دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳

«به وقت شام» کار پرزحمتی بود/ تمام لوکیشن‌های «امپراطور جهنم» ساخته شد

به وقت شام

خبرگزاری فارس: بابک پناهی طراح صحنه دو فیلم «امپراطور جهنم» و «به وقت شام» گفت: تجربه کارکردن با حاتمی‌کیا بی‌نظیری است، تجربه کار با حاتمی‌کیا را نمی‌توان وصف کرد، نگاهم به سینما تغییر کرد.

 بابک پناهی طراح صحنه فعال سینما  امسال علاوه بر حضور در فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» ساخته پرویز شیخ طادی و «به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا در یک کار فیلم اولی با موضوع اجتماعی - دفاع مقدس فعالیت دارد. پناهی در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر با دو فیلم که موضوع هر دو داعش و فعالیت تکفیری‌ها است حضور دارد. هریک از این آثار شرایط و مختصات خاص خود را دارند.

بابک پناهی که حضور در فیلم‌های مختلف از جمله «گیرنده»، «شکارچی شنبه»، «فرشتگان قصاب»، «به تهران خوش آمدید»، «پشت پرده مه» و ... را در کارنامه خود به ثبت رسانده است درباره فعالیت در دو فیلم که در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر حاضر هستند توضیح داد: بعد از اتمام فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» به فاصله یک ماه مشغول کار در فیلم «به وقت شام» شدم. بعد از اتمام «به وقت شام» فیلمنامه یک کار اجتماعی با پس زمینه جنگ مرا درگیر کرد. مشغول پیش تولید در این فیلم هستم. فیلمنامه فیلم مرا به شدت درگیر کرد، البته دو فیلمنامه دیگر سینمایی هم به من پیشنهاد شد که ترجیح دادم در این کار همکاری داشته باشم.  

شانس حضور در فیلم‌هایی که فضای متفاوت دارند

وی درباره همکاری‌اش در  «امپراطور جهنم» توضیح داد: یکی از شانس‌های زندگی کاری من این است که در پرونده کاری‌ام چندین فیلم بود که وقایع آن در خارج از کشور اتفاق می افتد و باید در خارج از ایران کار می‌کردم و یا باید آن فضا را در ایران بازسازی می‌کردم. به طور مثال فیلم  «سی و سه روز» ساخته آقای شورجه سختی‌های خودش را داشت برای این فیلم باید در یک کشور دیگر دکورهای خاص می‌ساختیم به گونه‌ای که باید آن فضا کار را باورپذیر کند.   در این کار از بومیان منطقه و افرادی که درگیر بودند نظر می خواستم و نظرات آنها برایم در مورد فضاسازی و معماری کار مهم بود.  

طراح صحنه «گیرنده» در ادامه گفت: در فیلم «شکارچی شنبه»به دلیل ملاحظاتی اکثر صحنه‌های فیلم در ایران فیلمبرداری شد و تمام فضای فیلم در ایران بازسازی شد و  به قدری باورپذیر بود که در طول فیلم مخاطب با کار ارتباط برقرار می کند زیرا همه بازسازی‌ها با جزئیات انجام شد.

نقش جلوه‌های ویژه بصری در «امپراطور جهنم»

پناهی درباره تفاوت فضاسازی در «شکارچی شنبه» و «امپراطور جهنم» گفت: در فضاسازی فیلم «شکارچی شنبه» جلوه های ویژه بصری اصلا کمک نکرد و صحنه ها کاملاً و در اندازه‌های واقعی دکورسازی شد. اما در «امپراطور جهنم» جلوه‌های ویژه بصری به کمک طراحی صحنه آمد. در بخشی از فیلم یکی از شهرهای ساحلی فرانسه مد نظر است که با  کمک تروکاژ این شهر آماده شد.   در این کار من با ناظرفصیحی طراح جلوه‌های ویژه هماهنگ بودیم زیرا در این نوع کارها جلوه های ویژه بصری و طراحی صحنه  لازم و ملزوم هم هستند و یکدیگر را کامل می‌کنند.

تمام لوکیشن‌های «امپراطور جهنم» ساخته شد

وی درباره ساخت و ساز در «امپراطور جهنم» گفت:ما تقریباً تمام لوکیشن‌ها را ساختیم. یک بخشی از فضای داخلی سفارت اسرائیل و رستوران را در محلی که  بازسازی کردیم جلوی دوربین بردیم. قبرستان، کنیسه یهودی‌ها، مسجد مسلمانان، تونل‌های زیرزمینی، طویله، کاخ سفارت عربستان و... حتی  لوکیشن هایی که به لحاظ تایم شاید  چند ثانیه  دیده می‌شود، ساخته شد. «امپراطور جهنم» تجربه جدیدی بود که کمتر از دوماه باید چالش‌ها و مسایل مختلف فیلم را یکی یکی حل می‌کردیم.  

هماهنگی با طراحان جلوه‌های ویژه بصری

طراح صحنه فیلم «خدا نزدیک است» درباره کار با طراحان جلوه‌های ویژه بصری گفت: کار ویژوال افکت در ایران کار جوانی است اما دوستان بسیار با استعدادی در این حوزه فعال هستند از جمله آقای ناظرفصیحی و آقای اسلامی. ما در «امپراطور جهنم» در زمان پیش تولید با فرید مفصل بحث کردیم و به این نتیجه رسیدیم که بخش‌هایی را در اندازه‌های کوچک تر ما بسازیم و بقیه را دوستان آماده کنند. به طور مثال در  بخش های زیر آب با همکاری با آقای ناظرفصیحی بخش‌هایی را آماده کردیم و زیر آب دکور زدیم و بخش‌هایی را ویژال افکت آماده کردند.   هم در پیش تولید و هم در تولید کار،   دائم با هم صحبت می‌کردیم و چالش داشتیم.  

تجربه کار با «حاتمی‌کیا» بی‌نظیر است

وی درباره فعالیتش در فیلم «به وقت شام» گفت: خوش شانس بودم که در کار «امپراطور جهنم» و  «به وقت شام» حضور داشتم.  تجربه کار کردن  با حاتمی کیا بی نظیری است. من سالهاست که کار می‌کنم اما  تجربه کار با حاتمی کیا یک چیز دیگر است و نمی‌توان آن را وصف کرد. نگاهم به سینما تغییر کرد وقتی با ایشان کار کردم. ایشان کارگردان مسلط و خوبی هستند و  روش کار ایشان برای من عجیب بود.  

«به وقت شام» کار پرزحمتی بود 

پناهی درباره طراحی صحنه در «به وقت شام» گفت: کار «به وقت شام» پرزحمت بود، خیلی از دکورها ساخته شد. بخش اعظم فیلم در هواپیما می‌گذرد ما از یک هواپیمایی که زمین گیر بود و استفاده نمی‌شد، برای فیلم استفاده کردیم اما حدود ۲۵ روز  وقت صرف کردیم تا هواپیما را  برای کار آماده کردیم و هواپیما را تصویری کردیم. هواپیما انبار قطعه شده بود و دو یا سه هفته طول کشید تا قطعات را دوباره روی آن بستند تا هواپیما به شکل اولیه بازگردد.  

سفر به پالمیرا بلافاصله بعد از آزادسازی

وی درباره ساخت و سازها در «به وقت شام» گفت: علاوه بر ساخت دکور، فیلم یک‌ سری فضاسازی‌های مختلف دارد برای این که بتوانیم به فضای پالمیرا نزدیک شویم من به همراه آقای خزاعی و خوشبخت به آن منطقه که کمتر از دوهفته بود از داعش بازپس گرفته شده بود، سفر کردیم تا واقعیت منطقه را لمس کنیم و بتوانیم فضا را به درستی آماده کنیم.   دکور پالمیرا را در ابعاد عظیم ساختیم و افرادی که منطقه را دیده بودند از جمله آقای حاتمی‌کیا آن را تایید کردند.  

وی درباره همکاری با هادی اسلامی طراح جلوه های ویژه بصری این فیلم گفت: با ایشان هم همکاری خوبی داشتم و در جاهایی آقای اسلامی باور نمی‌کرد من با ایشان اینقدر هماهنگ باشم و کارهایی را برای سهولت کار انجام دهم اما معتقدم باید با طراحان جلوه‌های ویژه بصری باید هماهنگ بود تا کار بهتر آماده شود و هماهنگی این دو گروه به کل کار کمک می‌کند و لازم و ملزوم یکدیگر است.

نظرات

  • زهرا گشانی ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ - ۲۳:۰۶
    0 0
    با سلام و تشکر از اقای ابراهیم حاتمی کیا واقعا فیلم سنگین و سختی بود من هنرور این فیلم بودم هر کس با اقای حاتمی کار کن باید کفش اهنی پوشید باز هم تشکر به خاطر فیلم به وقت شام واقعا سخت بود تو گرمای تابستان توی بیابان من هم یک هفته راکورد بودم تمام صورتم سوخته بود

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.