سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۴

حمزه‌زاده: موضوعات دینی محور فعالیت حوزه هنری است

محمد حمزه‌زاده

سوره سینما: حمزه‌زاده گفت: یکی از مضامینی که در فعالیت‌های خود به آن توجه کردیم احیای تمدن اسلامی است که رفتن به این سمت و سو و تاسیس و تشکیل آن، اقتضائاتی دارد که بخشی از آن فرهنگی، ‌بخشی هنری و بخشی دیگر مربوط به باورهای مردمی است.

محمد حمزه‌زاده، قائم مقام رئیس و معاون سینمایی حوزه هنری درباره ورود حوزه هنری به موضوعات دینی در عرصه سینمایی اظهار کرد: این موضوعات، محور فعالیت حوزه هنری است، ‌ البته با تخصیص هنر و ادبیات؛ به این معنی که اگر رمانی منتشر کنیم که دینی، ‌ انقلابی یا زیر سایه آرمان‌های انقلاب است، ‌ همه جزئی از تولیدات دینی به شمار می‌روند.

وی با بیان این مطلب افزود: چند حوزه وجود دارد که به دلیل تقسیم کار در سازمان تبلیغات اسلامی، ‌ حوزه هنری وارد آنها نشده است؛ برای مثال این مرکز سعی نکرده است که به عنوان ناشر به چاپ قرآن و مفاتیح‌الجنان بپردازد یا کتب ادعیه و مذهبی که وجه ادبی و هنری بارز ندارند را منتشر کند. در عین حال باید گفت که عمده محتوای آثار این مرکز دینی و قرآنی است.

حمزه‌زاده که به مدت ۱۴ سال، مدیریت انتشارات سوره مهر را برعهده داشت، ‌ ادامه داد: این رویکرد که در عرصه کتب وجود دارد را در حوزه سینمای دینی و قرآنی نیز مورد توجه قرار داده‌ایم. چهار مضمون در حوزه هنری انتخاب شده است که طی سال‌های گذشته تلاش کرده‌ایم در هر تولید، ‌ انتخاب و برنامه‌ریزی که داریم، ‌ به نوعی با این مضامین مرتبط باشد که یکی از آنها انقلاب و یکی دیگر، دفاع مقدس است.

این نویسنده در ادامه سخنانش اظهار کرد: یکی از رسالت‌های تاسیس حوزه هنری، ‌ ترویج و توسعه مفاهیم عمیق انقلاب و دفاع مقدس بوده که پس از تاسیس در دوران پیروزی انقلاب اسلامی، به آن ورود کرد و در سال‌های جنگ به موضوع دفاع مقدس نیز ورود پیدا کرد که این رویکرد تاکنون نیز ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه خانواده و سبک زندگی یکی دیگر از موضوعات مورد نظر حوزه هنری است، یادآور شد: در این راستا تلاش می‌کنیم که در حوزه سینما، موسیقی و … به این عرصه‌ها ورود پیدا کنیم. چشم‌انداز جمهوری اسلامی و نقطه نهایی آرمان‌هایی که رهبر معظم انقلاب ترسیم کردند، ‌ شکل‌گیری و به نوعی احیای تمدن اسلامی است که این موضوع به حوزه هنری مربوط می‌شود.

حمزه‌زاده در بخش دیگری از سخناش به خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: یکی از مضامینی که در فعالیت‌های خود به آن توجه کردیم احیای تمدن اسلامی است که رفتن به این سمت و سو و تاسیس و تشکیل آن، اقتضائاتی دارد که بخشی از آن فرهنگی، ‌بخشی هنری و بخشی دیگر مربوط به باورهای مردمی است. از سویی بخشی از این اقتضائات به پیشرفت تکنولوژی کشور مربوط می‌شود. بر همین اساس تلاش می‌کنیم به هر آنچه که در این عرصه مصداق دارد، ‌ حتی اگر گام کوچکی در ترسیم این حرکت به سوی شکل‌گیری تمدن اسلامی باشد توجه کنیم.

قائم‌مقام رئیس حوزه هنری به بیان مصداق در این رابطه پرداخت و افزود: برای مثال اگر در مرکز مستند حوزه هنری درباره موضوعات پزشکی و کشف یک دارو برای سرطان می‌سازیم، ‌ که فصل هرس بر این اساس ساخته شد، ‌ معتقد هستیم پیشرفت علم پزشکی برای یافتن داروها و باز کردن بن‌بست‌ها در حوزه درمان کشور، یک نوع حرکت به سمت تمدن اسلامی است.

وی ادامه داد: وقتی فیلمی با نام «غزال ایرانی» درباره نخبگان ایرانی می‌سازیم که ماشین‌هایی با فناوری نو در آن ساخته می‌شود، ‌ در واقع به این موضوع توجه می‌کنیم که این پیشرفت علمی و حرکت جوانان، ‌ اقدامی برای رسیدن به تمدن اسلامی است. همچنین در این مسیر که درباره آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی فیلم می‌سازیم و عقب‌ماندگی‌ها و اشکالاتی که در زندگی داریم را به نمایش می‌گذاریم و به قصد رفع آنها در زمینه‌سازی و توسعه زیرساخت فرهنگی و اجتماعی گام بر می‌داریم را راهی برای‌ رسیدن به حوزه تمدن اسلامی می‌دانیم.

به گفته معاون سینمایی حوزه هنری، بیداری اسلامی گامی دیگر است. فیلم‌های بسیاری چه در داخل ایران و چه در کشورهای مسلمان همجوار داریم که در این زمینه تولید شده است. بیداری اسلامی را گامی در راه احیا و شکل‌گیری تمدن اسلامی می‌دانیم. تلاش ما این است که بیشتر با توجه به بافت مخاطبان فعال، به حوزه سبک زندگی، خانواده و تقویت بنیان‌های خانواده بپردازیم.

حمزه‌زاده به مضمون دیگری اشاره کرد و گفت: این مضمون، خود مضمون و قالب دیگری به شمار می‌آید که حوزه کودک و نوجوان است و مرکز مستقلی برای آن تاسیس شده است که در آنجا هم هر فعالیتی بر اساس منظومه تربیتی کودک مسلمان ایرانی تولید، طراحی و اجرا شود، حوزه کودک و نوجوان به آن توجه نشان می‌دهد.

وی در بیان تفاوت این مرکز با حوزه هنری اظهار کرد: در حوزه هنری محصول‌محور هستیم و کلاس‌های آموزشی، تربیتی و پژوهشی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را نداریم. ما عمدتاً به تولید محصولات مورد مصرف کودکان مانند بازی، فیلم و کتاب توجه داریم. این چهار محور، اصلی‌ترین محورهایی است که حوزه هنری را با سازمان‌های فعال فرهنگ و هنر کشور متمایز می‌کند.

حمزه‌زاده همچنین به محدودیت ساخت فیلم درباره ائمه(ع) چنین پاسخ داد: در این راستا در حوزه تصویر مشکلات وجود دارد. حوزه هنری وظیفه حمایت، مشارکت و همراهی با سینما را دارد که با پروژه‌ای مثل «رستاخیز» و فیلم «محمد(ص) » هر کمکی را می‌توانست انجام دهد ارائه کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.