سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷

همراه با فجر سی و ششم/۵

از «عرق سرد» جبین «امپراطور جهنم» تا تماشای «مغزهای کوچک زنگ زده»!/نگاهی به فیلم های پنجمین روز سی و ششمین جشنواره فجر در سینمای رسانه ها

عرق سرد-امپراطور جهنم-مغزهای کوچک زنگ زده

سینماپرس: سه شنبه ۱۷ بهمن ماه پنجمین روز نمایش آثار جشنواره سی و ششم در سینمای رسانه ها است؛ در این روز فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده» ساخته هومن سیدی در سانس ۱۴، فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» ساخته پرویز شیخ طادی در سانس ۱۷ و فیلم سینمایی «عرق سرد» ساخته سهیل بیرقی در سانس ۲۰ برای اهالی رسانه و منتقدان به نمایش درخواهند آمد.

«مغزهای کوچک زنگ زده» ساخته هومن سیدی در اولین سانس و پنجمین روز از نمایش فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت اکران می شود؛ سیدی از زمان ساخت اولین اثر سینمایی اش تاکنون هواردان خاص خود را دارد. عموماً بسیاری از جوانان و به ویژه جوانان روشنفکرمآب از فیلم های وی حمایت می کنند. از این رو می توان این پیش بینی را داشت که فیلم سیدی در این دوره از جشنواره مورد توجه قرار گیرد به خصوص آنکه از حضور نوید محمدزاده به عنوان بازیگر نقش اصلی فیلم بهره می برد که طی سال های اخیر هواداران زیادی در سینمای کشور پیدا کرده است.

اما اینکه جدیدترین اثر سینمایی سیدی بتواند در میان فیلم های مطرح این دوره از جشنواره جایی برای دیده شدن توسط هیأت داوران را داشته باشد نکته ای احتمالاً محال است چرا که نیم نگاهی به فهرست آثار و توجه به پیشینه کارگردانان فیلم ها نشان می دهد که سیدی توان رقابت با آن ها را نخواهد داشت.

«مغزهای کوچک زنگ زده» که بیشتر تصاویر آن در احمدآباد مستوفی ضبط شده است فیلمی به نویسندگی و کارگردانی هومن سیدی و تهیه کنندگی سعید سعدی است و بازیگرانی چون نوید محمدزاده، فرید سجادی حسینی، علی اعلایی، فرهاد اصلانی، هومن سیدی، لادن ژاوه‌وند، مهیار راحت‌طلب، مهرداد بهاءالدینی، معین شاه‌چراغی، اشکان حسن‌پور، پیمان پازوکی، امید شیری، آرمین بهجت، تیام منیری، تبسم جمالی‌پور، منصوره ایلخانی، کامران دبیری، صفر محمدی، محمود کیان، نازنین بیاتی ایفای نقش می‌کنند.

در کارنامه هومن سیدی در مقام کارگردان، آثاری چون خشم و هیاهو (۱۳۹۴)، اعترافات ذهن خطرناک من (۱۳۹۳)، سیزده (۱۳۹۱) و آفریقا (۱۳۸۹) دیده می شود. در خلاصه داستان «مغزهای کوچک زنگ زده» آمده است: «داستان مغزهایی است که زنگ زده اند!»

عوامل «مغزهای کوچک زنگ زده» عبارتند از نویسنده و کارگردان: هومن سیدی، تهیه کننده و مدیر تولید: سعید سعدی، جانشین تولید: یاسر سلیمانی، سرپرست گروه کارگردانی: فرید سجادی حسینی، برنامه ریز: هانیه بساتینی، دستیاران کارگردان: میثم بیدقی - محمدجواد سعدی، مدیر فیلمبرداری: پیمان شادمانفر، مدیر صدابرداری: مهران ملکوتی، طراح صحنه: محسن نصرالهی، طراح گریم: ایمان امیدواری، طراح لباس: مارال جیرانی، صداگذار: علیرضا علویان، آهنگساز: بامداد افشار، جلوه های ویژه میدانی: ایمان کرمیان، جلوه های ویژه بصری: بهنام خاکسار، طراح بدلکاری: امیر بدری، منشی صحنه: شیدا باسمه چی، تدوین: مهدی سعدی - هومن سیدی، مدیر تدارکات: مهدی بحری، عکاس: امیرحسین شجاعی

***************************

«امپراطور جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ طادی در دومین سانس و پنجمین روز از نمایش فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت اکران می شود؛ این فیلم در بخش رقابتی جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۹۵ پذیرفته نشد و در پی آن محمد خزاعی تهیه کننده و پرویز شیخ طادی کارگردان این اثر سینمایی در نامه ای خطاب به حجت الله ایوبی رئیس وقت سازمان سینمایی انصراف خود را برای حضور در این رویداد سینمایی اعلام کردند اما خوشبختانه محمدمهدی حیدریان با درایت این فیلم شاخص را که اثری درباره تروریست های داعشی و فیلمی ضد تکفیری ها است به جشنواره فجر انقلاب راه داد.

یکی از نکات جالب در رابطه با این اثر سینمایی پیش بینی بسیاری از منتقدان، سینماگران و اهالی رسانه از برنده شدن علی نصیریان به عنوان بازیگر این اثر سینمایی در جشنواره فیلم فجر است و همگان اغلب بر این باور هستند که نصیریان سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول این اثر سینمایی را از آن خود خواهد کرد؛ علاوه بر علی نصیریان، فرخ نعمتی، علیرام نورایی، سعید راد و... نیز در این اثر سینمایی به ایفای نقش پرداخته اند.

همچنین پرویز شیخ‌ طادی از جمله فیلمسازانی است که در تمامی کارهایش به نوعی می‌توان ارزش‌های اسلام و انقلاب را مشاهده کرد. برای مثال در فیلم سینمایی «سینه سرخ» وی سعی کرده با نگاهی لطیف به ادیان آسمانی شرایط نزدیکی اسلام و مسیحیت را فراهم آورد بدون این‌که بخواهد آن را قضاوت کند. در فیلم «روزهای زندگی» نیز این فیلمساز با پرداختن به موضوعی جدید و نو در سینمای دفاع مقدس توانست، نظر بسیاری از منتقدان و مردم را به خود اختصاص دهد. در چنین شرایطی فیلمی نظیر «شکارچی شنبه» توانست بازخوردهای بسیار خوبی در داخل و خارج از کشور داشته باشد.

«امپراطور جهنم» به نقد جنایات خاندان آل سعود و ریشه‌های رشد و گسترش گروه داعش و جریان‌های تکفیری و افراطی در منطقه، اروپا و آمریکا می‌پردازد. در این فیلم که نگارش آن را پرویز شیخ طادی خود بر عهده دارد ما با نقش صهیونیسم پیرامون اتفاقات منطقه بیشتر آشنا می‌شویم.

درباره الزام پرداختن به فیلم‌های این‌چنینی باید گفت در شرایط فعلی سینمای غرب سعی دارد در قالب فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی این نکته را ترویج کند که اسلام واقعی آن چیزی است که در آثار غربی شاهدش هستیم، درصورتیکه خود پدید آوردنده گروه‌هایی، چون داعش هستند، بنابراین ضروری است با ساخت کارهای خوب در این زمینه معرف صحیحی برای کارهای مورد نظر باشیم، البته باز هم همانند گذشته تاکید می‌کنیم که موفقیت فیلم‌هایی نظیر «امپراطور جهنم» در گرو پخش صحیح آن تولیدات است، پس در کنار توجه به کیفیت، باید به پخش بین‌المللی این فیلم نیز توجه شود.

یکی از نکات قابل تأمل در رابطه با این اثر سینمایی این بود که ساخت فیلم سینمایی «امپراطور جهنم» در ایران رسانه های عربی را به وحشت انداخته است، این در حالی است که با این وجود هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر ۳۵ ام این فیلم را نادیده گرفتند.

پیس بینی های بسیاری حاکی از این است که در صورت داوری صحیح در این دوره از جشنواره بخش اعظمی از جوایز باید به این فیلم درخشان ضد تکفیری تعلق بگیرد.

***************************

«عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی در سومین سانس و پنجمین روز از نمایش فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت اکران می شود؛ این فیلم دومین اثر سینمایی بیرقی بعد از «من» محسوب می شود و پیش بینی ها حاکی از آن است که این فیلم با استقبال نسبی مخاطبان روبرو گردد.

فیلم عرق سرد برگرفته از زندگی «نیلوفر اردلان» فوتبالیست تیم ملی فوتبال زنان ایران در سال ۲۰۱۵ است که به دلیل نداشتن رضایت نامه همسرش نتوانست از کشور خارج شود و به همین دلیل از تیم ملی بانوان ایران خط خورد. باران کوثری نقش اصلی فیلم «عرق سرد» را برعهده دارد.

علاوه بر باران کوثری بازیگران دیگری همچون: امیر جدیدی، لیلی رشیدی و سحر دولتشاهی نیز در این اثر سینمایی به ایفای نقش پرداخته اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.