جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳

دوست دارم یک روز نقش اسپایدر من را بازی کنم! / خلاقیت در فیلمنامه نویسان خیلی کمرنگ است

لیلا زارع*

تسنیم: لیلا زارع بازیگر نقش گلنوش سرمدی در سریال محکومین با اشاره به این که هرگز خود را درگیر موضوعاتی مانند باند بازی در سینما نمی‌کند، تنها راه موفقیت واقعی را تلاش عنوان کرد.

 مجموعه ای کم سر و صدا در رسانه‌ها که از وقتی شروع شده توانسته است مخاطبین را از هر طبقه اجتماعی به خود جذب کند. سریالی با سوژه‌ای متفاوت که بینندگان از آن با عنوان «سریال جالب» یاد می‌کنند. احتمالاً عبارت مجازات‌های جایگزین را قبل از مجموعه «محکومین» خیلی از ما نشنیده بودیم. اما با تمام شدن بخش اول این سریال به کارگردانی  سید جمال سید حاتمی، حال با این مجازات‌های جایگزین بیشتر آشنا شدیم. مجازات‌هایی که می‌تواند تاثیر فردی و اجتماعی به مراتب بهتری از حبس داشته باشد.

در سریال محکومین، هر قسمت قصه خاص خود را دارد که بازیگرانش منحصر به خود داستان هستند و در این بین تنها لیلا زارع که نقش مددکار قضایی را بازی می‌کند به عنوان بازیگر ثابت در تمام قسمت‌های بخش اول حضور داشت. با این بازیگر در مورد نقشش در سریال محکومین و علاقه مندیهایش در عرصه بازیگری به گپ و گفت نشستیم:

در مورد نقشتان توضیح دهید و اینکه سریال محکومین چه چیزی را دنبال می‌کند؟

شاید نام مددکار قضایی برای گوش خیلی از افراد نا آشنا باشد. در حقیقت داستان محکومین در مورد حکم جایگزین زندان است. گاهی اوقات و در بعضی جرائم، وقتی فرد خطاکار برای اولین بار مرتکب جرم شده است به او حکم جایگزین می‌دهند.

این حکم توسط مددکار قضایی به فراخور شخصیت آن شخص تعیین و به تایید قاضی می‌رسد. در واقع به جای اینکه شخص به زندان برود، فضایی برایش فراهم می‌کنند که متنبه شده اشتباهش را درک کند. چرا که خیلی وقت‌ها ما در زندگیمان اشتباهاتی می‌کنیم که خیلی به آنها واقف نیستیم.

من چند وقت پیش در اینستاگرام فیلمی دیدم که خیلی متاثر کننده بود. در آن فیلم آقایی داشت حیوان آزاری میکرد. در قانون ما شاید حیوان آزاری به صورت جرم تعریف نشده باشد ولی همه ما می‌دانیم این گونه رفتارها یک ریشه روانی دارد. مدتی بعد دیدم  یک فرد روحانی با او صحبت و توجیهش کرده بود که حرکتش نادرست و اشتباه است.

مجازات جایگزین همچین چیزی است یعنی به جای اینکه فرد در زندان محکومیتش را بگذراند و احیاناً با آدم‌های خلافکار دیگری آشنا شود.  سریال محکومین از این حیث مجموعه‌ای فرهنگ ساز است.  

خودتان چقدر با این موضوع آشنا بودید؟

من نمی‌دانستم اصلاً این چنین مبحثی وجود دارد، ولی با قوه قضاییه و روند کاری آنها تا حدود زیادی آشنا هستم.

دلیل اصلیتان برای پذیرش این نقش چه چیزی بود؟

وقتی از سوی آقای سید حاتمی این نقش به من پیشنهاد شد به خاطر شناختی که از ایشون داشتم و سبک و سیاق کارشان را می‌شناختم، می‌دانستم که کار در این سریال جذاب است. وقتی فیلمنامه را خواندم با چند مددکار قضایی دیدار کردم و در محیط کارشان حاضر شدم. در این دیدارها و با سوالاتی که پرسیدم با این شغل آشنا شدم.

فکر می‌کنید با توجه به ناشناخته بودن این موضوع، چقدر توانستید به نقش نزدیک شوید؟

شخصیت نقش من یعنی گلنوش سرمدی کاملاً شناخته شده و شناسنامه دار است.  برای من روشن است که او چرا در این حرفه ورود کرده و یا ابراز احساساتش به چه شکل است. همچنین جلسه‌ای که مددکاران اجتماعی داشتم نیز در نزدیک شدنم به نقش بسیار تاثیر گذار بود.

از طرف دیگر من هم آدمی نیستم که سرسری از نقش عبور کنم و بخواهم سریع به جمع بندی برسم. مابه عنوان بازیگر هر لحظه با نقش درگیر هستیم و البته حساسیت‌های آقای حاتمی نیز در شخصیت پردازی بسیار موثر بود. در هر صورت من آنچه در توانم بوده انجام دادم و مخاطب باید پاسخ دهد که چقدر کاراکتر گلنوش سرمدی برایش باور پذیر بوده است.

فکر می‌کنید چرا فیلمنامه‌ای که برای بازیگران زن نوشته می‌شود، در اغلب اوقات یکنواخت و تکراری است؟

به نظرم اخیراً اوضاع کمی بهتر شده است. ولی به طور کلی خلاقیت در فیلمنامه نویسان خیلی کمرنگ است و متاسفانه این دوستان به دنبال خلق چیزهای جدید نمی‌روند. در حقیقت بسیاری از نویسنده‌ها شجاعت فتح دنیاهای جدید را ندارد.  

به نظر شما آیا باندبازی در سینما و تلویزیون وجود دارد؟

من اساساً خودم را درگیر موضوعاتی مانند باند بازی‌ نمی‌کنم. همیشه سعی کردم کار خودم را انجام دهم و به مسیری را که اعتقاد دارم طی کنم. البته من از اول ورودم به دنیای تصویر دغدغه‌ام فیلم سازی بود نه بازیگری.

 فکر می‌کنم مسیر موفقیت در هنر برای هر کسی متفاوت است.  اینکه بعضی افراد وارد مسائلی مثل باند بازی می‌شود،  بستگی به نگاه آنها به زندگی دارد.   این که آن فرد چه چیزی از زندگی می‌خواهد یا شغلش کجای زندگیش قرار دارد. یا اینکه اصلاً باورهایش،  روحش و انسانیت چقدر برایش اهمیت دارد.  اینکه زندگی می‌کند که یک بازیگر موفق یا یک انسان موفق باشد؟

من فکر می‌کنم موفقیت یک چیز درونی و انسانی است و تنها راه رسیدن به آن تلاش، تلاش و تلاش است. برخی اضافه کاری‌ها شاید سرعت پیشرفت را زیاد کند ولی حتماً آن فرد در نهایت عقب می‌ماند.

دوست دارید در دنیای سینما چه نقشی را بازی کنید؟

دوست دارم یک روز نقش اسپایدر من را بازی کنم.

سریال محکومین 

سریال محکومین با هدف آشنا کردن مخاطبین با احکام جایگزین دادگاه ساخته شده است. این احکام از سال گذشته در قانون گنجانده شده و در حقیقت سریال محکومین با هدف مطلع کردن جامعه و فرهنگ‌سازی در این زمینه تولید می‌شود.

لیلا زارع در این سریال ایفاگر کاراکتر اصلی داستان در بخش اول آن است. تا پایان ساخت این مجموعه به دلیل اینکه این سریال ساختاری اپیزودیک دارد، ۷۰ بازیگر اصلی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند و در هر قسمت ۶ بازیگر حضور دارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.