جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰

امکانات شبکه جدید رسانه ملی برای مخاطبان

شبکه «سیمانما» در تلویزیون

سینماپرس: شبکه‌ای تازه برای صدا و سیما در حال راه اندازیست که قابلیت کنترل و انتخاب برنامه‌های سایر شبکه‌ها را به مخاطب می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، سازمان صدا و سیما به دنبال پیشرفت شبکه‌های دیجیتالی به تازگی قصد راه‌اندازی شبکه‌ای تحت عنوان «سیمانما» دارد تا به واسطه این شبکه امکان سازماندهی و کنترل برنامه‌های سایر شبکه‌ها را به مخاطب بدهد. باید دید شبکه سیمانما چیست و چه وظایفی برعهده دارد که در این زمینه  با ابوالفضل علم‌بیگی طراح این شبکه جدید و آخرین جزییات و چگونگی این طرح گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

در چند ماه گذشته طرح ایجاد شیکه‌ای تحت عنوان سیمانما که یک ابداع جدید در حوزه رسانه و تلویزیون است از طرف شما به سازمان صداوسیما ارائه شده‌است، جزئیات دقیقتری از شرح وظایف این  شبکه را توضیح دهید؟

کانال سیمانما یا کانال اعلام برنامه های تلویزیون که صرفا یک کانال گرافیکی و اطلاع رسانی است، بطور کلی یعنی مرکز اطلاع رسانی مشترک و همزمان چندین رسانه یا شبکه مشترک یا غیر مشترک در یک قاب یا مکان واحد و مشترک برای مخاطبین آنها. از سوی دیگر کانال سیمانما یعنی مرکز کنترل و فرماندهی رسانه های دیداری، شنیداری مشترک و غیر مشترک در یک قاب یا مکان واحد برای صاحبان رسانه های مشترک و غیر مشترک.

امروزه کانالها و شبکه های مختلفی در دنیا وجود دارند که به تولید و پخش انبوه و همزمان برنامه‌ها بر روی فرستنده‌ها و گیرنده‌های دیجیتال زمینی و ماهواره‌ای و نیز اینترنتی مشغول هستند اما مخاطبین آنها امکان رصد و دریافت اطلاعات همزمان و یکپارچه از این تعداد شبکه و برنامه‌های متفاوت را نداشته و نمی‌توانند مدام این شبکه‌ها را سرچ  یا جستجو کنند و در نتیجه در یک سردرگمی اطلاعاتی قرار دارند، حال در این میان کانال اعلام برنامه‌های سیما یا سیمانما که ابداعی جدید و راهگشا برای مخاطبین تلویزیون است با جمع آوری شبکه‌های مشترک دولتی و یا مشترک المنافع و هم زبان در یک گروه، علاوه بر ارائه مانیتورینگ و پخش همزمان و زنده از این شبکه‌ها بر روی یک قاب تصویری واحد، اطلاعات برنامه‌های این شبکه‌ها را نیز بر اساس ساختارهای تولیدی مثل سینمایی، سریال، ورزشی، اقتصادی، سیاسی و ... به همراه زمان پخش و شبکه پخش‌کننده آنها دسته‌بندی کرده و بصورت زیرنویس‌های مجزا در همین قاب به مخاطبین ارائه می‌کند تا مخاطبین شبکه‌های فوق بتوانند به راحتی و سهولت برنامه‌های تولید شده و در حال پخش در آن زمان یا در آن روز و نهایتا در طول هفته را شناسایی و انتخاب کرده و به دیدن برنامه مورد نظر خود از میان آن برنامه‌ها بنشینند، در حقیقت کانال سیمانما کانالی است که امکان رصد و شناسایی برنامه‌ها و همچنین حق انتخاب مخاطب را افزایش می‌دهد.

تسنیم: کنترل و فرماندهی مالکان و مدیران رسانه ها از طریق کانال سیمانما به چه صورت خواهد بود؟

کانال سیمانما کانالی است که به صاحبان رسانه‌ها و شبکه‌های مشترک المنافع دولتی و غیر دولتی امکان رصد، برنامه‌ریزی و فرماندهی بیشتر و بهتری را ارائه می‌کند به اینصورت که شبکه‌های موجود در قابِ مشترکِ کانال سیمانما علاوه بر قیاس خود با شبکه‌های دیگر و ایجاد نوعی رقابت بصری و زیبایی شناسانه در ارائه کیفیت و رنگ و نور بهتر در تصاویر، همچنین به برنامه‌ریزی و مشارکت بهتری برسند که از روی هم افتادن برنامه‌های مشابه در هر نوع ساختاری تا حد امکان خودداری شده و تنوع بیشتری در ارائه برنامه ها ایجاد شود، چرا که کانال سیمانما همچون یک فروشگاه عرضه محصولات است که باید هر لحظه تنوع و همچنین زیبایی بصری در محصولات خود را مد نظر داشته باشد تا همواره مشتری یا مخاطب را به تمامی محصولات جلب و جذب نماید، علاوه بر این در کانال اعلام برنامه ها بخشی مجزا و راهبردی به نام "برنامه ویژه پیشنهادی" وجود دارد که هدایت این بخش توسط رئیس یا شورای مدیران شبکه ها صورت می پذیرد و در بازه های زمانی کوتاه برنامه های در حال پخشی که از نظر آنها دارای ویژگی های خاص هستند در این قسمت و همراه با صدا پخش می شوند تا به صورت ویژه به مخاطبین معرفی شوند.

پس اینگونه که متوجه شدیم کانال سیمانما بنوعی یک شبکه واحد و مرجع است که تعدادی شبکه های زیر مجموعه دارد؟

بله، البته کانال سیمانما در جمهوری اسلامی ایران و کشورهایی مثل ترکیه و انگلیس و ... که شبکه های دولتی دارند تقریبا همینطور خواهد بود و تحت امر یک رئیس واحد اداره و کنترل خواهند شد بعنوان مثال متولی کانال سیمانما در ایران معاونت سیما و رییس سازمان صداوسیما خواهند بود اما کانال سیمانما در شبکه های غیر مشترک و یا مشترک المنافع هم زبان که از یک کشور و یا کشورهای متفاوت و مثلا با زبان انگلیسی یا عربی و ... تشکیل شده باشند، بصورت شورایی کنترل، برنامه ریزی و اداره می شود.

وقتی مخاطب از روی این کانال برنامه یک شبکه را برای دیدن انتخاب کرد چگونه می تواند به آن دسترسی پیدا کند؟

کانال سیمانما به گونه ای طراحی شده است که هیچ هزینه جدیدی را برای مخاطب ایجاد نمی کند و بنابراین چینش شبکه ها و عدد نشان داده شده در زیر هر یک از آنها در کانال سیمانما بر اساس چینش ارائه شده در گیرنده های دیجیتال زمینی یا ماهواره‌ای تنظیم می‌شود و به این ترتیب مخاطب با فشردن شماره یا شماره‌های زیر هر یک از شبکه‌ها بر روی کنترل تلویزیون یا گیرنده خود به راحتی به شبکه مورد نظر هدایت می شود.

*تسنیم

نظرات

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.