شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۷

همراه با فجر سی و ششم/۲

از «شعله ور» شدن «بمب» تا نمایش فیلم های کوتاه/ نگاهی به فیلم های دومین روز سی و ششمین جشنواره فجر در سینمای رسانه ها

بمب-شعله ور-مارلون-وقت نهار-فاش-حیوان

سینماپرس: شنبه ۱۴ بهمن ماه دومین روز نمایش آثار جشنواره سی و ششم در سینمای رسانه ها است؛ در این روز فیلم سینمایی «شعله ور» ساخته حمید نعمت الله در سانس ۱۴، فیلم سینمایی «بمب» ساخته پیمان معادی در سانس ۱۷ و مجموعه فیلم های کوتاه شامل «مارلون»، «وقت نهار»، «فاش» و «حیوان» در سانس ۲۰ برای اهالی رسانه و منتقدان به نمایش درخواهند آمد.

«شعله ور» ساخته حمید نعمت الله در اولین سانس و دومین روز از نمایش فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت اکران می شود؛ این فیلم که بازیگران اصلی آن امین حیایی و زری خوشکام هستند داستان زندگی مردی را روایت می‌کند که احساس می‌کند «عددی نشده» است و این احساس او همه‌ی زندگی‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد!

یکی از اتفاقات جالب در رابطه با «شعله ور» این است که قرار بود در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید که به دلیل به طولانی شدن مراحل فیلمبرداری، نتوانست در این فستیوال حضور داشته باشد و سال گذشته نعمت الله با فیلم «رگ خواب» در جشنواره حضور داشت که فیلم با استقبال نسبی از سوی مخاطبان و منتقدان سینمای کشور روبرو شد. همین امر سبب شده تا بسیاری از اهالی سینما و رسانه حضور این فیلم در این دوره از جشنواره را برخلاف آیین نامه این رویداد سینمایی بدانند چرا که «شعله ور» سال گذشته توسط اعضای هیأت انتخاب دیده شده بود!

از سوی دیگر هرچند که نعمت الله یکی از معدود کارگردانانی است که آثارش اغلب مورد توجه مخاطبان و منتقدان سینما قرار گرفته اما به دلایل متعددی نمی توان پیش بینی کرد که جدیدترین فیلمش هم می تواند مورد استقبال قرار بگیرد یا خیر که شاید دلیل اصلی این امر حضور فردی مانند محمدرضا شفیعی به عنوان تهیه کننده این اثر سینمایی است که اصولا اغلب فیلم هایی که تاکنون تهیه کرده چندان به مذاق مخاطبان و منتقدان سینما خوش نیامده اند!

نعمت‌الله فعالیت سینمایی‌ اش را با دستیاری مسعود کیمیایی آغاز و با ساخت فیلم جنجالی «بوتیک» اولین فیلم سینمایی‌اش را در مقام کارگردان تجربه کرد. او در سال ۱۳۹۲ جایزه بهترین فیلم هیأت داوران جشنواره فیلم فجر را برای فیلم «آرایش غلیظ» به دست آورد.

عوامل فیلم سینمایی «شعله ور» عبارتند از: تهیه‌کننده: محمدرضا شفیعی، کارگردان: حمید نعمت‌الله، نویسنده: حمید نعمت‌الله، هادی مقدم دوست، مدیر فیلمبرداری: روزبه رایگا / دستیار اول کارگردان: سعید بیات / مدیر برنامه‌ریزی: داوود باقری / صدابردار: علی عدالت دوست/ طراح گریم: مهرداد میرکیانی / طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی/ مدیر تولید: فرشید رئوفی/ تدوین‌: مهدی سعدی/ عکاس: امیرحسین شجاعی/ دستیار تهیه کننده: سید سجاد طباطبایی/ مشاور رسانه‌ای: راضیه جباری / مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری وصف صبا.

***************************

«بمب» دومین اثر سینمایی پیمان معادی در مقام کارگردان، در دومین سانس و دومین روز از نمایش فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت اکران می شود؛ هرچند امکان دارد «بمب» توسط منتقدان مورد استقبال قرار گیرد اما اینکه آیا این فیلم می تواند توسط مخاطبان سینما یا هیأت داوران جشنواره هم مورد توجه قرار بگیرد نکته ای است که باید منتظر آن ماند!

معادی که با ساخت اولین اثر سینمایی خود با عنوان «برف روی کاج ها» ثابت کرد در کارگردانی هم مانند بازیگری توانایی دارد اینک در دومین تجربه کارگردانی خود به سراغ فیلمی در پشت صحنه جنگ رفته و داستانی در سال ۱۳۶۶ همزمان با موشک باران های شهر تهران را روایت می کند.

پیمان معادی یکی از بازیگران موفق سال های اخیر سینما که فعالیت بازیگری خود را با فیلم «درباره الی» و سپس فیلم «جدایی نادر از سیمین» آغاز کرده بود، بعد از آن در چند فیلم و سریال آمریکایی نقش آفرینی کرد که مهم ترین آن فیلم «کمپ ایکس ری» بوده است.

پیش از این برخی از رسانه ها در گمانه زنی ها «بمب» را فیلمی ضد جنگ معرفی کردند اما چندی قبل یکی از عوامل اصلی این اثر سینمایی در گفتگویی تأکید کرد که «بمب» نه تنها اثری ضد جنگ محسوب نمی شود بلکه در حال و هوای ارزشی «جنگ» است و مخاطبان قطعا اثری متفاوت از معادی را در سالن های سینما به تماشا خواهند نشست.

محمود کلاری فیلمبردار برجسته سینمای کشور که فیلمبرداری «بمب» را بر عهده داشته نیز چندی پیش در رابطه با این اثر سینمایی گفته بود: «فیلمبرداری «بمب» اساسا کار بسیار مشکلی بود چرا که دوران موشک باران های تهران در آن می گذرد؛ این فیلم لوکیشن های زیادی دارد که بخش زیادی در فضای باز است و بخش زیادی هم به صورت دکور و بازسازی است. «بمب» فیلم بسیار قابل توجهی خواهد شد چون به لحاظ فضا و حتی فیلمنامه، اثر خاصی است. فیلمنامه آن یکی از بهترین فیلمنامه هایی است که من در سال های اخیر خوانده ام و فکر می کنم فیلم خوبی از آن ساخته می شود.

پیمان معادی، لیلا حاتمی، حبیب رضایی، سیامک انصاری، سیامک صفری و باران معادی بازیگران این پروژه هستند.

***************************

اما در نهایت در آخرین سانس از دومین روز جشنواره فیلم فجر ۴ فیلم کوتاه در سالن رسانه ها به نمایش درخواهند آمد. مهمترین نکته در این باره عدم نمایش این فیلم ها در سینماهای مردمی است. در واقع این فیلم ها تنها برای منتقدان و اهالی رسانه نمایش داده خواهند شد. «مارلون» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی درناز حاجی‌ها، «حیوان» به کارگردانی بهمن و بهرام حاج ایوان لو(ارک) و تهیه‌کنندگی مدرسه ملی سینمای ایران و برادران ارک، «وقت ناهار» به کارگردانی علیرضا قاسمی و تهیه‌کنندگی حلقه فیلمسازان بی کلام گلوب و علیرضا قاسمی و «فاش» به کارگردانی احسان مختاری و تهیه‌کنندگی بهنام عابدی و حامد حسینی سنگری چهار فیلمی هستند که منتقدان و اهالی رسانه به تماشای آن ها خواهند نشست.

طبق آیین نامه سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر، هیأت داوران از میان نامزدهای بهترین فیلم‌های کوتاه داستانی جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشن مستقل فیلم‌های کوتاه خانه سینما (حداکثر ۱۰ فیلم) که مدت زمان هر فیلم کمتر از ۱۵ دقیقه باشد، یک فیلم را به عنوان فیلم برگزیده انتخاب و سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه را به کارگردان آن فیلم اهدا خواهند کرد.

شرکت این چهار فیلم در جشنواره سی و ششم، به نوعی بازگشت سینمای کوتاه به جشنواره فیلم فجر پس از ۲ سال دوری است؛ حال باید دید آیا این روش اکران ابداعی توسط دبیر این دوره از جشنواره می تواند باعث رونق فیلم های کوتاه در این رویداد سینمایی شود یا خیر؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.