است که صنعت توریسم در ایران گسترش پیدا کرده  و راحت تر می توانند به ایران سفر کنند. اما مشکل این است که ما  قوانین مان عقب است خیلی ها خواهان تدریس در ایران هستند اما ما اقدام نمی کنیم. می توانیم دانشگاهی تاسیس کنیم و در آن از ۵۰ استاد برجسته غربی دعوت کنیم، بارها پیشنهاد داده ایم ولی انجام نشده چون قانون پناهندگی نداریم. قوانین مهاجرت ما برای ۱۰۰ سال پیش است. این ها باید به روز شود. پناهندگی از قدرت های نرم یک کشور محسوب می شود. ما باید برای اساتیدی که می خواهند به ایران بیایند محافل آموزش عالی درست کنیم.

وی افزود: اکنون ایران بعد از چهل سال این ظرفیت را دارد چرا استفاده نمی کنیم جرا جوان‌های باهوشمان را محروم می‌کنیم بعضی از این اساتید رویت کردنی هستند و باید سرکلاسشان نشست از زمان برنامه «راز» تاکنون من این حرف را می زنم اما متاسفانه اثری ندارد.

طالب زاده با انتقاد از مدیریت داخلی گفت: برای والیبال و فوتبال مربی از ایتالیا و خارج می آوریم اما برای کارخانه هایمان نمی توانیم یک مدیر از چین و کره بیاوریم نمی‌گوییم از آلمان بیاورید. کسی را بیاورید که بلد است، می ایستد و کار می‌کند. چرا این انقلاب را نمی‌کنیم کشور ایران ثروتمند است نباید در چیزهای ساده بمانیم. افراد کاربلدی بودند که به خارج از ایران رفتند در صورتی که وظیفه ملی آنها بود که بعد از آموزش برگردند و به کشورشان خدمت کنند.

طالب زاده با تاکید بر آوردن مدیریت صنعتی و کشاورزی از شرق و غرب به ایران افزود: ایران یک موقعیت استثنایی دارد ایران مانند پرنده بزرگی است، سمت یک عقاب تیرخورده نمی توان رفت، ایران آن هیبت را دارد. تیرنخورده ولی مدام می زنند و تحریم می کنند تا خسته شود.

نادر طالب زاده یادآور شد: ما در عرصه بین المللی خیلی کارها می توانستیم انجام بدهیم. همه چیز تا ابد منتظر ما نمی ماند. ایران موقعیت خوبی دارد همه با هم طوفان فکری بکنیم و برای آینده طراحی بهتری انجام بدهیم.

در این گفتگوی تلویزیونی که محسن برمهانی مستند ساز و فعال رسانه ای نیز حضور داشت به شاگردی خود نزد استاد طالب زاده اشاره کرد و گفت: من دانشجوی دانشکده صدا و سیما بودم و از آن موقع تا به حال توفیق شاگردی خدمت استاد طالب زاده را دارم.

وی در ادامه به معرفی طالب زاده پرداخت و گفت: اجازه می خوام حاج نادر را معرفی بکنم. کسی که فرزند یک تیمسار ارتش زمان شاه است و این تیمسار توسط شاه به خاطر نگاهی که داشته برکنار می شود. حاج نادر شخصیت ویژه ای هستند، کسی که در آمریکا زندگی کرده و بعد از انقلاب به ایران باز می گردند.

برمهانی گفت: آقای طالب زاده  زمانی که «خنجر و شقایق» را تولید می کنند پیشنهاد می‌شود که یک نفر عامل کشتار را به قتل برسانند، و ایشان اعلام آمادگی می‌کنند و گویا مقام معظم رهبری مخالفت می کنند. کسی که برای مستند سازی حاضر است با ظلم و استکبار مبارزه کند. ما همچین آقای طالب زاده ای داریم که باید قدرش را بدانیم. ما از ایشان بهره های زیادی برده ایم بچه‌هایی که معروف هستند به جبهه فرهنگی انقلاب و بسیاری از آنها بی نام و نشان هستند.

برمهانی در جواب مدرس که در حوزه مستند سازی چه کاری انجام داده‌اید تا چهره واقعی داعش را به دنیا نشان بدهید گفت: به یک نقطه ضعف در مستند سازی اشاره می‌کنم و آن این است که نگاه بین المللی نداریم. حرف های بسیاری داریم ولی مستندسازان ما هنوز نیاموخته‌اند که چگونه با زبان بین المللی حرفشان را بگویند. چقدر حاج نادر موثر بوده است تا به تدریج مستندسازان این نگاه را پیدا کنند. به طور مثال شبکه پرس تی وی در زمان تاسیس از ایشان دعوت می‌کند تا به تیم تولید کمک کند و خودشان شش ماه به آمریکا سفر کردند تا این آموزش ها داده شود.

برمهانی در ادامه گفت: ما این ویژگی بین المللی را در حوزه مستند نداریم و اگر داریم خیلی کم است اما تلاشمان را می کنیم تا در حوزه تشکیلاتی و آموزش برای مستندسازان این نگاه را ترویج دهیم تا کارهایی که تولید می شود قابلیت نشر بین المللی داشته باشد. جاهایی مثل همین سازمان اوج و تقدیر ازحاج نادرها باعث می شود تا ما آنها را فراموش نکنیم. به طور مثال کار اخیر ابراهیم حاتمی کیا با نام «به وقت شام» یک کار بین المللی است که زبان اصلی فیلم انگلیسی و عربی است و برای مخاطبان داخلی باید دوبله شود. اما اعتراف می کنم که در این زمینه عقب هستیم.

«مهمانخانه» با رویکرد سبک زندگی ایرانی، اسلامی به تهیه کنندگی سید محمدرضا ضرغامی از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴:۳۰ تا ساعت ۱۶ به روی آنتن شبکه چهار سیما رود.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.