دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲

همراه با فجر سی و ششم/۴

«امیر» هیچ گاه «به وقت شام»، «خجالت نکش»!/نگاهی به فیلم های چهارمین روز سی و ششمین جشنواره فجر در سینمای رسانه ها

امیر-به وقت شام-خجالت نکش

سینماپرس: دوشنبه ۱۶ بهمن ماه چهارمین روز نمایش آثار جشنواره سی و ششم در سینمای رسانه ها است؛ در این روز فیلم سینمایی «امیر» ساخته نیما اقلیما در سانس ۱۴، فیلم سینمایی «خجالت نکش» ساخته رضا مقصودی در سانس ۱۷ و فیلم سینمایی «به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمی کیا در سانس ۲۰ برای اهالی رسانه و منتقدان به نمایش درخواهند آمد.

«امیر» اولین اثر سینمایی از یک کارگردان فیلم اولی است که در اولین سانس و چهارمین روز از نمایش فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت اکران می شود؛ حضور این فیلم اول در جشنواره سی و ششم فجر که رسما می توان آن را جشنواره ای ضد جوان خواند همچنان کورسوی امیدی به آینده های روشن و حضور بخش مهم «نگاه نو» در این رویداد سینمایی را در دل ها زنده می کند. متأسفانه به غیر از این فیلم تنها ۲ اثر دیگر از کارگردانان فیلم اولی در جشنواره حضور دارند که سازندگان آن ها از جوانان سینما نیستند!

نیما اقلیما به عنوان یک کارگردان فیلم اولی با «امیر» به تهیه کنندگی سیدضیاء هاشمی در این دوره از جشنواره فیلم فجر حضور دارد. «امیر» موضوع اجتماعی دارد و در خلاصه داستان آن آمده است: یکی با کار، یکی با پول، یکی با زندگی، یکی هم با سیگار. همه خودشونو می‌کشن. فقط راه هاشون فرق می‌کنه!

به واسطه حضور اقلیما به عنوان یک جوان کار اولی انتظار استقبال نسبی از این فیلم به خصوص از طرف منتقدان و اهالی رسانه می رود اما قطعا نمی توان در میان فیلم های مهم این دوره از جشنواره و از سوی دیگر سیاست های ضد جوان مسئولان برگزاری این رویداد سینمایی شانس چندانی برای «امیر» در نظر گرفت.

عوامل و دست‌اندرکاران «امیر» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: نیما اقلیما، مدیر فیلمبرداری:ادیب سبحانی، طراح چهره پردازی: ایمان امیدواری، طراح صحنه و لباس: سحر شهامت، صدابردار: امیر نوبخت، صداگذار: فرامرز ابوالصدق، مدیر تولید: وحید مشاری، مدیر برنامه‌ریزی و دستیار اول کارگردان: هانیه بساتینی، منشی صحنه: شهره فهیمی، مدیر تدارکات: جواد راهزانی، جلوه‌های ویژه بصری: علی تصدیقی، عکاس: اردلان آزرمی، مشاور رسانه‌ای: منصوره بسمل، فیلمبردار پشت صحنه: حامد مقدسی، دستیار دوم کارگردان: میلاد تنها، دستیار اول فیلمبردار: مرتضی سبحانی، مجری نور: مصطفی صادقی، گروه فیلمبرداری: پیمان وعدتی، پریا صادق‌بیگی، سعید حاتمی، ستار گودرزی، دستیار صدابردار: کیوان نصیری، مجریان گریم: سیامک احمدی، الهام فراخی، دستیاران صحنه: مهیار اسماعیلی‌پور، فائقه اصلانی، آیدین معصومی، دستیار لباس: ریحانه نعمت‌الهی، دکور: رضا سلیمانی، دستیار تولید: مونا قاسمی، دستیاران تدارکات: ایمان الیاسی، لیلا شجاعی‌پور، مجری طرح: پیمان جعفری، تهیه‌کننده: سیدضیاء هاشمی.

میلاد کی مرام، هادی کاظمی، مصطفی قدیری، بهدخت ولیان، روشنک سه قلعه گی، وحید منافی، مهدی عامل هاشمی، سحر دولتشاهی و بازیگر خردسال: آرتین گلچین، ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

***************************

فیلم کمدی «خجالت نکش» به کارگردانی رضا مقصودی نیز دومین اثر سینمایی از یک کارگردان فیلم اولی است که در دومین سانس و چهارمین روز از نمایش فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت اکران می شود؛ حضور این فیلم اول با حضور فیلم «امیر» اما تفاوت های بسیاری دارد و مهمترین نکته اش آن است که برخلاف فیلم «امیر» فیلمساز این فیلم جوان نیست!

رضا مقصودی کارگردان این اثر سینمایی سال ۱۳۴۰ در تهران متولد شد. وی فارغ التحصیل رشته روزنامه نگاری از دانشگاه آزاد اسلامی سال (۱۳۷۳) می باشد. او کار سینما را از سال ۱۳۶۵ با نوشتن فیلمنامه و کارگردانی فیلم کوتاه «بالهای بیداری» و فیلمنامه نویسی در سینما را سال ۱۳۷۴ با «لیلی با من است» و همکاری با کمال تبریزی آغاز کرد. او همچنین در واحد شهرستان های انجمن سینمای جوان سال (۱۳۶۴) فعالیت داشته است و مدیر داخلی فصل نامه فارابی سال (۱۳۶۹) بوده است.

جالب آنجا است که بسیاری از صاحب نظران سینما حضور این فیلم در این دوره از جشنواره را تعارف داشتن مسئولان برگزارکننده جشنواره سی و ششم با رضا مقصودی دانسته اند! داستان این اثر کمدی که چندان انتظار استقبال بالایی از آن در جشنواره نمی رود در رابطه با زندگی زن و شوهری را روایت می‌کند که با داشتن عروس، داماد و نوه، در سن میانسالی بچه‌دار می‌شوند. این اتفاق آن هم در روستایی کوچک که هیچ چیز از دید اهالی پنهان نمی‌ماند، رخ می دهد!

احمد مهرانفر و شبنم مقدمی از جمله بازیگران این اثر سینمایی هستند.

***************************

«به وقت شام» نوزدهمین اثر سینمایی ابراهیم حاتمی کیا در مقام کارگردان است که در سومین سانس و چهارمین روز از نمایش فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت اکران می شود. فیلمی که قطعا مخاطبان و منتقدان سینما استقبال خوبی را از آن به عمل خواهند آورد. حاتمی کیا فیلمسازی مولف در سینمای کشور است که آثارش همواره مورد توجه صاحب نظران و کارشناسان سینما قرار گرفته؛ شهید مرتضی آوینی درباره حاتمی کیا گفته: «من هیچ‌کس دیگر را نمی‌شناسم که هم‌چون حاتمی‌کیا فیلم بسازد؛ حاتمی‌کیا همهٔ وجود خود را در فریم‌ها می‌دمد و هر بار خود را می‌سوزاند تا از شعلهٔ آن چراغی برافروزد و هر بار ققنوس وار از همان آتش، حیات دوباره می‌گیرد».

بیشتر آثار حاتمی کیا رابطه کم رنگ یا پر رنگی با دوران ۸ سال دفاع مقدس است. آثار او دارای نمادهای گوناگون است. در بیشتر آثار حاتمی‌کیا عنصر پلاک به عنوان نماد هویت حضور دارد. حاتمی کیا به عنوان یک سینماگر مؤلف، معتقد به عقیده شخصی و نگاه سینمایی خودش است. نگاه به هویت ملی و اعتقاد فردی در آثار وی به چشم می‌خورد. حاتمی کیا سعی کرده است در آثار خود در کنار آرمان‌گرایی از واقعیت‌ها نیز فاصله نگیرد.

جدیدترین اثر سینمایی حاتمی کیا داستان یک فروند هواپیمای ترابری ایرانی را روایت می‌کند که از ایران عازم فرودگاه دمشق می‌شود. هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان، خلبان و کمک‌خلبان هواپیما هستند؛ خلبان و کمک‌خلبانی که از قضا پدر و پسر هم هستند. آنها حالا در کنار یکدیگر قرار است یک محموله بشردوستانه را از ایران به سوریه منتقل کنند. اما این همه ماجرا نیست. پدر و پسر خلبان در سوریه میان تروریست‌های تکفیری به دام افتاده و به اسارت برده می‌شوند. حالا آنها اسیر داعش‌اند.

حاتمی کیا تصویربرداری‌های فیلم خود را در لوکیشن‌های متعددی از تهران، روستاهای شهریار و مشهد گرفته تا شیراز و سیستان‌وبلوچستان انجام داده و ظاهراً برای بازسازی و واقعی شدن لوکیشن‌ها، شماری از خودروهای رزمی نیروهای ارتش سوریه و محور مقاومت به همراه شماری از خودروهای سالم و منهدم شده داعش به ایران منتقل شده و در لوکیشن‌های متفاوت فیلم مورد استفاده قرار گرفته است.

کارن همایونفر آهنگساز سرشناس سینما نیز درباره این فیلم گفته: «با نفس گیرترین فیلم سینمای ایران که با گروه فوق حرفه ایش کم از تولیدات هالییوود ندارد. سخت‌ترین موسیقی که کار کردیم مونتاژ و صدای فوق العاده و گروه بازیگران ایرانی و غیر ایرانی عالی و جلوه‌های ویژه و میدانی و قصه ای که تماما واقعی، مستند و نفس گیر است. فیلم این روزهاست و دغدغه های امروز ما... فیلمی فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران و منطقه ی پرالتهاب ما»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.