چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹

پشت پرده‌ جشنواره موسیقی فجر چه می‌گذرد؟

موزیسین‌ها درباره بی‌قید و بندی جشنواره اعتراض می‌کنند

علی قمصری

سینماپرس: علی قمصری آهنگساز و نوازنده ضمن انتقاد به برگزاری این دوره از جشنواره موسیقی فجر معتقد است که دعوت از هنرمندان، بلیط فروشی آن و همچنین جایزه «باربد» به درستی انجام نمی‌شود.

به گزارش سینماپرس، علی قمصری آهنگساز و نوازنده تار درباره ضعف و کاستی‌های برگزاری جشنواره موسیقی فجر گفت: اگر  موزیسین‌ها در ارزیابی دو دوره گذشته جشنواره موسیقی معتقد بودند که تفاوت در آرا وجود دارد و بعضی آن را قابل قبول و بعضی دیگر بد می‌دانستند، اما در این دوره همه بصورت متفق‌الرای به این نتیجه رسیده‌اند که برگزاری جشنواره موسیقی فجر امسال خیلی بد بوده و شکوه و جریان سازی در آن وجود ندارد. حتی در برخی از سالها با آوردن برخی از هنرمندان و بزرگان حداقل جریان سازی که نمی‌کردند به شکوه آن نیم نگاهی داشتند اما امسال آن مولفه هم رخت بربسته است.

وی با اشاره به اینکه در طول برگزاری جشنواره موسیقی فجر شاهد اجرای کنسرت خاصی نیستیم و عمدتا همان‌هایی است که در طول سال اجرا می‌شوند، گفت: مشکل اساسی از ساختار سه سال گذشته آغاز شده که بیشترین توجه برگزار کنندگان جشنواره نگاه چهره سالار و بازار مابانه‌ای بوده که از اسم هنرمندان مخاطب جذب کن استفاده کردند. بنابراین به سراغ هنرمندانی رفتند که امتحانشان را پس دادند.

قمصری توضیح داد: در دو سال گذشته کاستی‌هایی وجود داشت که همچنان پا بر جاست و بسیاری از اساتید به دلیل مسایل مالی و عدم شفافیت آن در جشنواره امسال هم حضور پیدا نکردند. به عنوان مثال برای یک طراحی بروشور ممکن است ۱۰۰ میلیون تومان اعلام هزینه کنند که معلوم است هزینه‌های آن بسیار پایین‌تر است و از طرف دیگر هم یکسری نورچشمی‌هایی که اطراف حمیدرضا نوربخش و علی مرادخانی بودند، در این دوره از جشنواره به نزدیکان آنها هم رسید؛ به این معنا که اسامی آنها هم مشخص است و حتی مصاحبه کردند و درباره دریافتی خودشان گفتند که استاد موسیقی از خراسان آوردند و ۳۰۰ هزار تومان به آن داده‌اند و حتی مالیات هم از آن کم کردند در حالی که چندین میلیون هزینه دریافت کرده بودند و آن هم مورد سوال قرار گرفت و اعلام کردند که اتاق شیشه‌ای داریم و دیدیم که هیچ خبری از اتاق شیشه‌ای نیست.

این آهنگساز با یادآوری اینکه طی سالهای گذشته نامه‌ای از سوی فعالان عرصه موسیقی به وزیر نوشته شد که خواستار ایجاد اساسنامه یا مرامنامه‌ای در جشنواره بودند، افزود: در این اساسنامه ما به دنبال این هستیم که اگر فردی در کهگیلویه و بویراحمد هم دارای استعداد است، در جشنواره دیده شود؛   نمی‌شود که نوربخش مدیر شود نزدیکان خود را دعوت کند و اگر کس دیگری هم مدیر شد نزدیکان خود را دعوت کند. اما ماحصل این نامه‌نگاری‌ها چیزی نبود جز اینکه ترجیح دادند که تا از مواهب این دوره از جشنواره هم بهره مند شوند و آن را باز به سال آینده موکول کردند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از معضلات جشنواره موسیقی فجر که قرار بود آیینه تمام نمای انقلاب اسلامی باشد این است که باید یک برنامه دراز مدت درست و صحیح داشته باشند که جشنواره ماحصل رویدادی شود که در آن افراد به شکل رقابتی به جشنواره راه پیدا کرده و برنده شوند و در کنار آن یک بخش جنبی نیز وجود داشته باشد که بزرگان موسیقی به آن دعوت شده که اگر این اتفاق رخ دهد ما شاهد این خواهیم بود که بزرگان و پیشکسوتان موسیقی هم به جشنواره آورده‌ایم.

قمصری به مسئله بی‌رغبتی موزیسین‌ها برای شرکت در  جشنواره اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شاهد این هستیم که این هنرمندان هیچ نامی از جشنواره نمی‌آورند و تبلیغات خود را به این شکل ارائه می‌دهند که در تاریخ و سالن مشخصی میزبان مردم هستیم و دلیل آن هم بخاطر بدنامی جشنواره موسیقی فجر است.

وی در ادامه به مشکل بلیط فروش جشنواره موسیقی فجر پرداخت و گفت: دو سال گذشته و در اولین دوره مدیریت نوربخش بر جشنواره موسیقی فجر سایتی که هیچ پیش زمینه‌ای نداشته و متعلق به یکی از موزیسین‌ها و دوست نوربخش بود در جشنواره معرفی و رونمایی می‌شود که فروش اجراهای پرمخاطب را انجام می‌داد، در ادامه آن حرکت، این روند ادامه پیدا کرد و به عنوان سایتی مرجع در اختیار مخاطبان قرار گرفت تا بلیط‌های خود را از آن تهیه کنند که اگر در این زمینه بخشنامه‌ای وجود داشته باشد، همه در یک وضعیت تساوی از شرایط استفاده می‌کنند.

به گفته این آهنگساز، حدود سه سالی است که موزیسین‌ها درباره بی‌قید و بندی جشنواره موسیقی فجر اعتراض می‌کنند و بدترین حالت این است که آدم اینقدر اعتراض می‌کند که برایشان گناه و امر خطا، عادی می‌شود و این عادی شدن تاثیرات خیلی بدی در موسیقی دارد و می‌گویند ما که حالا بدنام شده‌ایم بگذار که چند کار دیگر هم انجام دهیم.

قمصری گفت: من بخاطر اینکه هیچ دغدغه شخصی ندارم از حق خودم برای شرکت در جشنواره موسیقی گذشتم تا اعتماد سازی شکل بگیرد و این رانت خوری‌ها برای جامعه موسیقی از بین برود و همین جا هم اعلام می‌کنم تا آخر عمرم در جشنواره موسیقی فجر شرکت نمی‌کنم و روی این حرفم می‌مانم.

وی درباره جایزه «باربد» و اتفاقات پشت پرده آن در انتخاب نفرات برتر گفت: جشنواره‌ برای ایجاد رقابت بین اهالی موسیقی است و باید به آلبومی جایزه دهند که در همان سال منتشر شده باشد اما دیده شده که جایزه به اثری تعلق گرفته که دو سال پیش منتشر شده بود و جامعه موسیقی به دلیل این اتفاقات عجیبی که رخ می‌دهد به جایی رسیده که به این اتفاقات می‌خندند و برایشان عادی شده و تعجبی ندارد.

قمصری در پایان خاطر نشان کرد: برگزار کنندگان جشنواره موسیقی به اندازه‌ای در این دوره از جشنواره ضربه خوردند که سال آینده امکان ندارد بدون برنامه‌ای جامع و مشخص بتوانند جشنواره‌ای برگزار کنند.

*مشرق

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.